Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

unicorn: kramar tillbaks =)

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    7 michelingodingar skrev 2009-11-04 16:04:20 följande:
    hej tjejjer!! jag måste bara fråga  hur ställer ni er till svinvaccineringen? vad har ni hört om den ? nu fick jag en smärre chock våran grabb ska ta den är det tänkt men fick veta av en annan mamma som har en son med svår adhd att dessa barn kan få ännu värre hjärnskador av att ta vaccineringen än dom redan har. hur mycket stämmer eg???? jag vart jätteorolig ju
    jag har tackat nej. Vi tillhör ingen riskgrupp så jag tyckte det var onödigt. Litar inte på vaccinet och då har jag inte hört detta som du skriver om förut. Mycket rykten och myter om läkemedel så man vet inte vad man ska tro men jag litar på min magkänsla som säger att ingen av oss här ska ta den.
    Är man i riskgrupp, hade mina barn haft astma eller nåt annat så hade jag kanske resonerat annorlunda men vi är fullt friska.
  • Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-11-04 17:50:23 följande:
    Tack alla för era grattis... Det gick bra för Kim och hans klass. De vann innebandyturneringen. Så idag är jag en av de stolta föräldrarna till denna klass.
    Kul att det gick så bra för Kim med innebandyn...
  • Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2009-11-04 19:16:49 följande:
    Eye q finns flytande med.
    och som tuggbara kapslar =) de har vi haft innan han kunde svälja tabletter. Tuggisar med jordgubbsmak
  • Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2009-11-04 19:29:30 följande:
    Vi har tuggisarna...
    smakade en sån och höll på att spy. Fy vad illa det smakar men Frodo tuggade glatt i sig dom
  • Trollet Ludenben

pcalma: Härligt med så goda nyheter! Det är så viktigt att skolan tar detta på allvar och det verkar de gjort hos er. Detta kommer säkert att bli jättebra för Matilda.

Norgesessan: haha jag tycker de luktar gott. Jag brukade sniffa i burken, det var därför jag fick för mig att smaka. Synd att de inte smakade som det luktade =)

• Trollet Ludenben

Usch, nu håller Frodo på att bli förkyld igen jag har skickat honom till skolan för att chansa. Hoppas de inte ringer hem... Detta är tredje förkylningen sen skolan började och varje håller på i 2-3 veckor. Han blev lagom frisk till skolan startade nu efter höstlovet.
    Och jag själv är förkyld med... han hade utbrott i morse och jag kände att nej, jag chansar. Han får gå idag för jag känner mig inte alls motiverad att ha honom hemma. Ingen feber eller annat sånt har han utan bara snorig näsa.

• Trollet Ludenben
    ebelra skrev 2009-11-05 10:42:24 följande:
    hejsan, min 9-åring äter concerta 36ml sen 2 månader tillbaka, han har ADHD. förut innan concerta så hade han svåra koncentrations problem och väldigt hyperaktiv i skolan och fruktansvärda utbrott och va arg jämt hemma, nu har det blivit att han kan koncetrera sig bättre och krypet i kroppen har lugnat ner sig MEN nu har han jätteproblem i skolan då han blir väldigt störd av de andra i klassen och vill bara sitta själv i ett eget rum, han får utbrott och blir fruktansvärt ledsen hela tiden, han har svårt med kompisar eftersom han blir så lättirreterad, fritids hatar han då det är mycket barn och stökigt. Det funkar inte alls bra i skolan nu. Men hemma är det bättre då han inte får lika många utbrott och han är snällare mot sina syskon, arg och lättirreterad är han men det går att stoppa lite bättre. Det är så himla jobbigt och jag vet inte hur vi ska göra för att få honom att må bättre,,på bup säger det att det tar tid för han att lära sig hantera allt nytt som han känner och det är nog sant men undertiden så blir han osams med kompisar och ingen vill ha med han att göra.... är det någon som har upplevt samma sak???
    En vanlig biverkning till concerta (min son 7 år äter 36 mg) är just att den, särskilt i början av behandlingen förstärker alla intryck. Ljus, ljud, synintryck osv kan bli mer plågsamt. Min son blev sån i början. Han blev mycket känsligare över lag, grät lätt osv Han hade jobbigt med intryck innan men då belv det värre. Nu är det som innan igen. Det tar ca 1/2 år för concertan att stabilisera sig i kroppen och biverkningarna försvinner helt.

Vad det gäller min sons skolsituation har vi valt en liten klass på just nu 4 elever, med plats för 6 st. Han har förutom ADHD en autismdiagnos och han går i en klass för högfungerande autism men den är även bra för barn med ADHD. ADHD är huvuddiagnosen på min son, autismen är tveksam och ska omutredas nu i vinter. Min son skulle inte klara av en stor klass ens med assistent för det är för stökigt och för mycket intryck. Han behöver lugn och ro.
    Har din son någon resurs i skolan?? Finns det möjlighet att han skulle kunna få sitta ensam i ett rum med resursperson när han känner att han inte pallar med mer??
    Gör skolan något för att underlätta för din son??
  • Trollet Ludenben
    ebelra skrev 2009-11-05 12:14:07 följande:
    min son har ingen resurs i skolan, han går i en liten byskola. de är 16 st i hans klass. han får gå ut och sätta sig själv i ett grupprum om han vill så det gör han men det räcker inte. hans absolut bästa ämne är matte men nu vägrar han för han har fått en ny mattebok som man inte får skriva i, hans fröken ska försöke se över hur det ska lösa det men det blir något nytt varje dag som han vägrar och allt blir bara kaos för han. han sa igår att han kände att ingen brydde sig om han på skolan. Igår fick storasyster hoppa över en lektion för att vara med honom och få han på bättre humör, det gick jättebra men är ju ingen lösning. jag tycker om att det är en liten skola med överlag mindre elever och bättre samarbete mellan alla lärare men nackdelen är att skolan har inga pengar. de kan inte sätta in mera personal, vet en annan mamma som har kämpat i 4 år för att få en resurs till sin son som har ADHD men får ingen..... Jag hoppas att det blir bättre och att det är en biverkning, skönt för din son att gå i en liten klass. Jag vet inte vad det finns för alternativ här om han inte klarar skolan.
    Vilken slapp skola:-O Kan du få BUP med dig på samtal i skolan?? Här är BUP bra, de vill gärna vara med på skolmöten om det finns oenigheter mellan föräldrar och skolan.
    Låter dåligt att ha fått kämpa i 4 år för sitt barns rättigheter. Lagen pratar ju om att alla har rätt till en rättvis skolgång. Trist när det inte ser ut så i verkligheten. Även små byskolor ska ju se till barnens bästa. Det finns knappt pengar här heller men barn med särskilda behov måste prioriteras.
    Storasyster ska ju inte behöva ta det ansvaret att vara med lillebror för att han känner att ingen bryr sig, det ska skolan göra.

Är detta den enda skolan ni har att välja på?? Denna klassen min son går i är inte den skolan vi egentligen tillhör. Vi valde en annan skola längre bort bara för att han skulle få resursklass. Han får taxi dit. Det är verkligen super.
    Hoppas skolsituationen löser sig för er för detta låter ju helt absurt. Men det låter ju bra att det är en liten skola annars och med bra samarbete lärare emellan men trist att de inte kan ordna det bra för de som har behova av extra resurser.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig