Inlägg från: Unicorn73 |Visa alla inlägg
  • Unicorn73

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

TwistedSister skrev 2009-11-21 23:32:07 följande:
    Vi hade jättemycket problem i somras för han vägrade när vi skulle ut och bada så ville han bara sitta med fördragna persienner å kolla tv. Det kan man ju inte gå med på men han blev riktigt arg. Sparkade och slogs det var inte trevligt alls för så liten är han inte längre det gör ju ont. I alla fall så konfiskerade jag antennsladden och han fick hämta ut den när bolibompa började. Sen blev det bättre han kom ur det där ständiga tv-tittandet men nu börjar det bli sådär igen. Det blir ju lätt tråkigt för honom i och med att han inte klarar att leka själv, och som ensam vuxen i hushållet blir man ju tvungen att lägga mycket tid på praktiska ting och då känns det som att han sitter framför teven bara för att han inte ska stå och sparka på mig medan jag lagar mat eller diskar eller tvättar fast jag egentligen känner att jag borde leka med honom och göra saker tillsammans med honom för han har så mycket han behöver träna på i det sociala som han inte får någon träning i av att kolla på teve eller spela spel. Förut var det ju språket också som han var långt efter med, men det är ju helt okej nu tack och lov.Jag skulle nog vilja att han är med och lagar mat egentligen när jag tänker efter, det kunde vara en trevlig aktivitet om man bara hittar någon uppgift som han klarar att hålla fokus på, kanske han kan få antennsladden som belöning sen Måste testa det om han är på bra humör någon dag.Det är konstigt att man kan komma på bra idéer bara man pratar med nån om ett problem men sitter man och grubblar själv så blir man helt låst och fokuserar bara på problemet istället för eventuella lösningar.
    Springer här mellan målningen av köket & datorn...hihi.
    Det är inte lätt som sagt det där med tv-tittandet. Men prova att göra ett schema till honom där du skrivit upp olika saker...som att hjälpa till med middagen, hjälpa till med tvätten & disken & ha sen som du själv nämde antennsladden & lite tv-tittande som belöning eller att han får spela tv-spel/dataspel. Lägg gärna i in lite uteaktiviteter på schemat.....så slår du 2 flugor i en smäll .
    Jag gjorde själv ett schema(tror t.o.m att jag har bild på det i mitt galleri...om jag inte har fel för mig) till min son när han gick på den vanliga skolan & fick hemundervisning.....då tänkte jag att det går ju inte att han kollar på tv hela dagarna så jag gjorde ett schema där lade jag in: handla 2ggr/vecka (började dock smått med några få saker & så nerskrivet på lapp vad som skulle handlas), spela skipboo & othello (detta bara för att han skulle få lära sig att vänta på sin tur & spelets regler), hjälpa till med middagen, spela x-box, utevistelse, fri-tid (det som inte ingick i fri-tid var att spela x-box el dator), när han skulle duscha, äta middag. Det funkade bra.

Ja man blir lätt hemmablind & låst på saker & ting som många gånger egentligen är enkelt avhjälpta . Tror vi alla hamnar i den situationen någon gång.
    Det är ju inte roligt att ha en massa strider kring tv-tittandet heller för det tar ju så mycket energi från en .
    Hoppas att du kommer fram till någon bra lösning som funkar för er!!
  • Unicorn73
    Kennelmamman skrev 2009-11-22 23:12:50 följande:
    HejHar just hittat denna tråden och försökte skriva i presentationstråden, men den verkar vara stängd. Vad göra?
    Hej & välkommen hit .
    Kanske har du fått tag i en gammal tråd....för presentation .
    Ska se om jag kan länka till dig så du kan gå in & presentera dig
  • Unicorn73

Pjuuu..äntligen lite lugn här....sonen har varit lite av ett flygplan nu imorse men nu har han precis blivit hämtad. Idag har dottern studiedag så hon ska vara med kompis idag . Jag ska försöka hinna med allt & lite till...hmmm. Vår 4-benta lurvige vän här passade på att ha sitt morgonryck...sprang runt här med ett ben i munnen & larvade sig... haha. Riktig buse är han mellan varven .

Hade en riktigt bra lördag....var & handlade lite finkläder nu inför avslutning & jul/nyår & för en gångs skull så engagerade sig sonen i klädköpet & han lät bli att springa maraton i rulltrappan ....skrev ju precis samma på hans lapp om hur helgen varit (de får en lapp varje fredag där han & vi föräldrar fyller i hur helgen varit & så lämnar man den till personalen) & sonen läste lappen & blev full i skratt när han läste: maraton i rulltrappan.

• Unicorn73
    norgesessan skrev 2009-11-23 22:03:32 följande:
    Är det någon här som bor i Malmöregionen?
    Malmöregionen...har ca 5 mil till Malmö...så jag bor inte så himla långt där ifrån .
  • Unicorn73

twisted sister: härligt att det funkade med matlagningen
    Min son älskar att få hjälpa till med maten...men när han känner för det går det allra bäst. Ibland kommer han helt apropå & vill hjälpa till & då blir jag jätteglad & man får då anpassa sig lite till hans takt men det är helt ok .
    Sen har de husvecka på hans skola....eleverna får ha husvecka där de får hjälpa till i köket & får göra lite andra vardagliga sysslor som hör hem o kök till....det tycker jag är bra. Sen får den som har husvecka välja middag som ska serveras på fredagen . Sonen älskar när han har husvecka.

trollet ludenben: ja det är bara att prova & se om din Frodo vill vara med & laga mat. Roligt om de vill vara med i köket...då får man den där stunden oxå tillsammans ju . Som jag skrev här ovan så har de husvecka på sonens skola & det tycker jag är kanon.

• Unicorn73

två lingon och ett blåbär skrev 2009-11-24 08:21:23 följande:

Känns lite tråkigt att hoppa in i tråden och vara sur och gnälla men jag måste kräkas lite och görd det gärna hos folk som förstår vad jag menar.Vi hade ett litet familjemöte hemma där vi bestämde tillsammans med M att hon skulle återuppta läxorna (Hon har haft läxfritt nästan hela terminen). M går med på detta och igår morse gick jag för att prata med hennes lärare.Vi pratar om läxor och hur vi ska lägga upp det, vi kommer överens om att M ska få jobba i sin mattebok och göra minst 2 sidor i veckan hemma eftersom hon ligger efter i matten, de andra får lösblad med uppgifter som de ska lösa.Matteläxan är till tisdagar och eftersom de inte har matte i skolan på måndagar så tänkte jag lägga ner boken i väskan direkt. Då händer det första som får mig att börja undra, läraren hittar inte Ms BÄNK!!! Du får ursäkta säger han, vi möblerade om förra måndagen. När vi tillslut hittar bänken så står den placerad så att M sitter med ryggen mot katedern och tavlan! Vi öppnar bänken och en hög av lösblad, teckningar, tygstycken och annat reser sig ur bänken. Läraren rotar runt en stund men hittar inte boken och säger att jag får leta själv. Jag får tömma hela bänken och börja sortera, hans komentar till oredan i bänken är -Vi har slutat att hjälpa M med städningen, annars kommer hon aldrig att lära sig. När jag påpekar att M har stora svårigheter med att organisera och att veta i vilken ände hon ska börja svarar han -Jag har märkt det, Så gick han!!!De har också ett mycket märkligt lösbladssystem, allt som är färdigt får sättas in i pärmen, det som inte är klart ligger löst i bämken, de följer inte upp att M gjort färdigt utan det är ett egetansvar att lämna in sina uppgifter för rättning. M blir ju aldrig färdig med någonting om man inte puchar henne, så ni kan ju tänka er röran av alla ofärdiga uppgifter somväxer på hög tillsammans med teckningar och liknande.Jag är fly fläng rasande och vi börjar än en gång fundera på skolbyte, frågan är bara vart och till vad??Kramar till er alla och önskar er en bra dag
    Gnäll på du bara .
    Men hallå vad är det för inställning......om läraren tror att det hjälper så får nog h*n byta jobb. Klart att din dotter behöver en vuxen som kollar så att hon gör sina uppgifter & att hon kan få hjälp med att få ordning i sin bänk, kanske kan hon själv få vara med & lägga upp ett bra system så hon hittar sina saker....
    Stå på dig & ge dig inte!!! Visst lättare sagt än gjort...jag vet.
    GRRRR, blir så arg när jag får höra vad de sysslar med i skolorna....nu har jag ju turen att min son går på en friskola där det går andra barn med NPF & där är vuxna som har utbildning för att arbeta med dessa barnen. Önskar att fler kunde få ha samma tur till sina barn faktiskt. Så att alla barn med NPF kan få lika skolgång precis som alla andra barn.

Skickar ett helt gäng med styrkekramar till dig!!
  • Unicorn73

Hallå i tråden!!
    Skickar en stor korg med kramar....verkar som här är en del som behöver det. Bara ta för er!!

Elegi: Just nu har jag inte så många tips (har dock ett litet som jag ska skriva in om en stund)....men har jag något så kikar jag in i tipstråden & skriver .

• Unicorn73

Hejsan Hej alla i tråden.
    Var ett tag sen ajg skrev men jag har läst alla era inlägg....dålig på att kommentera ...

Såg att ni pratat försäkringar & månadsersättning....jag får inte ut något från vårt försäkringsbolag, Trygg Hansa....detta för att sonen uppvisat symptom innan han fyllt 6 år....får inte ens månadsersättning för VB. Har inte extra tillägget...inget jag blev upplyst om att det fanns för 11 år sen när sonen föddes. Ska kanske tillägga att när sonen föddes så tecknades försäkringen i ett bolag som hette Holmia...som senare gick ihop med Trygg Hansa.

mammat2: Min son har oxå haft Concerta...den slutade oxå funka på honom bara sådär...nu har han ju Ritalin 30mg & det funkar kanon. Med Concertan så åt han mycket dåligt & somnade alltid mycket sent...även långt efter "prövotiden" som de räknar med innan medicinen rättat till sig.
    Är ju så himla olika hur dessa funkar på olika barn...en del säger att Concertan är bra & andra säger att Ritalin är bra.
    Håller dock med Elegi i hennes 3 alternativ som hon skrivit i sitt inlägg.

• Unicorn73

pcalma: känner igen det där med människor som vet bättre än oss föräldrar...jobbigt & mycket trist för det tar mycket av ens energi . Man vill ju inte känna skuld men det gör man ju automatiskt. Måste oxå säga att det är mycket dålig stil av din svägerska att säga så. Klart att alla barn är olika men det är de ju oavsett om de har diagnos eller inte.
    Blir arg när jag läser ditt inlägg....sen att det skulle vara ert fel att barnen inte sover om nätterna.....knappast....hon är verkligen inte alls insatt i hur det är att ha barn med NPF. Kan de inte skicka henne på kurs ....
    Skickar ett gäng styrkekramar till dig!!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig