Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

    ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

    Han gjorde WPPSI-III, nån annan som har gjort det testet?
    I psykologutlåtandet står bland annat det blir missvisande att redogöra för ett sammanlagt resultat på WPPSI-III då resultatet tyder på att I är mycket ojämn i sina förmågor.

  • TwistedSister

    Jaha kan man få läkarintyg på att det finns misstanke? Hurdå?
    Skolläkaren har frågat mig om jag tillåter att en utredning görs på I, och jag har sagt ja till det. Sen efter när jag undrade hur lång tid kan det ta så har jag fått svaret att ofta tar det flera år och det är inte ens säkert att det blir någon utredning alls. Beror på hur han prioriteras. Har ni upplevt att det har vart viktigt med en utredning, och att få en diagnos?
    Jag har fått för mig att han inte har adhd för han har bra motorik och har alltid haft. För de flesta som har adhd har väl också problem med motoriken har jag hört. Hans lärare säger han har ovanligt bra motorik för pojkar i hans ålder. Och sen upplever inte jag att han har några generella koncentrationsproblem, om något intresserar honom kan han istället bli totalt uppslukad och koncentrerad hur länge som helst då han varken ser eller hör något i sin omgivning. Och sitter han ensam med en vuxen som hjälper honom att inte ge upp så lyckas han lösa alla uppgifter i skolan så han ligger i nivå med övriga i klassen och på matte var han tydligen bland de som kommit längst. Men han kan bara jobba om en vuxen sitter bredvid annars tappar han fokus och ger upp.

    Presentationstråd har jag missat tror jag.

  • TwistedSister

    tack pcalma, jag har alltid uppfattat det som att koncentrationsstörning innebär att man aldrig kan koncentrera sig i några situationer.

  • TwistedSister

    Usch vad tråkigt, hoppas han blir bättre snart. Ja de är ju jättekänsliga för hur man själv mår och reagerar direkt när det inte är som vanligt.

  • TwistedSister

    Fråga doktorn idag kl 18.15 handlar om två som fått diagnosen adhd som vuxna, om det kan vara intressant. På någon utav svt-kanalerna.

  • TwistedSister

    Trollet Ludenben skrev 2009-11-09 19:26:53 följande:


    Var på BUP idag på komet. De som håller i detta är de som vi träffar i vanliga fall med. Vi kommer att få ny socionom och ny psykolog till denna nya utredningen och ny läkare med. De kommer specifikt att testa för asperger, inte att de bara funderar utan de kommer att testa honom för det. 6 veckor kommer det att ta ungefär och med start den 25/11. De hoppades att detta inte ska dra ut på tiden denna gången med. Det beror på hurpass svårtestad han är. Om de inte lyckas att sätta diagnos kommer de att ta hjälp av BNK. Och de sa att han kommer inte att bli utan diagnos men de vill sätta en mycket tydligare än den han har nu. Och då kommer vi att känna igen honom i beskrivningen av diagnosen med. Det gör vi ju inte nu eftersom den är så luddig. Den han har nu säger ju bara att det finns genomgripande problem som är ospecificerade. Så hjälp mig att hålla alla tummar och tår för att de ska bli klara på 6 veckor och allt kommer att gå bra!! Lite nervöst känns det faktiskt...
    Håller alla tummar och tår men det blir svårt att skriva :-P
  • TwistedSister

    Idag var vi och kollade på den nya skolan som ligger där som vi ska flytta till. Jag är inte speciellt imponerad. Första jag fick i handen var nåt papper om att på den här skolan tycker vi det är så himla viktigt med fri lek och det är genom fria leken som barnen lär sig bla bla låter så himla fint på papper. Ja så hade de då flera rum där man kunde göra flera aktiviteter och lekar och då skulle barnen välja vad de ville göra, så gjorde de nåt i tio minuter å sen bytte de å det blev ett himla spring och gap och till sist stod hälften av ungarna å hängde i korridoren mellan rummen och visste inte vart de skulle ta vägen. Det var kaos.
    Antydde att jag tyckte det var rörigt för läraren som sa att ja men nu har vi fri lek du har ju inte vart med när vi har lektion. Men ändå de har det här "fria lekpasset" på schemat ganska lång tid varje dag och ska man sen orka ha en lektion efter det??
    Så skulle hon berätta hur lektionerna gick till, och de har ingen matte eller svenska, de har "arbetspass" där barnen får välja själva vilket ämne de vill jobba med. Så sa jag det funkar inte speciellt bra med I, som det är nu har vi försökt jobba med att minimera valsituationer för honom i skolan. Jaha, sa hon, men då kan jag säga till honom att du ska göra det här, så får de andra välja.
    Men då kommer han ju bara känna sig utanför. Han är liksom 7 år han vet inte alltid vad som är bäst för honom själv han vill ju bara va som alla andra. Såklart. Detta kommer ju antagligen bara skapa dagliga konflikter, och det är inget kul att bråka med honom och det är verkligen inte bra för honom själv heller att bli provocerad in i onödiga utbrott.

    Alltså fri lek är jättebra, hemma, med en eller två kompisar. Släpper man in 20 ungar i ett rum med leksaker och låter de ha fri lek så blir det lek&busland av det, stressande och antagligen inte speciellt utvecklande.
    Sen träffade jag en tjej som nyss också flyttat till samma område, hon valde bort skolan för hon tyckte det verkade så rörigt och ostrukturerat, och hennes dotter har ändå inga som helst koncentrationsproblem. Usch nu får jag börja kolla efter en annan skola känns det som. Kommer aldrig funka så som de lagt upp det även om han skulle få en resurs. Tråkigt detta

  • TwistedSister

    I har bra koll på sin kropp och viftar inte omkull saker, bara om han springer runt och viftar med ett täcke eller så flyger blomkrukorna ner. Tycker han rör sig som andra barn, bara lite mer. Springer fram och tillbaka, hoppar i soffan står på huvet kryper omkring hela tiden men det behöver ju inte vara helt onormalt för en sjuåring.

    Det finns två andra skolor som ligger relativt nära. Har nu fått tag på den ena och de har 30(!) elever i klassen och sa att de kanske eventuellt kan ha en plats... Men då ska de höra med skolan han går på nu och jag tror det handlar om att de har plats för ett lugnt barn som typ klarar sig självt så det kan jag ju lika gärna glömma. Orkade inte ens berätta om I, ingen idé att göra de avigt inställda på telefon. De bjöd in mig att komma och kolla på fredag när I är i skolan så kan ta det då. Försöker få tag på den andra skolan nu..

    Nej alltså jag är förvånad över hur slapp den här skolan var som vi kollade på. Varför skapa ett arbetssätt i en kommunal skola som är så tydligt uteslutande för barn som har problem med koncentrationen och behöver lugn och struktur. Jag tänkte när vi gick dit att jag kommer säkert ha synpunkter på en eller två saker som kunde förbättras med tanke på I, men väl där kändes som vi stod så långt ifrån varandra som är överhuvudtaget möjligt på alla punkter som finns!

  • TwistedSister

    Ja de säger så bra saker ibland.
    I förrgår sa I när vi skulle gå och lägga oss, jag vet att jag gör en del dumheter men jag kan inte göra något åt det. Det är liksom inte jag som styr mig.

  • TwistedSister

    Trollet Ludenben skrev 2009-11-11 10:16:21 följande:


    Ja, den verkar verkligen slapp. När jag pratade med BUP sist diskuterade vi detta med skolor. Att det på vissa ställen är väldigt rörigt i skolan. De barn som har diagnoser far väldigt illa av det. På flera ställen har man gått ifrån de traditionella bänkarna och har i stället vanliga bord och saker i lådor runt om i klassrummet och det blir ostrukturerat. Nu har visserligen Frodos klass så men den är på ett annat sätt för den är uppbyggd för funktionshinder. Men vanliga klassrum som har så blir det lätt röriga. De barnen med diagnos får svårare. Psykologe berättade attd et har till och med hänt att barn som inte har diagnos men är lite extra känsliga för röra har fått jobbigt i skolan och skolan vill utreda för ADHD fast det egentligen inte är barnet som har problem utan problemet är den röriga skolmiljön. I stället för att först titta på skolmiljön tittar de på barnet och pratar diagnoser. Det gör ju att de som har diagnoser på riktigt kommer i kläm och får minskade resurser när de som inte behöver det egentligen får utredningar som inte visar nåt. Psykologen sa att det fanns massa sånna fall. Och det är så tragiskt för det drabbar våra barn negativt som faktiskt har diagnoser.
    Ja I har ju ingen diagnos det finns ju bara misstankar här. Fast de problem han har haft har ju ändå sen han var 4 år vart i en väldigt lugn och strukturerad miljö med högst 14 barn i gruppen. Förutom ett år på sexårsverksamheten som var lite rörigt men ändå få barn och då han faktiskt blev aggressiv och våldsam något som han annars hade lyckats sluta med. Kan tänka mig hur hans svårigheter skulle förvärras i en stökig och ostrukturerad miljö med 20-30 barn. Redan nu klarar han inte att göra någonting i skolan om inte en vuxen sitter bredvid. Är rädd att det kanske inte ens skulle hjälpa med att en vuxen sitter bredvid om det är stimmigt runtomkring.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig