• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Ludenben: Okej då förstår jag.. trist

Leeena: min dotter är 12 år o hon behöver ha den extra hjälpen för att bryta o kunna "dela med sig" så att kompisen får spela. Det är ju en del av deras svårighet. Jag går in med jämna mellanrum o talar om att nu piper snart timstocken o då får ni byta. Är inte den ena eller den andra för den delan klara så får de avsluta o spela klart, så att de inte tvingas bryta mitt i ett spel, det är ju inte så kul. Sen lämnas det över till den andra o timstocken sätts på igen, så gäller samma regler.

• pcalma

Att de säger och gör oacceptabla saker.. det är ju det som är en del av deras funktionshinder. Att straffa någon för att de i sitt ilskeutbrott gjort saker som de eg inte rår för, det är ju att straffa dom dubbelt. Efter är de ångerfulla o VET att de gjort fel, men i stunder KAN de inte tänka efter!! Det är av den anledningen som de har denna diagnosen. De mår dåligt som de gör o det hjälper inte att man tjatar efter att titta vad du har ställt till med o VARFLR gör du på detta viset, MORR!! Det hjälper inte barnet!
    Istället måste vi hitta andra strategier för att hjälpa barnet! Förutspå o förebygga o förekomma så att de inte hamnar i sådana lägen! (Jättelätt jag vet;)) Men kan man undvika 1 av 10 så är det ju bättre än inget! Tänk det stackars barnets självkänsla efter att gång på gång göra sina nära o kära ledsna o besvikna, o så få skäll på det De har det inte lätt alltså!

• pcalma

EN ALLDELES VANLIG POJKE (ADHD,Tourette(tics))

Hjälp mig, mamma!

Dig kan jag be

det finns nåt inne i mig som ingen kan se

De skyller på dig när jag är stygg

Och tror jag blir snäll bara du är sträng

Vad vet de om allt ditt slit och all vår sorg

Om våra böner till Gud: vad för fel har vi gjort?

Jag sparkar och slår, mamma, när jag är arg

Så ångrar jag mig mamma, rädd och förkrossad

Jag vill inte slå, jag vill vara trevlig

Ha tålamod, mamma, du får hjälpa mig

De andra tror att jag kan om de vill

De förstår inte att det ändå blir fel

Allt hade varit så lätt om jag inte hade haft Tourette

Jag drar i mitt hår och tuggar på skjortan

Jag sparkar och slår och jag räknar till fjorton

Jag skäller och skriker och är ganska hemsk

Och kan inte sluta förrn jag fått medicinen

Sen kysser jag dig på näsan, och sen en gång till

För allt måste ske vid rätt tid, och när Touretten vill

Men imorgon ska jag försöka, då ska jag vara snäll!!

Bädda min säng? Borsta tänderna? Klart jag vill.

Jag ska bli så duktig, bara vänta och se!

Jag ska se till att får vara i fred.

Inte reta brorsan, utan leka fint och stillsamt.

Sitta fint i bänken ända tills skolklockan ringer

Inte bråka, inte sparka, inte slå och inte knuffa

Inga fler busfasoner

Nej, jag lovar dig att bli en alldeles vanlig pojke

Hjälp mig mamma, dig kan jag be!

Den vanliga pojken kan väl du se?

Hjälp mig att visa upp honom för alla andra

Hjälp mig att visa att under Tourette

Finns en bra pojke som ej har det lätt!

Av Ryan Hughes

Tolkad av Alvhild Björnestad

• pcalma

Trollet Ludenben skrev 2009-10-30 10:37:23 följande:

va fin =)
    Ja visst är den tänkvärd!!

Norgesessan: Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inget illa menat! Jag vet mkt väl hur det är i vardagen med dessa barn o jag gör samma som du, men det hjälper inte. Det står alltid så bra i böcker o så, men det ska fungera i praktiken med, o man är inte mer än människa. Kram på dig!
  • pcalma

Vi har tagit vaccinet allihop då pojkarna är i riskgruppen o min syster allvarligt sjuk. Men vi skulle tagit den ändå. De går ju ändå ut o uppmanar allmänheten att ta den, o jag tänker att man ångrar sig annars om man blir dålig.

• pcalma
    Petrah skrev 2009-11-03 16:31:41 följande:
    hej hej tråden. Dt va ett tag sen. jag undrar om era barn äter Melatonin och hur många tabletter dom tar varje kväll för att somna?? min son äter 2 st varje kväll dvs. 3,0 mg. men han blir inte trött och somnar för det.
    Min Matilda äter Melatonin, 2 kaplslar á 3 mg , alltså 6 mg till natten.
  • pcalma

Kims mamma: Åh jättegrattis!! Vag glad jag blir för er skull!!!! En av mina bästa vänner har försökt i x antal år o ska nu påbörja IVF. Mitt hjärta blev helt varmt!!! Grattis kramar i massor!!!!!!!!!!!!!

• pcalma

Kims mamma skrev 2009-11-03 18:15:08 följande:

Okej, håller tummarna för dem. Jag vet ju exakt vad de går igenom. Vi har gjort dessa försök med hjälp 1 insemination, 1 avbryten IVF, 2 fullständiga IVF/ICSI och 1 heminsemination. Så alla försök på egen hand innan utredning och efter alla försök med hjälp. Men när jag fick detta jobb som jag har nu. La vi allt på hyllan. För jag ville göra kariiär. Men nu kommer det bli ändrade planer, om allt går vägen. Men det är helt okej för oss. Tänk att jag ska bli mamma igen och min man ska bli pappa. Jag kan inte fatta det. Hoppas nu bara på att pyret får stanna kvar i min mage.
    Vilken resa ni har gjort!! Vad tufft!! De har gjort utredning o det visade att både ägg o spermier är i toppform, men att hon inte har ägglossning. Efter hormon#grejs2 för att stimulera till det blev hon gravis, men det var utomkveds så de fick ta ena äggledaren. Sen blev hon gravis igen men det slutade likadant o de fick då ta den andra. Nu blir det IVF o hon börjar med sprutor idag=spännande!!
    Förstår att du är orolig, men allra allra oftast så slutar ju en graviditet i total lycka:) Håller alla tummar o tår för dig o hoppas att du får må bra de kommande månaderna o slippa illamående o annat, så att du kan njuta av din nya tillvaro som lyckligt gravid:)
  • pcalma

Ja du, då är det verkligen ett mirakel!! Så underbart fantastiskt:D :)

• pcalma

Den ena lycka = den andres olycka. Hoppas att de ser helheten i läget o blir glada för er skull!!!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig