Idag var vi och kollade på den nya skolan som ligger där som vi ska flytta till. Jag är inte speciellt imponerad. Första jag fick i handen var nåt papper om att på den här skolan tycker vi det är så himla viktigt med fri lek och det är genom fria leken som barnen lär sig bla bla låter så himla fint på papper. Ja så hade de då flera rum där man kunde göra flera aktiviteter och lekar och då skulle barnen välja vad de ville göra, så gjorde de nåt i tio minuter å sen bytte de å det blev ett himla spring och gap och till sist stod hälften av ungarna å hängde i korridoren mellan rummen och visste inte vart de skulle ta vägen. Det var kaos.
Antydde att jag tyckte det var rörigt för läraren som sa att ja men nu har vi fri lek du har ju inte vart med när vi har lektion. Men ändå de har det här "fria lekpasset" på schemat ganska lång tid varje dag och ska man sen orka ha en lektion efter det??
Så skulle hon berätta hur lektionerna gick till, och de har ingen matte eller svenska, de har "arbetspass" där barnen får välja själva vilket ämne de vill jobba med. Så sa jag det funkar inte speciellt bra med I, som det är nu har vi försökt jobba med att minimera valsituationer för honom i skolan. Jaha, sa hon, men då kan jag säga till honom att du ska göra det här, så får de andra välja.
Men då kommer han ju bara känna sig utanför. Han är liksom 7 år han vet inte alltid vad som är bäst för honom själv han vill ju bara va som alla andra. Såklart. Detta kommer ju antagligen bara skapa dagliga konflikter, och det är inget kul att bråka med honom och det är verkligen inte bra för honom själv heller att bli provocerad in i onödiga utbrott.
Alltså fri lek är jättebra, hemma, med en eller två kompisar. Släpper man in 20 ungar i ett rum med leksaker och låter de ha fri lek så blir det lek&busland av det, stressande och antagligen inte speciellt utvecklande.
Sen träffade jag en tjej som nyss också flyttat till samma område, hon valde bort skolan för hon tyckte det verkade så rörigt och ostrukturerat, och hennes dotter har ändå inga som helst koncentrationsproblem. Usch nu får jag börja kolla efter en annan skola känns det som. Kommer aldrig funka så som de lagt upp det även om han skulle få en resurs. Tråkigt detta