Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

pcalma skrev 2009-11-19 22:49:10 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:41:09 följande:
    Nej M har inget normalt förhållningssätt. Hon gillar inte hårda saker, kan leka med gosedjuren med storasyster, men annars leker hon inte. Hon gillar att bygga kojor, men då ska det vara EXAKT så som hon har gjort upp en bild om inne i huvudet, o det blir det ju aldrig. Då blir det tokbryt. Hon gillar att rita, men det måste oxå bli perfekt liksom. Hon hakar upp sig på detaljer..Hon tar inte sönder leksaker. Men papper , video/dvdfodral o sånt som ligger framme, tar hon sönder.Anton tar sönder o plockar i molekyler. Men han leker relevant! rollekar säger dagis (har ej sett själv visserligen) men bilar o tågbanan gillar han mycket. Mest radar han upp fina led eller parkerar i rader men han kan köra oxå. Blir det motgång, mintsa, så flyger de o då går ju saker sönder. Mycket tar han sönder men det är mer i hans utbrott. han slängde syskonens WII i golvet en dag så det gick sönder, o inget kan ju ligga framme. Slet bort S:et o B:et från datorn. Varje dag är det något, men det är när han inte "hinner" tänka mest..
    I har också haft väldigt mycket problem att rita då det inte blev exakt som han tänkt. Då kunde han be mig att rita och blev helt vansinnig då inte heller det blev exakt, som om jag kunde se den bilden han såg framför sig i sitt huvud. Han bröt ihop fullständigt när han skulle färglägga i målarboken om det kom 1 mm utanför. Detta har blivit bättre nu sen han går i skolan, men han har ju också bättre motorik nu till att måla som han vill. I leker med tågbana, kaplastavar, bilar också som han parkerar i parkeringsrutorna som han gör av kaplastavar, och lego. Han vill ha många andra leksaker men han leker aldrig med dem. Kan inte bygga Lego efter instruktioner alls, vilket hans halvbror var väldigt duktig på i samma ålder. Inte ens de enklare instruktionerna för typ 3-4 åringar. Och så gillar han att banka och slå på saker med pinnar eller svärd förståss. Ö:et slet han bort från datorn och nintendo ds slog han sönder. Om det blir ett litet hål i kläderna så sliter han upp det så det bara blir trasor av alltihop. Tyvärr.
  • TwistedSister

Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 23:10:09 följande:

Så blir min son när vi går på stora ICA maxi. Det går inte att han sitter själv utanför kassan där. Där är det att hålla i handen hela handlingen. Tror det blir för stort, för mycket folk och förmycket intryck. ICA Nära är så liten och inte så mycket folk. Han tar med allt, river från hyllorna eller sticker till leksaksavdelningen och börjar ta alla leksakerna. Så handsgreppet gäller. Nu har vi bestämt att eftersom vi har möjlighet att handla på fredagar på dagen då Frodo är i skolan ska vi göra det. Ingen handling under helgen så vi slipper dra honom till maxi.Fy vad hemskt det låter att du fått tillkalla vakterna. Vi fick ringa polisen en gång så vet hur det känns när ungen är borta. Tyckte det var pinsamt att ordningsmakten fick hjälpa till att leta med.Man blir avtrubbad som du skriver. Detta är ju normalt för oss för det är ju så vi levt under flera år. Det är ju vår vardag. När jag sitter och skriver ansökan till vårdbidrag får jag en chock. Det är helt sjukt när jag läser om vårt liv för så som det egentligen är, så upplever inte jag det för jag är så van. Det är ju vardagsmat här att man är tvungen att hålla en 7åring i handen på maxi. Helt galet egentligen...
    Alltså det är stört omöjligt att hålla handen på I, han blir tokig och börjar slåss, kastar sig på golvet. Samma om han får utbrott jag kan aldrig hålla i honom det blir 100 ggr värre och går aldrig över om man inte släpper det enda jag kan göra är att ställa mig själv i vägen där som han är på väg så att han inte kommer förbi, men aldrig ta i honom. Och man får va bra snabb för att hinna ställa sig i vägen först åt ena hållet sen åt andra..suck.
    Ja I blir också arg på saker som om de hade uppsåt och ska hämnas på t ex en stol. Han blir vrålarg på vädret också om det inte passar. Bara mulet, lagom varmt och vindstilla passar för hans smak. Det får absolut inte komma sol i ögonen eller vind i håret eller vara lite blött.
  • TwistedSister

Trollet Ludenben skrev 2009-11-20 08:21:06 följande:

Jag är glad att Frodo finner sig i att hålla i handen. Men det går inte bara att ta hans hand, då blir det utbrott. Utan innan vi närmar oss affären måste jag förbereda och säga: "när vi kommer fram till affären så vill jag att du håller mig i handen". Säger jag det lugnt och vänligt går det bra. Om jag säger argt "nu får du hålla mig i handen" när han redan har börjat stissa då blir det utbrott direkt och han ser det som ett straff. När jag förbereder honom innan kan han fråga"varför". Då säger jag att det är stort inne på maxi, mycket folk osv. Jag vill inte att han kommer bort. Då verkar det som han känner att det är för hans skull och inte för att jag bestraffar honom för att han hittar på ofog.Ha, Frodo blir med vanisnnig på vädret. Särskilt om det är sol här med. Han är ljuskänslig och har väldigt ont av solen. Särskilt om den skiner in genom fönstret. Då skäller han på den. Eller på regner skäller han med på...
    Har testat. Typ allt. Går inte. I är inte rädd för att komma bort, inte det minsta. Inte ens när han var typ 3 år och kom bort å jag inte hitta han på 45 min, när jag väl sen hitta han sa han bara hej å gick vidare som ingenting, jag däremot typ grät och var helt förstörd. Trodde någon hade kidnappat honom å att jag aldrig skulle se honom mer. Men som sagt jag undviker att ta honom till affären, ibland tränar vi lite när jag har tid och ork å bara köper en grej så jag kan ha full koll på honom, men man orkar ju inte göra nåt mer den dagen sen...
    I skäller också på vädret, drar ner alla persienner första han gör när han kommer hem om det är soligt.
  • TwistedSister
    solskina skrev 2009-11-21 11:58:37 följande:
    När det gäller tv så kollar han sällan på dockisåpor. Han har ju svårt att se varför det överhuvudtaget skulle vara intressant att se. Tävlingsprogram med, han har ingen tävlingsinstingt alls.Men när det gäller annan film så är det just fantasy, space och som är det han vill se. För då behöver han inte undra om det är på sanning eller inte.Polisserier finns det dom som är lite mer "mac gyver typ" så fungerar det.När det gäller disny så har vi hållt honom borta från det sedan lejon kungen!När han var liten tjatade han om filmerna som han inte förstod och då undvek vi dom som stressade honom och det är ju så att dessa serier alltid har en svar och en vit sida.Tacka vetja svamp bob, lärorikt och här lär sig barnen att alla är lika värda.
    Disneykanalen har vi förbjudit, I blir aggressiv och våldsam så fort han kollar disneykanalen, men varför vet jag inte riktigt. Tror att de programmen är väldigt stressiga och gapiga och det händer grejer hela tiden det klarar han inte.
    Idag har det vart lite jobbigt på morgonen, I´s pappa skulle komma hade han lovat och dels är det "fel" dag då han brukar komma på onsdagar och sen kom han inte direkt då I vaknade utan vi har fått vänta. Redan klockan 8 i morse bröt han ihop totalt och skrek att han sa ju att han skulle komma och nu har han inte kommit han har brutit sitt löfte! Och jag fick förklara att det är bara morgon och han sover antagligen fortfarande men kommer sen. I kan inte alls vänta han blir jättefrustrerad och det har gått ut över husdjur och småsyskon och några kompisar som kom här förut och ville leka som fick sig en ordentlig utskällning och blev utkastade härifrån.
  • TwistedSister

Hahaha ja lätt å fastna. Får era barn spela och titta på tv mycket eller? Jag kan känna att barn ska inte titta på tv jämt, vet inte varför riktigt men det fick man väl höra en del själv när man var liten också. Men I går ju och sätter på teven hela tiden så fort jag inte har något åt honom att göra en liten stund. Det måste ju hända nåt hela tiden, tv eller spel. Det kan ju till sist bli ganska många timmar på en dag och jag försöker hela tiden få bort honom från det och många många utbrott resulterar det i. Hmmm ska jag lägga ner å låta honom kolla eller? Jag har ju en föreställning om att han ska vara ute och leka och få rosiga kinder och allt det där, men det händer liksom inte, antingen blir han hysterisk för att solen lyser på honom eller så gräver han upp rabatterna. Känner mig samtidigt som en dålig mamma när han bara sitter med nåt spel timme ut och timme in. Brukar tvinga med honom på en ordentlig promenad i skogen varje dag och det hjälper att han kan somna bättre på kvällen iaf. Man måste ju liksom röra på sig annars mår man ju skitdåligt, känner jag själv om man inte kommer ut en dag. Men sen sitter han där klistrad och är okontaktbar och det stör mig verkligen.

• TwistedSister
    Unicorn73 skrev 2009-11-21 23:11:09 följande:
    Hmm...glömde ju svara på din fråga du ställde i ditt inlägg.Det är ju lite upp till var & en hur mycket man vill att sina barn ska titta på tv. Sen är det ju frågan VAD de tittar på oxå....om det är sådant som är faktaprogram, det är ju nyttigt att kolla på.Du har ju alldeles rätt i att man behöver ju ut & röra på sig m.m. Men jag hade gjort så här....låt honom kolla om det inte är alldeles nödvändigt att han ska ut & göra annat. Och tycker du att det blir för mycket tv så förbered honom på att det inte kan bli tv-tittande hur länge som helst alla dagar i veckan(man kan ha schema på det om man vill...att man lägger in olika aktiviteter som spela spel, vara ute, rita m.m & även då lägga in tv-spelande & tv-tittande). Bara ett tips alltså.Det är svårt det där när de liksom fastnar så framför tv & spel.
    Vi hade jättemycket problem i somras för han vägrade när vi skulle ut och bada så ville han bara sitta med fördragna persienner å kolla tv. Det kan man ju inte gå med på men han blev riktigt arg. Sparkade och slogs det var inte trevligt alls för så liten är han inte längre det gör ju ont. I alla fall så konfiskerade jag antennsladden och han fick hämta ut den när bolibompa började. Sen blev det bättre han kom ur det där ständiga tv-tittandet men nu börjar det bli sådär igen. Det blir ju lätt tråkigt för honom i och med att han inte klarar att leka själv, och som ensam vuxen i hushållet blir man ju tvungen att lägga mycket tid på praktiska ting och då känns det som att han sitter framför teven bara för att han inte ska stå och sparka på mig medan jag lagar mat eller diskar eller tvättar fast jag egentligen känner att jag borde leka med honom och göra saker tillsammans med honom för han har så mycket han behöver träna på i det sociala som han inte får någon träning i av att kolla på teve eller spela spel. Förut var det ju språket också som han var långt efter med, men det är ju helt okej nu tack och lov.
    Jag skulle nog vilja att han är med och lagar mat egentligen när jag tänker efter, det kunde vara en trevlig aktivitet om man bara hittar någon uppgift som han klarar att hålla fokus på, kanske han kan få antennsladden som belöning sen Måste testa det om han är på bra humör någon dag.
    Det är konstigt att man kan komma på bra idéer bara man pratar med nån om ett problem men sitter man och grubblar själv så blir man helt låst och fokuserar bara på problemet istället för eventuella lösningar.
  • TwistedSister

Trollet Ludenben skrev 2009-11-22 07:14:31 följande:

Ja, Frodo får titta mycket på tv/dvd. Det är den enda syssla här han har nästan när han är inne. Han är så aktiv så jag vill gärna att han sitter där för då håller han sig lugn (någorlunda). Men vi är såpass kativa ändå. Han är ute flera timmar om dagen, härjar runt och har sig så jag blir bara glad att han sitter där. Han behöver lugna ner sig och vara lite i stillhet med. Men samma här, fick med höra som barn att man inte skulle se för mycket. Tror det beror på vad man är för person i övrigt. Om man som din sitter med spel/tv mer än man vill vara ute och röra på sig, då gör du helt rätt i att försöka begränsa det och ta med honom ut.Min gräver med upp rabatterna. I alla fall om man inte vaktar honom Just nu sitter han och kollar på nåt på nickelodeon. Concertan har precis börjar verka men vi har haft en jobbig timme från det han gick upp tills nyss. Få se om jag kan smyga in och ta en dusch. Sambon sover med lilleman. Sen ska vi åka till sjöfartsmuseet hade vi tänkt. De har ett lekrum där han älskar att vara i.
    Ja I och Frodo verkar ha en del gemensamma "intressen", de är ju lika gamla också. Jag kan också känna att tv är ju det enda som får I att vara "lugn" och "sitta still" Visserligen hoppar han i soffan eller står på huvet medan han kollar men jag vet iaf vart han är utan att han kräver konstant passning. Det blir lätt att göra det enkelt för sig speciellt vissa dagar...

Karina09: Självklart, du har så rätt. Det är lätt att underskatta sig själv men det är klart att han uppskattar att vara med mig på samma sätt som jag uppskattar att vara med honom. Det jag reagerar mot att använda tid med mig som belöning är om man vänder på ekvationen, ska jag ta ifrån honom tid med mig som bestraffning då? För det låter ju lite tokigt.

Det jag känner med I, vet inte om det är så för era barn, är att han inte på något naturligt sätt uppfattar sociala regler och koder, sånt där som är oskrivet och alla bara vet ändå. Allt sånt måste synliggöras och förklaras, det kräver att en vuxen som är insatt i hans problematik alltid är närvarande i alla situationer tillsammans med kompisar och i leken. Detta jobbades ju ständigt med i förskolan, men i skolan verkar fokus ligga nästan bara på att få själva skolarbetet att fungera och lite enklare saker som att kunna vänta på sin tur etc. På rasten finns rastvakter som går in när ett slagsmål redan är ett faktum och som har svårt att veta hur konflikt uppstått eller vad som egentligen var problemet bakom. Tränar någon detta med era barn på något sätt och i så fall hur? Det känns som man borde jobba med det i skola och på fritids för det är där de flesta sociala kontakter sker, och det känns väldigt begränsat att jobba med det bara på hemmaplan.
  • TwistedSister
    Karina09 skrev 2009-11-22 20:19:49 följande:
    Hm, det var Twisted sister som jag menade att svara...
    Jo, jag fattade det...
    Svårt jag vet inte riktigt vad I har för svårigheter, eller jo en del är ju uppenbart men det har inte gjorts någon riktig utredning och han har ingen diagnos, så det känns som man bara har små delar av den hela bilden egentligen. Vad iaf specialpedagogen och barnpsykologen, som utredde pga språkproblemen vid 4 års ålder, sa var att han har en hel del problematik liknande barn med adhd och att de saker som fungerar att göra livet lättare för barn med adhd fungerar bra för honom också. Det är därför som jag hamnade i den här tråden till sist och ni är verkligen jättebra på att hjälpa till med tips och sånt. Jag är jättetacksam för den här tråden
  • TwistedSister
    pcalma skrev 2009-11-22 22:17:48 följande:
    Kramar till alla som behöver det!!Här funkar inga beköningsystem heller..Jäkla bolibompa förstörde hela vår kväll. Dagen varit kaos, stökig natt med båda små vakna o sen vaknade bägge på ett jäkla humör kl 05. Ikväll så hade de BIO på bompa o åt popcorn på en röd dag!!! ORÄTTVIST skrek matilda o hade tokspel så till slut så gav vi med oss o hon fick det. OM hon åt en banan innan.. Hon tog en tugga iaf o sen fick hon popcorn. Man orkar ju inte strida om ALLT jämt!!
    OMG jag hade exakt samma problem men vi hade inga popcorn hemma. Allt är bolibompas fel eller hur. Ska vi skriva ett argt mail eller
  • TwistedSister
    pcalma skrev 2009-11-22 23:21:19 följande:
    Ska vi bombadera Bolibompa med hatbrev:):)
    Om jag bara orkade... Iaf tycker jag de ska lägga ut tydligt på hemsidan när det är läge att ha popcorn hemma
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig