• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tack för svaret ludenben!! Ja visst låter det så o i kombination med allt annat jag har berättat om, som maten, sömnen, rutiner o ritualer, perceptionen mm.
    Utredn startar i feb!!

• pcalma

Nej du minns rätt!!
    Anledningen, har jag fått veta, var att hon var för liten. Hon hade svårt för detta då med, men de visste inte vilken fart utvecklingen skulle ta o en 3,5 åring kan man inte kräva lika mkt av som på 5,5 åring. NU ska hon kunna återberätta o hålla en ömsesidig kontakt, men det kan hon inte!!

• pcalma

Ludenben: Jag förstår din oro!! Man är ju rädd att de inte ska kunna sätta "rätt" diagnos! jag undrar nu över ms bipolära.. kanske har det med autism att göra?? vet inte, visserligen är det ju en av sveriges främsta inom just det området som varit inkopplad o medicinen hjälper ju, så det har hon nog oxå kanske då. Jag är helt förvirrad!!
    Hemma leker min M inte alls. Isf med storasyster 12 år som styr upp men allt ska vara på Ms villkor.
    Dagis menar att hon är med o leker med de andra men att hon måste få bestämma o styra, annaras går hon därifrån. Läste att det var typiskt för just flickor med AS..
    Imorgon ska spec pedagogen komma till dagis o observera Anton o Matilda, mest anton för att han är under utredn. Hon vet inte det sista här nu med M. Ska bli intressant att höra vad hon har att säga.. Honn är "kommunens" spec.ped o handleder personalen..

• pcalma

Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:41:09 följande:

pcalma: har M ett "normalt" förhållingssätt till leksaker?? Det har inte Frodo alls. Bilar och liknande är han inte intresserad av. Pojkleksaker som är för hans ålder tex lego city och sånt är på tok för avancerat. Nästan alla leksaker bankar han med eller har i munnen. Om han kommer till nåt nytt ställe kan han börja leka just för att det är nytt. Köper man hem det, efter ett par timmar är nyhetens behag över och han bankar eller äter upp dom. Det han gillar är tex en batteridriven leksakssåg. Sånt kan han tycka om där han får leka att han är någon. Men sakerna är ju inte hela länge för så fort han blir arg kastar han sönder dom. Denna sågen har vi fått ta undan när han är på surt humör för att den ska hålla sig hel. Han gillar sånt han får lov att banka och slå och vara våldsam med.Tex svärd och pistoler. Nu tjatar han om starwars lasersvärd (eller vad det är förnåt). Aldrig i livet att han skulle få det för han är tillräckligt våldsam som han är. Det räcker att han lever ut våldet här redan. Känner du igen detta hos nån av dina barn?? Att allt bara handlar om våld?? Förstöra så mycket som möjligt, slå på allt man kommer åt. Råkar det ligga lite reklampapper på bordet får det inte liggas där utan det ska strimals i miljoner bitar av Frodo. Så har det alltid vart och det är ingen alls skillnad på honom gällande den saken som när han var 2-3 år.
    Nej M har inget normalt förhållningssätt. Hon gillar inte hårda saker, kan leka med gosedjuren med storasyster, men annars leker hon inte. Hon gillar att bygga kojor, men då ska det vara EXAKT så som hon har gjort upp en bild om inne i huvudet, o det blir det ju aldrig. Då blir det tokbryt. Hon gillar att rita, men det måste oxå bli perfekt liksom. Hon hakar upp sig på detaljer..
    Hon tar inte sönder leksaker. Men papper , video/dvdfodral o sånt som ligger framme, tar hon sönder.
    Anton tar sönder o plockar i molekyler. Men han leker relevant! rollekar säger dagis (har ej sett själv visserligen) men bilar o tågbanan gillar han mycket. Mest radar han upp fina led eller parkerar i rader men han kan köra oxå. Blir det motgång, mintsa, så flyger de o då går ju saker sönder. Mycket tar han sönder men det är mer i hans utbrott. han slängde syskonens WII i golvet en dag så det gick sönder, o inget kan ju ligga framme. Slet bort S:et o B:et från datorn. Varje dag är det något, men det är när han inte "hinner" tänka mest..
  • pcalma

Kramar till alla som behöver det!!

Här funkar inga beköningsystem heller..

Jäkla bolibompa förstörde hela vår kväll. Dagen varit kaos, stökig natt med båda små vakna o sen vaknade bägge på ett jäkla humör kl 05. Ikväll så hade de BIO på bompa o åt popcorn på en röd dag!!! ORÄTTVIST skrek matilda o hade tokspel så till slut så gav vi med oss o hon fick det. OM hon åt en banan innan.. Hon tog en tugga iaf o sen fick hon popcorn. Man orkar ju inte strida om ALLT jämt!!

• pcalma

Trollet Ludenben skrev 2009-11-23 07:40:26 följande:

pcalma: hoppas att ni fick en någorlunda bra natt efter indidenten med bollibompa. Tror inte ens att Frodo märkte det. Eller om han kollade på nån annan kanal. Men hoppas att dina glömde detta sen och sov ordentligt (nåja så bra de kan sova under era omständigheter i alla fall) Vi har haft en gräslig helt och en gräslig morgon så jag känner lite lättnad över att det är måndag kram till er alla....
    Tack, det var en bra natt här. Sov i ett sträck till 05!!
    Däremot fick Matilda tokspel direkt för att hon ville att vi skulle köpa en hund NU!! Hon är ju livrädd för hundar också..märkliga lilla barn!!
    Efter en kaosmorgon (som vanligt) så är de nu lämnade till dagis o de stora har cyklat till skolan. Jag ska o jobba till 12 o sen kommer teamet som utreder Anton hit klockan 14.
    Hoppas att du får en bra dag o att du kan ladda dina batterier nu när F är i skolan!!
    Kramar till dig o alla andra!
  • pcalma

Hade mobila teamet hemma igår. Pratade om M. Både de o HAB o de övriga på BUP är övertygade om att hon har AS/högfungerande autism. De pratade om kontakten, att man inte kan samtala med matilda på ALLS samma sätt som med lillebror. Om man får ögonkontakt så är den flackig o väldigt kortvarig. När de kommer hit så möta de av A som är gald i hågen o slänger sig i deras famn, medans M inte tar notis av dem 8 ggr av 10 ens. Igår skrek hon efter ballerina när de kom. Maken hade köpt ballerina toffé o det var ju inte den vanliga sorten. Nåja, efter en timme hade hon lugnat sig o ville leka kurragömma. Hon gömde sig på samma ställe som vanligt (bakom dörren där storasyster gömt sig) o blev galen när hon hittades. Detta upprepades kanske 6 ggr. Sen skrek hon för att maten var fel osv osv hela dagen.
    Kl 17 när teamet hade gått så började anton att kräkas. Spytt som en kalv fram till kl 01 inatt. tackars barn. M låter honom inte vara i fred heller o jag hade hoppats att hon kunde få vara på dagis idag, men det fick hon ej.. Såååå det blir att ta ett djupt andetag o se till att klara denna dag;)
    Nu ligger de faktiskt o kollar på dora bägge två!!! I LOVE DORA:)

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig