• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Ludenben: Alla med AS har inte specialintresse eller spectalang! Det som skiljer dom ut är att de har svårt med de sociala samspelet o tar allt konkret. De får ofta fix ideér som går i perioder.
    De ser allt utifrån sig själva o har därmed svårt med det sociala samspelet av andra orsaker än vid adhd.

• pcalma

AS behöver inte alls innebära problem med samspelet på det viset att man inbunden, oftare är det snarare så att man är distanslös o inte "lagom".

Samma pedagogik som till autism kör vi med hemma med våra barn o det funkar "toppen". Äldsta tjejen har ju adhd med asdrag men jag undrar om det inte är mer as i henne ändå. Klyftan blir allt större mellan henne o kompisar.

Skönt att utredningen sätter igång så att ni får svar o rätt verktyg! Ja att det e mer än adhd känner jag med på vad du har berättat. Situationen med bandyn känns inte igen i adhd iaf, tycker inte jag..

• pcalma

tack Ludenben o jag tycker att det är lika skönt att prata med dig!! Min matilda är så lik din Frodo. Ska bli spännade att höra vad de kommer fram till!!
    Kramar på dig o alla andra här inne!! Hoppas att ni får sova gott inatt!!

Kramar

• pcalma

Trollet Ludenben skrev 2009-11-04 07:23:13 följande:

Natten blev hyfsad. Elias var vaken tidigt men somnade om sen utan att vecka Frodo så vi fick sova en timme till i alla fall. Vi har föresten börjat med ny sorts omega3 olja till Frodo. Han har ätit i 9 dagar nu och på dessa 9 dagar har det vart ETT ENDA utbrott som kräver fasthållning. Innan var det ungefär ett utbrott om dagen som var så intensivt att vi behövde hålla honom. Ibland flera om dagen men minst ett i alla fall. Och under dessa 9 dagarna har 7 vart lediga från skolan. Han är ju lika stissig och orolig som tidigare, det har inte blivit bättre men just humöret är mycket bättre. Antingen är vi inne i en bra period eller så gör kapslarna sitt jobb...hoppas på det sistnämnda Hoppas att ni fått en bra natt och att ungarna inte vart vakna allt för mycket! Kram till dig.... och givetvis till alla andra här inne med som med är underbara att prata med och alltid förstår ens bekymmer
    Härligt att höra att ni har sovt gott!! Vi med:) Ändå till 05 sov Anton, så jäkla skönt rent ut sagt o ingen har varit vaken inatt. Ja M var vaken o drack vatten, men annars helt lugnt!! Anton får 10 dr Theralen nu men sover inte så här bra ändå annars..
    Vad heter den nya omega-3 du ger? Låter ju som något jag vill testa:) Super om det är det som gjort han "lugnare" eller bättre i humöret! Jag ger Eye-Q men det är dyrt o jag märker inte ens skillnad.. Känns som att kasta pengar i sjön..
  • pcalma

Mina pojkar tillhör riskgruppen o vi har tagit allihopa. Har heller inte hört att npf-personer skulle bli sämre..

• pcalma

Måste berätta ngt postivt:)
    Ringde skolan här igår för att prata om att M börjar till hösten. Rektorn var super att prata med o sa att det var bra att jag ringde så här tidigt så att de kan sätta in en resurs på henne eller det bästa som hon sa en egen assistent!! Kan det vara så enkelt:) Nu ska jag bara prata med resursansvarig i kommunen o så ska vi ha ett möte om henne på skolan o hur vi ska lösa det på bästa sätt för henne:)

• pcalma
    carita1974 skrev 2009-11-05 18:23:08 följande:
    *Suck* Nu trasslar det sig ...igen...J går på en skola en bit bort..man måste åka buss 5-6 hållplatser för att komma till hans skola..och det finns en instans som heter elevstödet..där får man hjälp med barnen i skol åldern..och dom har skrivit ett intyg på skolskjuts åt oss...för det är jätte jobbigt att dra med sig alla 3 barnen till J´s kola varje morgon kl 7.20.Sen åka hem.Hinna vara hemma ca 30 min innan man ska lämna dom små på dagis...på efter middgen måste jag åka först till sonen och hämta han..sen till dagis och sen hem...och med 2 barn med handikapp som adhd och as...aaa..det kostar på,,,känner mej så sönderstressad på mornarna och efter middagarna..... nu till problemet...han kommer ev inte få skolskjuts..för det finns en skola nära oss..en "vanlig"...men vi valde Montessori skolan åt J då vi trodde den skulle vara bättre för han och hans svårigheter...vi tänkte ju inte på det här med hämtning och lämning..kommer inte kunna ha ett jobb så länge jag måste lämna han på skolan och så...det tar nästan 1 timma allt...så 2 timmar dagligen går det åt att hämta/lämna.Känns så depremerande just nu så jag vet inte vad....undrar bara hur länge jag orkar...för jag har ju inget körkort och maken börjar jobba kl 6.30...fritids är inte ens öppet då....och han slutar kl 16...så det är mer logiskt att hämtar dom...
    Jag är ganska så säker på att fritids är skyldiga att ha öppet från 06 om det finns behov av det. Så är det i vår kommun iaf!!
  • pcalma
    carita1974 skrev 2009-11-06 12:18:00 följande:
    Men problemet är ju det att jag går hemma.Då får dom viss tid både på dagis och fritids...tyvärr... Tack för ditt svar.Kram Carita
    Men när man har barn med särskilda behov så kan du få utökad fritids tid. När jag "gick hemma" hade jag både små på dagis mellan 9-14 må-fre. Nu jobbar jag 9-13 men har barnen 7.30-15 varje dag. Pluggar iof nu med 25% men hade så här även innan det. Läkaren på BUP skrev ett intyg, att det var för barnens bästa att de hade en mamma som hade fått möjlighet att ladda sina batterier..
  • pcalma
    Petrah skrev 2009-11-07 18:39:14 följande:
    hej tråden. dom ska nu utreda min 3,5 åring. någon mer som blitt utredd i denna åldern här? han är jätteimpulsiv, rastlös, äter hela tiden osv... Vad gör dom efter dom fått ev. diagnos så här små barn??
    Min yngsta dotter började utredas på BUP när hon var 3,5 knappt. Fick diagnos när hon var 3 år o 8 mån..
    För vår del så hände det inte så mycket efter på det viset. Vi fick ju lättare att förstå henne så klart o därmed mer verktyg att jobba med. Stöd från BUP hade vi redan innan o det fortsatte som vanligt. Mobila teamet som kommer en gång varannan vecka o vi åker in till BUP, min man o jag varannan vecka på stödsamtal.
    Sen i somras har vi avlösarservice i hemmet 3 tim/v samt avlastningsfamilj lö-sö en gång i månaden för båda små. Yngsta sonen är 3,5 o utreds nu på BUP, så han har ingen diagnos än, men vi får stöd ändå.
    Har förstått att vi har det väldigt bra i detta landsting!!
  • pcalma

Läkaren kan skriva ett intyg på vilka svårigheter som barnet har!

Ang detta med koncentrationen: En komcentrationsstörning innebär inte att man inte kan koncentrera sig alls, utan som du beskriver din son. Det som intresserar dom blir dom uppslukade av istället..
    Motoriska svårigheter "ingår" inte vid adhd. Det kallade man förr för damp o det är en tilläggsdiagnos.

För vår del har en diagnos varit till otroligt stor hjälp!!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig