ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
TwistedSister skrev 2009-11-21 23:32:07 följande:
Vi hade jättemycket problem i somras för han vägrade när vi skulle ut och bada så ville han bara sitta med fördragna persienner å kolla tv. Det kan man ju inte gå med på men han blev riktigt arg. Sparkade och slogs det var inte trevligt alls för så liten är han inte längre det gör ju ont. I alla fall så konfiskerade jag antennsladden och han fick hämta ut den när bolibompa började. Sen blev det bättre han kom ur det där ständiga tv-tittandet men nu börjar det bli sådär igen. Det blir ju lätt tråkigt för honom i och med att han inte klarar att leka själv, och som ensam vuxen i hushållet blir man ju tvungen att lägga mycket tid på praktiska ting och då känns det som att han sitter framför teven bara för att han inte ska stå och sparka på mig medan jag lagar mat eller diskar eller tvättar fast jag egentligen känner att jag borde leka med honom och göra saker tillsammans med honom för han har så mycket han behöver träna på i det sociala som han inte får någon träning i av att kolla på teve eller spela spel. Förut var det ju språket också som han var långt efter med, men det är ju helt okej nu tack och lov.Jag skulle nog vilja att han är med och lagar mat egentligen när jag tänker efter, det kunde vara en trevlig aktivitet om man bara hittar någon uppgift som han klarar att hålla fokus på, kanske han kan få antennsladden som belöning sen Måste testa det om han är på bra humör någon dag.Det är konstigt att man kan komma på bra idéer bara man pratar med nån om ett problem men sitter man och grubblar själv så blir man helt låst och fokuserar bara på problemet istället för eventuella lösningar.
Springer här mellan målningen av köket & datorn...hihi.
Det är inte lätt som sagt det där med tv-tittandet. Men prova att göra ett schema till honom där du skrivit upp olika saker...som att hjälpa till med middagen, hjälpa till med tvätten & disken & ha sen som du själv nämde antennsladden & lite tv-tittande som belöning eller att han får spela tv-spel/dataspel. Lägg gärna i in lite uteaktiviteter på schemat.....så slår du 2 flugor i en smäll
.
Jag gjorde själv ett schema(tror t.o.m att jag har bild på det i mitt galleri...om jag inte har fel för mig) till min son när han gick på den vanliga skolan & fick hemundervisning.....då tänkte jag att det går ju inte att han kollar på tv hela dagarna så jag gjorde ett schema där lade jag in: handla 2ggr/vecka (började dock smått med några få saker & så nerskrivet på lapp vad som skulle handlas), spela skipboo & othello (detta bara för att han skulle få lära sig att vänta på sin tur & spelets regler), hjälpa till med middagen, spela x-box, utevistelse, fri-tid (det som inte ingick i fri-tid var att spela x-box el dator), när han skulle duscha, äta middag. Det funkade bra.
Ja man blir lätt hemmablind & låst på saker & ting som många gånger egentligen är enkelt avhjälpta
. Tror vi alla hamnar i den situationen någon gång.
Det är ju inte roligt att ha en massa strider kring tv-tittandet heller för det tar ju så mycket energi från en
.
Hoppas att du kommer fram till någon bra lösning som funkar för er!!