• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Bara en tanke.. såg att adhd-tråden ligger som "barn med speciella behov"...??? alla andra trådar om barn med funktionshinder ligger som "barn/funktionshinder" Anses inte adhd som ett funktionshinder av FL eller varför är det så någon som vet??

• pcalma

Vår lille kille på 3,5 år är livsfarlig i bilen. Han knäpper loss sig o springer runt o bara att köra hem från dagis är en livsfara o det tar 3 min. Nu har vi inskaffat ett bälte som spänner fast honom i stolen med. han hatar detta men får en chans varje gång, o han lyckas aldrig. Då åker det på!! Han knäpper loss stolen med det "riktiga" bältet men kommer iaf inte ur stolen. Måste ju ändå stanna o knäppa fast honom, men han kan inte springa runt i bilen lägre då. kanske tycker han till slut inte att det är så roligt o slutar däärmed.. hoppas kan ju alltid;)

• pcalma

Vi har stödsamtal på BUP hos en kurator, jag o min man, varannan vecka. Där väljer vi själva vad vi vill tala om o hon peppa oss också o kommer med tips o råd. det är jättevärdefullt för oss o vi har alltid (iaf jag;)) fulladdade batterier när vi åker därifrån.

• pcalma

Min anton tar sig ur fempunkt också, gjort från 2,5 års ålder. jag var inne på barnaffären i stan o frågade om det fanns någon sorts spärr eller något som kunde förhindra sånt hä'r. När jag berättade om problemet (för han undrade så klart) så bara gapade han, Han hade aldrig hört talas om något liknade. Min Anton blir nog en uppfinnarjocke;)

• pcalma
    Minus skrev 2009-11-16 18:37:34 följande:
    men även om han får diagnos så innebär det inte att allt vips blir bra. min gubbe har adhd med vissa autistiska drag + att mina 2 äldsta barn har höggradig adhd av kombinerad typ..... ev har min 4-åring nåt oxså... gäller att gilla läget, vissa saker bara är.
    Jo jag förstår såklart att inget under sker om han får diagnos, men jag vet hur mkt lättare allt blev efter att mina barn fick diagnos, trots att svårigheterna finns kvar (så klart) men man får en annan förståelse o bara det gör otroligt mkt!! Blir han oxå hjälpt av medicin (vet att alla inte blir det) så hade det varit en enorm bonus som jag stooort välkomnar med öppna armar;)
  • pcalma

Jag har varit på BUP idag o träffat samtalskontakten. teamet som utreder A 3,5 år har reagerat på M 5,5 år. (de utredde henne med vid åldern)
    de anser att hon har för stora svårigheter för att "bara" ha adhd+bipolär o de har nu fastställt att en ny utredning ska göras med start i februari där det speciellt fokuseras på autism.
    Jag förstår deras tankar efter att de förklarade för mig o när jag läser om det så är det som om det var min M det handlar om. Känns jobbigt nu men blir väl bättre efter man "accepterat" att det kanske är mer än man trodde..
    Lillemans utredning går "bra". Hans svårigheter är tydliga:(
    deppigt idag:(

• pcalma

Tack för kramar o tankar!!
    Alla nya...välkomna hit!!

Imorgon är det utvecklingssamtal för A på dagis. Nervöst..
    Han har varit uppe från ca 02 3 dagar på raken o inte sovit mer. Idag ringde dr o vi har gett honom 3 mg Melatonin ikväll. Han ska ha denna dos i 2 veckor o sen höjer vi till 4 mg om det behövs. Är förberedd på att det blir en tuff natt men hoppas att han sover..
    I helgen tog han stora köskniven o jagade M med den i högsta hugg o skrek att han skulle dela henne. Nu är knivarna i sakert förvar..

• pcalma
    Minus skrev 2009-11-19 17:53:22 följande:
    Måste slänga in en fråga. Hur vanligt är det med flera diagnoser på ett barn? Har nämligen en pojke på 6,5 år som har väldigt svår adhd, men de ska ev. utreda vidare då han har svårt medmycket. Han kan inte släppas ut själv för det händer så mycket tokigt. han undviker ögonkontakt, ibland stänger han liksom av och lyssnar inte. Väldigt distanslös. Ganska flat när det gäller känslor, känns som han inte känner varken glädje eller sorg ibland. Är det någon här med barn som startat med adhd-diagnos och sen fått det utökat med mer??
    Min dotter på 5,5 år fick först diagnosen genomgripande uppmärksamhet o koncentrationsstörning som 3,5 åring. Som knapp 5-åring lades diagnosen bipolär sjukdom till o nu ska hon i feb börja utredas för autism.
  • pcalma

Alltså..hur blind kan man vara??
    Jag har aldrig tyckt att M är svår i kontakten, men att hon ibland kan "försvinna" o inte gå att nå.
    På 5,5 års kontrollen idag säger läkaren att han känner att M är mer autistisk än adhd för att hon är så egen o svår i kontakten. Hon kan inte svara på frågor o han har svårt att få ögonkontakt med henne. När han väl får det så är det i en sekund.
    Jag berättade att hon ska utredas vidare för detta pga samma misstankar från BUP. Han tyckte att det var bra.
    Farmor var med o underhöll M i väntrummet medans vi pratade o när vi gick o farmor sa hej då ett par tre ggr så fick hon ändå ingen ögonkontakt med M eller ens ett hejdå tillbaka.
    I bilen på väg hem så berömmer jag henne o säger att hon varit sååå duktig mm o hon avbryter mig o frågar "har vi ballerina hemma" Hon är liksom inte med!
    Maken kommer hem o säger hej, får inget gehör från henne. Varje morg när han går till jobbet säger han hej då, syskonen säger hej då men matilda tar ingen notis..
    Min väninna sa att hon upplever M likadant. Hon får aldrig ett hej när hon kommer för M tar ingen notis om henne. Hon sa: "hon hade inte brytt sig om man så kom kl 02 på natten, för hon hade inte märkt det. Man försöker prata med henne, men när man inte får kontakt så ger man ju upp, dumt nog. Ni kanske inte upplever det så för att ni känner henne så väl o vet hur ni ska göra, samt att ni är hemmablinda"
    När jag tänker efter så är det ju så här!! Varför har jag inte sett detta??

Var utvecklingssamtal idag ang Anton. han är jätteduktig o kan det han "ska" kunna, men har stora problem med koncentrationen o styrs helt av sina impulser. Han klumpig! han behöver en vuxen som styr upp honom o en liten grupp för att funka någorlunda. detta visste vi ju redan. Hon sa också att han är empatisk (visste vi oxå) o att han där skiljer sig från sin syster!
    När de pratade om M sa de oxå att hon visst leker med de andra barnen men hon måste styra, annars går hon därifrån..
    Nu känner jag mig övertygad om att hon inte har adhd utan inom autism! Vad tror ni??

• pcalma

Tack Karina för ditt svar!! Det är ju så.. O min lilla vilda matilda är min lilla vilda matilda hur eller hur o hon är samma goa unge ändå, men visst gör det ont o tankarna snurrar så in i den!!!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig