Trollet Ludenben skrev 2009-11-22 07:14:31 följande:
Ja, Frodo får titta mycket på tv/dvd. Det är den enda syssla här han har nästan när han är inne. Han är så aktiv så jag vill gärna att han sitter där för då håller han sig lugn (någorlunda). Men vi är såpass kativa ändå. Han är ute flera timmar om dagen, härjar runt och har sig så jag blir bara glad att han sitter där. Han behöver lugna ner sig och vara lite i stillhet med. Men samma här, fick med höra som barn att man inte skulle se för mycket. Tror det beror på vad man är för person i övrigt. Om man som din sitter med spel/tv mer än man vill vara ute och röra på sig, då gör du helt rätt i att försöka begränsa det och ta med honom ut.Min gräver med upp rabatterna. I alla fall om man inte vaktar honom Just nu sitter han och kollar på nåt på nickelodeon. Concertan har precis börjar verka men vi har haft en jobbig timme från det han gick upp tills nyss. Få se om jag kan smyga in och ta en dusch. Sambon sover med lilleman. Sen ska vi åka till sjöfartsmuseet hade vi tänkt. De har ett lekrum där han älskar att vara i.
Ja I och Frodo verkar ha en del gemensamma "intressen", de är ju lika gamla också. Jag kan också känna att tv är ju det enda som får I att vara "lugn" och "sitta still" Visserligen hoppar han i soffan eller står på huvet medan han kollar men jag vet iaf vart han är utan att han kräver konstant passning. Det blir lätt att göra det enkelt för sig speciellt vissa dagar...
Karina09: Självklart, du har så rätt. Det är lätt att underskatta sig själv men det är klart att han uppskattar att vara med mig på samma sätt som jag uppskattar att vara med honom. Det jag reagerar mot att använda tid med mig som belöning är om man vänder på ekvationen, ska jag ta ifrån honom tid med mig som bestraffning då? För det låter ju lite tokigt.
Det jag känner med I, vet inte om det är så för era barn, är att han inte på något naturligt sätt uppfattar sociala regler och koder, sånt där som är oskrivet och alla bara vet ändå. Allt sånt måste synliggöras och förklaras, det kräver att en vuxen som är insatt i hans problematik alltid är närvarande i alla situationer tillsammans med kompisar och i leken. Detta jobbades ju ständigt med i förskolan, men i skolan verkar fokus ligga nästan bara på att få själva skolarbetet att fungera och lite enklare saker som att kunna vänta på sin tur etc. På rasten finns rastvakter som går in när ett slagsmål redan är ett faktum och som har svårt att veta hur konflikt uppstått eller vad som egentligen var problemet bakom. Tränar någon detta med era barn på något sätt och i så fall hur? Det känns som man borde jobba med det i skola och på fritids för det är där de flesta sociala kontakter sker, och det känns väldigt begränsat att jobba med det bara på hemmaplan.