Inlägg från: Unicorn73 |Visa alla inlägg
  • Unicorn73

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

sol1: Usch . Fy vad jag blir förbannad alltså....det får ju absolut inte gå till på det viset. Mycket dålig stil av skolan att göra som de gjort.
    Hoppas att det inte blir något av med lvu.
    Skickar ett gäng med styrkekramar!!

• Unicorn73

två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-04 08:14:24 följande:

Och här kommer ett lass fredagskramar till ALLA
    Tar lite kramar & skickar ett gäng tillbaka till dig. Är hemma med en sjuk son idag så kramarna lär gå åt....
  • Unicorn73

två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-04 08:07:21 följande:

Tack alla ni underbara för det stöd man känner att man får i tråden Är förbannad!Kom till skoan idag och skulle hämta en sak i Ms bänk och ser att de möblerat om IGEN 3:dje gången på 2 veckor!!I början på veckan satt de 2 och 2 med näsorna åt tavlan, nu sitter hon igen med ryggen mot tavlan i en grupp om 5 barn placerad i mitten dessutom så hon har mer överblick över de andras bänkar än sin egen.Jag blir tokig
    Men herregud....vet de inget alls om NPF på den skolan....vad sysslar de med egentligen. Barn med NPF ska inte flytta runt i klassrummet.....efter vad jag har hört så ska barn med NPF sitta nere i högra hörnet på klassrummet (detta är bara vad jag hört alltså)...detta för att då har barnet ingen bakom sig & har överblick över hela klassrummet & ser vem som kommer in genom dörren......
    Att sätta henne som de gjort gör bara henne mer förvirrad & att hon då koncentrerar sig mer på de andras bänkar & böcker än sina egna.
    Förstår att du är förbannad!!
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 17:37:17 följande:

Var på utvecklingssamtal med Frodos fröken idag. Först positivt att han var jätteduktig med matten och att han har snappt upp detta med läsningen. Men sen sa hon att han har blivit oroligare och stissigare på sista tiden och att han har mycket konstiga ljud för sig som nästan ser ut som tics. Hon sa att när han triggar igång sig så kan han inte styra det eller avbryta. Skumma skrik och sånt. Vet att han hade mycket sånt innan starten av concerta. Han låser sig i detta likosm... Nån annan som har barn som håller på så??
    Skönt att höra att matten funkar & att han börjat komma igång med läsningen.
    Det där med konstiga ljud & plötsliga skrik har min son oxå....jag har börjat undra om det tillhör de autistiska dragen som min son har...vet dock inte om det är så eller om det är annat som gör det. Det att din son är mer orolig & stissigare nu kan kanske vara för att julen närmar sig & att det finns julpynt & sånt framme överallt....bara en tanke...min brukar bli orolig när det är typ 2 veckor kvar innan jul & jullov...både vi här hemma märker det & personalen på skolan, här går det liksom hand i hand. Vet nu när de skulle bowla med skolan & sen veckan efter var det nätverkskväll på skolan...då märktes det både här hemma & i skolan direkt.....när det var saker de skulle göra som han såg framemot.
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 19:49:37 följande:

ja, julen är riktigt jobbig här med. Förmodligen det med julen som ställer till det. Vi ska inte pynta mer än nödvändigt för ju mer pynt, desto jobbigare. Vi ska vara hemma i jul med. Känner att vi inte har ork att åka för vi får ta smällen sen med att Frodo blir desto jobbigare. Vi var hos svärpäronen julen 2007 och både jag och sambon var dödströtta. Vi kände ingen julglädje alls för vi fick jaga Frodo oavbrutet hela vistelsen där. När vi kom hem fick vi lämna honom till mamma för att vi skulle få vila ut och andas.Tror med det med ljuden tillhör det autistiska... den diagnosen kanske inte är så tveksam ändå...
    Nä man ska ju kunna känna glädje över julen. Då är det bättre att vara hemma & så kan Frodo liksom känna sig mer som vanligt så att säga. Blir ju bara jobbigt om det inte funkar borta vid jul....man ska ju ha trevligt & känna julmys ju .
    Ja det är en teori jag har...eftersom min son har autistiska drag...vilket jag & personalen tycker börjar visa sig mer & mer...så de tycker att vi ska se till att han får gjort en ny utredning innan han börjar högstadiet...ska oxå då få kollat hans läs & skrivsvårigheter (skolpersonalen håller koll på det & gör tester). Är så himla nöjd med skolan & personalen...idag har sonen har sonen varit hemma 1:a dagen för att han är sjuk sen han började på den skolan.
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 20:10:58 följande:

Ja, känns ju som det ingen vits med jul om man inte kan få njuta av den...Gott att ni är nöjda med skolan. Frodo är heller inte ofta sjuk och han trivs där. Är det med mindre klass som din son går i?? På den som Frodo går är det 4 elever men plats för 6 st. Innan denna klassen gick han sista året på förskolan i en grupp på 5 barn. Men innan det från han var 1-5 år så gick han i större barngrupper (med resurs) och då var han jämt sjuk.
    På skolan där min son går finns det 13 andra pojkar...oxå med NPF. Men de delar ju in barnen i olika grupper efter hur många barn de klarar av att vara i klassrummen(de har 4 rum att vara i)...de är ju totalt 9 personal på dessa 14 barn. Barnen klarar mer & mer ju längre de är på skolan...så oftast får de börja i det minsta klassrummet för att sen kunna vistas i det allra största. Men jag ska ju säga att när man kommer dit skulle man inte kunna tro att där är några barn...där är tystare där än vad där är på en vanlig skola & inga nyfikna barn som far upp från stolarna utan de sitter kvar & jobbar, tyst & stilla. Min son var oxå ofta sjuk innan han fick börja på denna skolan....men sen här på denna skolan så har de idrott 4dgr/vecka(varav en dag är det bad) & så är de mycket ute & det gör en hel del.
  • Unicorn73
    Karina09 skrev 2009-12-04 20:22:25 följande:
    Ja, det betyder så enormt mycket att det funkar i skolan. Vi firar också hemma - vi fyra. Sonen vill baka pepperkakor (det brukar vi göra, men i fjol stod jag plötsligt ensam med detta). Alltså har jag gjort en deg idag.
    Ja det måste det göra annars blir det bara kaos. Sen har jag enormt bra kontakt med personalen....finns inga dumma frågor & det går alltid att ringa dem om man behöver.
    Jag bakade lite igår & då kom sonen & skulle smaka degen . Han gillade degen & sen blev det ju smakprov på kakorna jag gjort....de gillade han skarpt. Idag bakade jag lussekatter & så en mjuk pepparkaka...då ville han vara med & hjälpa till men jag fick vänligt säga nej då han varit hemma idag för han är förkyld....men berättade att jag skulle göra en omgång lussekatter till & då ska han få hjälpa till . Får se om han vill göra pepparkakor & julgodis med......han brukar inte vara så intresserad av det nämligen. Men däremot så älskar han när jag plockar fram pyssellådan för att göra julkort....sa personalen på skolan oxå, de har ju upptäckt att han älskar att pyssla .
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-12-05 06:51:19 följande:

Er skola verkar helt fantastiskt. Nu går Frodo i en bra klass men de växer ju inte på träd. Jag önskar att det fanns sån skola som ni har här. Med blandad NPF... har man ren ADHD, tourette eller liknande i denna stan så är det vanlig klass som gäller oftast. Har man däremot en autismdiagnos med då har man bättre valmöjligheter med en gång. Det är orättvist mot de barnen som har ren ADHD för de trillar mellan stolarna om de inte har väldans tur. Bra med så mycket idrott och bad med. Frodos klass har idrott en gång i veckan men det ska ökas upp till 2 gånger så småningom. De går dessutom en gång i veckan till skogen. Det gillar Frodo. De tar med sig lärandet ut och använder både svenska, matten och naturkunskap i skogsvistelsen. De har mysigt, gör upp lägereld och gör maten ute. Det gillar jag.Bara jag online här just nu. Otroligt... klockan är inte ens 7 och det är lördag. Men men, man är van nu. 05:30 gick han upp. Sova ut på helgerna existerar inte här. Och inte är han särskilt lugn heller... velar mest omkring...
    Ja jag tycker den är suverän. Önskar bara att det fanns fler i vårt avlånga land....så att det fanns fler möjligheter för våra barn. Dock är det dåligt med hjälp för yngre barn med NPF...i allafall här nere hos oss. Nä jag har inte heller fattat det där med att har man "bara" ADHD så faller man som du säger mellan stolarna....det är ju ett NPF det oxå, en svårighet precis som Autism, Tourettes mfl. Tog upp det nu på skolmötet...som t.e.x med HAB & LSS...men de sade det att har man inte autism så får du inte den hjälpen, har man autism så får man så mycket mer....det tycker jag är helt vridet. Man kan ju behöva hjälpmedel & avlastning oavsett ju, om man har autism el adhd.
    Skolan till din Frodo verkar oxå bra....kanon att det tänker öka upp idrottsdagarna, kanske kan ni föräldrar puscha på för ännu mera idrott...för det gör dem gott & de lär sig att samspela . Skogsvistelse är ju så himla mysigt....på sonens skola gör de oxå såna utflykter, även till havet & de har en småbåtshamn inte långt från skola som de brukar åka ner till.
    Jobbigt när barnen vaknar så tidigt....just nu är sonen förkyld så han sover ju lite mera än normalt...ibland har han oxå såna puckade tider att kliva upp på så jag blir helt matt. Så jag förstår hur du känner dig...
    Jag passade på att sova ut nu i veckan för sonen var på skolan & hade nätverkskväll med övernattning.....det var skönt att få kunna sova ut den morgonen så den lever man på än .

Hoppas eran helg blir bra . Skickar lite kramar som backup om det skulle behövas!
  • Unicorn73

Hejsan Alla!!

Skickar ett stort gäng med julkramar till er alla!!
    Hoppas att alla överlever julen & nyår.
    Ha en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!!!

Krrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!!!!!

• Unicorn73

Flapper & åsau: Känner igen eran situation...min son på 11 år gör oxå så. Han bajsar på sig när det är oroligt, kan ju säga att det har blivit mycket bättre. Innan var det ett par ggr om dagen med nerbajsade kalsonger. Jag skällde aldrig på honom när han hade gjort på sig...han kan ju inte hjälpa det MEN ändå så sprang han & gömde smutsiga kalsonger lite här & var i huset...inte alls fräscht. Ett tag så brydde han sig inte om att alla andra runt om honom märkte att han hade gjort på sig & han kunde aldrig erkänna att han hade gjort ner sig heller....han kunde gå med det en hel dag om man inte var på honom om att gå på toa. Vi har haft otroliga strider här om toabesök & byte av nerbajsade kalsonger....man har gråtit inombords för att man inte vetat hur man skulle bära sig åt.
    Sen har jag ju alltid varit noga med att vara diskret...så att han inte kände sig kränkt över att man kommit på honom...tog ju ett tag innan han förstod att jag menade väl & att jag inte ville skämma ut honom. Numera säger han ifrån om han skulle ha gjort ner sig & ber om ett par nya kalsonger. Det jag brukar säga är att vi har toalett att gå på & att det är bättre att använda den.
    Vår läkare på BUP föreslog att vi skulle ha belöning för att inte bajsa i kalsongerna MEN det kan jag säga att det funkade inte alls hos oss...blev nästan värre.
    I skolan hade han med sig minst 2 extra par byxor & kalsonger, våtservetter & påsar att lägga kläderna i.

Något bra tips har jag tyvärr inte .

Det tar tid innan de slutar bajsa på sig...tyvärr är det bara att bita ihop & försöka se framåt...det kommer att bli bättre....klen tröst jag vet. Men ni är inte ensamma. Man får försöka prata & förklara för dem så gott det går.

Skickar ett gäng med kramar!!

• Unicorn73
    Flapper skrev 2009-12-25 10:02:59 följande:
    Stort tack åsau, Unicorn73 och Trollet Ludenben!!Nu sitter jag och gråter när jag läser era inlägg/berättelser. Det känns otroligt skönt att vi inte är själva i det här även om det är tragiskt att ni också har kämpat med detta... Hoppas ni förstår min bristfälliga logik.Min stackars pojke...
    Ja det är jobbigt & det tar mycket kraft ifrån en. Förstår hur du menar.
    Man är ju rädd att de kommer ha detta problem ännu längre upp i åldern....för hur det än är så är ju barn inte snälla till varandra så fort det är något som är annorlunda .
    Som vanligt så ska man inte säga alldeles för mycket...för en liten stund sen kom jag på sonen med att ha gjort ner sig . Varför vet jag inte riktigt....vi har varit hemma hela dagen & han har fått pyssla med att bygga lego/kolla på tv när han velat...förvisso hade vi lite gäster här idag men de hade ju gått hem för längesen när jag kom på honom...suck.
    Men han gick på toa utan tjafs när jag sade att det behövdes ett toabesök & så sade jag att du vet ju var toan är....jo det visste han ju.
  • Unicorn73
    carita1974 skrev 2009-12-25 11:27:32 följande:
    Här finns en till...Min son vart "blöjfri nu i somras.Men har blöja än på natten..Son nr 2 är 4 ..vägrar gå på pottan..//C
    Min son var med sen att bli av med blöjan. Men när han väl blev blöjfri så var det mycket sällan det hände kissolyckor utan det var alltid så att han bajsade på sig. Hade extra ombyte med mig var vi än var till han var ca 7 år. Åker vi iväg med husvagnen för helgen så packar jag alltid med mig dubbelt av kalsonger & byxor...just för att man vet ju aldrig när det händer.

Skickar ett gäng kramar till dig oxå.
  • Unicorn73

Trollet Ludenben skrev 2009-12-25 20:31:15 följande:

Bläääääääääää vilken dag Frodo var vild och galen redan i morse. Sen åkte vi iväg till farmor på middag. Där höll han sig i skinnet ända tills sista halvtimmen. På hemvägen braka han loss totalt. På bussen hoppa han upp och ner på sätet, kladdade med sitt spott på bussrutan, gapade och kastade skräp. När vi kommer till angered där vi ska byta buss får vi stå 10 min och vänta på att den ska komma. Då har han riktiga illvrål för sig, spottar vilt omkring sig, hänger sig i min arm och låter allmänt illa. Väl på bussen får jag hålla i honom för han är närgången på sätet framför och besvärar dom. Av på vår hållplats och vägen hem skriker han "fuck you" nonstop... usch vilken resa hem....Nu ska vi så fort som möjligt ta bort julgrejerna så allt ser normalt ut så han kan börja fungera igen. Det är julen som gör detta. Nu längar jag bara tills skolan börjar och han har bara haft jullov i 3 dagar usch, ge mig styrka!!!!!!!!!Nåja, gårdagen var bra i alla fall. Jag gör mitt bästa frör att tänka på den, att det gick bra igår när denna dagen (förutom ett par timmar) har vart gräslig.'Vi hade korv till honom hos farmor föresten. Alla accepterade det utan invändningar förutom farmors svägerska som alltid ska vara en sån surkärring Tristiania: välkommen tillbaka. Vi har saknat dig här Skickar lite kramar för att ni kämpar på med nemo.
    Usch vilken jobbig dag ni har haft . Ja det där med julen är jobbigt....min son var en pain in the ass från den 20/12...då hade han nedräkning till julafton....han stimmade omkring hela dagarna, skulle göra allt & lite till på en & samma gång, 20.000 frågor varje gång han öppnade munnen. Sen på julafton höll han ju med på...uppe i det blå & flög. Det där med julsaker har jag inga problem med här....han kom själv & ville ha både sina julsaker & julgardin....julgran skulle vi med ha & det var tvunget.
    Skönt att gårdagen gick bra hos er . Du får leva länge på den dagen ett tag framöver.

Skickar ett gäng med kramar till dig.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig