Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

    ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

    Första dagen i nya skolan idag, jag har oroat mig så för upplägget att inte det ska passa I alls. Iaf en specialpedagog har vart med I hela dagen idag, för att han skulle få en bra start jag är så glad för det, visste ju inte om att de ordnat det så. Sen sa hans lärare att det har gått jättebra, men att det funkade typ för att det fanns en vuxen som var med I hela tiden och att det var tydligt att han behövde det. Sen fick jag ett papper i handen att rektorn har bokat in en elevvårdskonferans om 14 dagar så ska vi bestämma då hur vi ska göra för att det ska fungera för I. Så ändå jag var orolig för hur detta skulle gå och fick ingen bra känsla för skolan från början men nu känner jag att de har verkligen lyssnat och tar detta på allvar så... jippi! Nu känns det lovande
    I gick runt, runt och velade och var okontaktbar när jag hämtade honom, trött i huvet stackarn efter alla nya intryck men han sa sen att han hade haft roligt och trivdes bra med fröken och nya kompisarna.

  • TwistedSister

    Jag fattar inte hur ni vet vad ni gör som inte andra föräldrar gör för barn i samma ålder, tänker på det som ni skrivit som sökt vårdbidrag för allt extra arbete och så... Hur vet man vad som är extra? Jag har väldigt dålig koll på vad andra föräldrar till sjuåringar gör, det enda jag vet som jag gör extra är att jag får klä på I, han klarar inte att hålla fokus på det så länge han kan max få på sig en strumpa halvvägs sen gör han nåt annat. Sjuåringar brukar ju klara att klä på sig själva har jag hört, men förutom det vad brukar de mer klara? Om jag frågar andra föräldrar så vet de inte, man tänker ju inte på sånt det bara är.
    Fick en utskällning av I's pappa också för att han inte kan klä på sig, det är tydligen jag som skämt bort honom. Lätt att dyka upp nån gång ibland och klaga Som om jag aldrig hade försökt få honom att klä på sig.

  • TwistedSister
    haberg skrev 2009-12-02 21:05:53 följande:
    twistedsister: roligt att det gick så bra ändå i skolan hoppas det håller i sig!Är det någon som vet hur det funkar när förskolan tycker att ens barn behöver en resurs? dom har antytt att de ofta får avsätta en pedagog till S... Han går inte på kommunal förskola utan på ett föräldrakooperativ om det har någon betydelse? men jag har fattat det som att det är kommunen som betalar för det. Min bvc-sköterska berättade om ett barn m ADHD som fått kost utan socker och även ätit fiskoljan och att det funkde väldigt bra, någon som testat? måste man också utesluta frukt och honung el gäller det bara vitt socker?Hoppas kvällen är lugn. Här somnade S tidigt efter att ha gråtit floder i duschen som han tycker gör så ont
    Jag fattade aldrig vad som hände när I fick en resurs i förskolan, det var bara så att personalen på förskolan sa han behöver en resurs är det okej med dig eller, så sa jag ja och sen fick han en rätt snart därefter.
    Fick alltid jättedåligt med information från den första förskolan han gick på, kände att de klagade hela tiden att han stör, eller han slåss. Aldrig några funderingar över vad det beror på eller hur man kan lösa det, annat än att någon får sitta i ett annat rum med honom.
  • TwistedSister

    Jag var inte alls förberedd på att få ett annorlunda barn, var väl ingen av oss, fattade verkligen ingenting i början. Ung var jag också och rätt blyg av mig och att jag ska behöva stångas med alla för att min son ska kunna få den hjälp han behöver och har rätt till, ja det har vart en omställning som på nåt sätt helt har ändrat den person som jag är. Tycker att jag fick en del påhopp från första förskolan, som t ex att de aldrig kunde få I att sitta och äta vid matbordet så skulle de förklara för mig med den där rösten som totalt idiotförklarar en att ja men ni kan väl testa någon gång att sitta vid matbordet hemma när ni äter så att I får träna på det. Nähä är det träning han behöver vi har ju bara ätit vid matbordet varje dag i hela hans liv men självklart utgår de ifrån att jag utfodrar mina barn ur en matskål på golvet framför teven.

  • TwistedSister
    Karina09 skrev 2009-12-02 22:42:11 följande:
    Jaa, hmm, hi. Nu svara en mamma som fick barn sent i livet, geom adoption. Rätt blyg och försiktig var nog jag också - har aldrig varit riktigt rak och tuff Men taggad, det var jag verkligen. På något vis var jag väl också rätt van vid att bli tagen på allvar och kan nog tänka mig att ung gör att man hamnar i underläge - att man tror att det beror på DET. För mig var det bara helt obegripligt att proffsen, de som hade detta som yrke, inte riktigt klarade av min son. Det var fruktansvärt, jag kände mig anklagad och allt möjligt. Det var en väldigt lång resa på det känslomässiga planet. Oj, vad jag kände mig anklagad.
    Men det jag också menar att kändes som de tyckte det var mitt fel att han inte kunde uppföra sig på dagis. Jag fattar inte att de var så totalt ställda och inte visste alls vad de skulle göra, detta var inga 20 åriga barnskötare det var utbildade pedagoger som jobbat på förskola i 20+ år och jag har väldigt svårt att tro att de aldrig tidigare träffat på barn med liknande problematik som I. Frågan är hur de löst det tidigare, kanske på samma sätt genom att fixa en resurs som kan sitta i avskilt rum med barnet, inte göra några som helst ansträngningar för att få det att fungera i gruppen eller att få de andra barnen att acceptera barnet i fråga, för att sedan så fort som möjligt omplacera på annan förskola och på så vis slippa behöva lära sig någonting utav det hela. Nu är jag visserligen väldigt glad och tacksam att I blev omplacerad. Men jag kan inte förstå hur någon som har valt att arbeta med barn som pedagog, inte är intresserad av pedagogik, inte läser ny forskning och tar reda på saker och inte intresserar sig alls för barn med speciella behov?
    Och jag stör mig på att jag under hela den här tiden tackade och tog emot och inte ställde några som helst krav, för jag visste inte bättre, mitt första barn och hans första förskola och jag trodde det var jag som var dum i huvet.
  • TwistedSister
    Karina09 skrev 2009-12-02 23:10:21 följande:
    Jo, men vad jag menar är att jag känner igen mig alltför väl. Jag upplevde det som om man t o m "utnyttjade2 detta med att det fanns ett barn i gruppen som inte funkade. "Så bra", "då kan vi hävda att vi behöver mer personal". De stirrade på mig när de förklarade vad som hänt under dagen och frågade mig vad det berodde på. Jag bad att få prata med psykologen och hon gav de mest konstiga förklaringar och råd. Många år efteråt kan jag säga att de var på rätt spår, men att de verkligen inte klarade detta med att förklara hur tankarna gick. Hos en och annan saknades nog kunskap också.Vad jag kan se i det du skriver är en sorg och oro som jag delar. Kunskapen hos dem som har hand om våra barn är begränsad. Vi måste lära oss så mycket själva.
    Jag önskar att jag hade fått mer information hur jag bättre hade kunnat hjälpa I tidigare i livet, jag visste ju inte ens vilken sorts information jag skulle söka efter, eller att jag borde söka information alls tog rätt lång tid innan jag förstod. Förstår inte varför någon ska behöva sitta i sin ensamhet och testa sig fram när ändå så mycket information och kunskap finns därute nånstans. Så många misslyckanden vi fått med oss på vägen, och självförtroendet har ibland sviktat rejält för oss båda.
  • TwistedSister

    Han har ju säkert fått anstränga sig hur mycket som helst för att klara av skoldagen, då är det inte så konstigt om det rinner över när han kommer hem där han kan slappna av och känner sig trygg sen. I har i perioder haft dagliga utbrott precis efter vi kommit hem från skolan, det är i dessa perioder som det också har gått ovanligt bra för honom i skolan. Frustrationen måste ju ut nånstans.

  • TwistedSister
    pcalma skrev 2009-12-03 15:08:41 följande:
    Känner igen detta det skrivs om att känna sig anklagad för att barnen inte kan uppföra sig.på mina barns dagis (småbarnsavdelning) så jobbar min svägerska. En helt överpedagogisk människa som kan o vet allt (ironi) o hon menade alltid på att: "bara för storasyster (12 år med ADHD+autistiska drag) har svårigheter så betyder det ju inte att M har det. Hon har bara varit hemma för länge innan dagis o hon lär sig" M var 3 år när hon började på dagis. Jag kände hela tiden att allt lades på mig. Att vi bara skulle vara konsekventa mm, vilket vi veeeerkligen var o är!!Efter hennes utredning o diagnos så hamnade lillebror under luppen på BUP o är under utredning nu. Vi blundade länge för hans svårigheter o skyllde på än det ena o än det andra. När jag tog upp min oro med dagis så menade de att : Bara för att M har så stora svårigheter så behöver inte A ha det. Ni letar efter fel på era barn. Han behöver bara få vara hemma mer UTAN M o få egentid. det är inte konstigt att han försöker få ta sin plats o bli sedd o hörd hemma, som nr 4 i en syskonskara, med dessutom två systrar som är som de är" Så sa de, o helt plötsligt har M STORA svårigheter från att inte ha haft några alls!! Morr vad arg jag blir när jag tänker på det..Jämt när jag kom så fick jag höra att det hade varit SÅÅ bra för A på dagis osv osv. Däremot så fick jag höra annat av spec.ped. Efter att han i aug i år flyttade över till storbarnsavd så gick det en månad innan det var krismöte. En vecka efter det så hade de fått en extra person för A inne på avdelningen. Nya personalen förstår oss o ser det vi ser. Barnen har stora svårigheter! (man får ju heller ingen diagnos annars!!) Men ännu har inte svägerskan sagt ETT ord om detta!! Hon anser att alla är olika o att diagnoser är fel!Att de inte sover om nätterna beror på oss. Inatt vaknde båda kl 01.20 o g´har varit vakna sedan dess! kanske skulle säga till henne att ta de hem ett par nätterna så att vi får sova. Hon vet ju hur man ska göra så då kan ju hon lära dom det...(ironi)
    Hmm så där var det när I gick på sexårs, från att de ansett att han haft stora problem på förskolan sen han var 1,5 så är han helt plötsligt helt normal enligt läraren han fick på sexårs. Och varje dag klagar hon när jag hämtar honom att han gjorde det eller han gjorde det och ibland ringde hon och sa det här funkar inte du får komma och hämta honom. Men när jag sen sa vad ska ni göra åt detta då, då var han helt plötsligt en helt normal sexåring, och det är ju svårt för många barn i den här åldern sa hon, eller han har ju just fått syskon. Då sa jag att som du vet har han ju haft problem alltid, det kan man ju inte skylla på ålder eller syskon. Men nä det var inget man skulle behöva ta hänsyn till tyckte hon för nu är det ju NU. Hon var också VÄLDIGT mycket emot resurspedagoger i allmänhet och kunde inte förstå syftet med dem alls. Hon fick mig hela tiden att känna som att det var jag som letade fel som om jag ville att något skulle vara fel.
    Sen började han ettan och fick ny lärare och då var ju genast hans problem tydliga igen och han var inte alls som alla andra och skulle behöva mycket extra stöd enligt den läraren. Att det ska vara så godtyckligt.
  • TwistedSister

    Sånt där som får mig att tänka att I nog inte har adhd, alla era barn verkar vakna jättetidigt på morgonen men I är hur morgontrött som helst. När han var liten kunde han lätt sova till 12 om inte jag väckte honom. Däremot har det vart väldigt svårt att få honom att somna på kvällen, när han var 3-4 år var det helt omöjligt höll på å natta timme efter timme å han somnade aldrig, men när han väl sover så är han nästintill medvetslös, vaknar inte av nåt. Hemskt har det vart på morgnarna när han ska iväg till skolan, man kan lyfta upp honom ur sängen, ställa honom upp och ändå vaknar han inte. Ibland blir man nästan rädd att han aldrig ska vakna mer. Så där verkar han vara väldigt annorlunda era, ja, de flesta barn..
    Faktiskt de flesta jag känner som har helt "vanliga" barn brukade klaga att de vaknade halv fem på morgonen när de var mindre, men det brukar ju släppa innan de kommer upp i skolåldern.
    Jag kom precis på att jag är den enda som känner I som ska vara med på elevvårdskonferensen. Innan har alltid vart barnpsykolog och logoped och så med och jag har sett det som lika mycket information för mig som för övriga deltagare, men nu har vi ju ingen kontakt med någon sån och det är jag som ska berätta om I tydligen. Svårt, hur ska jag veta vad som fungerar i skolmiljön, det är ju inte riktigt samma sak som hemma. Känner att jag inte riktigt har någon helhetsbild av vad I har för problem, och i skolan verkar helt andra situationer uppstå än vad som gör hemma. Ibland kan jag tro att de tagit fel och pratar om någon annans barn när de berättar om hur I är i skolan.
    Jag som är så virrig hur ska jag kunna berätta något som ska vara begripligt för någon annan om något som jag känner att jag vet alldeles för lite om?

  • TwistedSister
    Karina09 skrev 2009-12-06 11:54:19 följande:
    Alla ADHD-barn vaknar inte tidigt. Min kille har varit extremt svårsövd, men inte vaknat tidgare än "vanliga" barn. Enl. läkaren har han mer A (attention) än H (hyperactivity) i sin diagnos.EVK kan vara pirrigt, men det är ju skolpersonalen som ska förklara hur I funkar i skolan. Att det är olika i hemmet och i skolan är inte ovanligt. Hoppas de kan förklara på ett bra sätt så att ni kan komma fram till en planering som funkar. Lycka till!
    Jo men de känner ju inte I än, det är bara personal från nya skolan som ska vara med, I har gått på skolan i 3 dagar nu, och när elevvårdskonferensen är planerad kommer han att ha gått där i lite mindre än 2 veckor så jag tror inte de kommer att hinna lära känna honom eller ha någon riktig bild av hur han är i skolan på den korta tiden. Därför måste det ju vara så att de har tänkt sig att det är jag som ska stå för informationen om I.
    Alltså jag hänger upp mig på småsaker som jag tänker att de betyder nog att I inte har adhd, men självklart kan ju barn vara annorlunda varandra ändå. Adhd är ju inte hela personligheten. Känns som att jag har fått höra för många gånger att det beror på dålig uppfostran att han är som han är, så att jag är benägen att tro på det. Ändå kan jag inte se att andra föräldrar gör något som inte jag har gjort. Och jag har inte fått annat än beröm av barnpsykolog, logoped och lärare på skolan, medan andra männsikor som man inte känner så väl gärna kan uttala sig efter att ha träffat I bara några gånger att du borde göra så här och när jag säger nä det funkar inte så bra med honom så utgår de från att jag bara är lat och inte orkar försöka. Det är de där grejerna som man egentligen bara borde skaka av sig och glömma bort så fort som möjligt, men jag är rätt dålig på det. Är en rätt känslig människa tyvärr.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig