Inlägg från: carita1974 |Visa alla inlägg
  • carita1974

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

elegi skrev 2009-11-11 19:08:56 följande:
    Tycker nog att du ska ringa BUP eller där ni går och prata med dom, du kan ju inte byta medicinen själv och det finns ju säkert andra alternativ, om de olika medecisnerna kna du läsa på www.fass.se men då måste du ju veta vad dom heter förståss.Dom här vet jagRitalinConcertaStrattera
    Nej..inte vad jag hade tänkt heller..men ville höra om det fanns fler med samma diagnos och kanske nån annan medicin..och om barnets AS vart mer framträdande...ville först höra med en förälder så jag vet lite mer...
  • carita1974
    elegi skrev 2009-11-11 19:55:31 följande:
    Fast vilken medicin som passar just ditt barn är nog bäst att fråga dom som skriver ut den Alla barn är olika, min dotter får Ritalin och har ADHD den funkar superbra på henne, jag vet att jag läst på fass om nån medicin där AS kunde bli mer framträdande men kommer inte ihåg vilken
    Hmm..ok..mycket intressant...det var det jag ville veta...då är det relevant att fortsätta undersöka ...Tack...Kram
  • carita1974
    pcalma skrev 2009-11-14 10:34:33 följande:
    Här är det kaos som vanligt o jag vet inte hur vi ska få ihop dagarna. Jag får liksom INGET gjort. De bara slåss o springer runt de två små o är på ALLT som överaktiva 1-åringar. Måste vara med dom heeela tiden för att de inte ska i hjäl varandra eller riva huset. Hur fanken ska man då kunna slänga in en maskin tvätt, eller plocka undan saker som ligger öööverallt, eller dammsuga?? När jag dammsuger så drar M ut sladden hela tiden med för att hon hatar ljudet! Äldsta tjejen maler o maler o tålamodet tryter mot henne. Äldsta brodern tycker att det jobbigt med skrikande småsyskon, samtidigt som han tycker att det är såå roligt att kiva med dom, o äldsta tjejen är polis på dom..Gaaaahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Var bara tvungen att skriva av mig. .
    Oj ..låter som något jag skrivit..här är det också fuuullt kaos...alla barnen vakna runt kl 6.....*suck*
  • carita1974
    pcalma skrev 2009-11-14 10:57:58 följande:
    TACK för kramarna de värmer o de behövs idag. Har noll tålamod är såå irriterad! Nu har maken en kamp uppe i badet med de små så jag passar på att titta in här o få lite energi av er. Ni är så bra på det!!Ja det känns verkligen övermäktigt ibland!! Hade iaf lillemna varit NT så hade det varit mkt lättare. M o A i kombination är inget bra alls!!
    J har adhd/as...och ev också O...och mitt i det en trotsig "normal" liten tjej *s*
    Jaa..vad säger man..faan vad livet är härligt ibland
    Ni ska höra ljudnivån här inland...asså..och så har jag ju sj adhd...finns inga mediciner som gör att man slipper allt gap och skrik
  • carita1974
    pcalma skrev 2009-11-14 11:11:24 följande:
    Jag är evigt tacksam för att jag inte har något NPF för då hade det varit lättare att ta repet (ironi)Äldsta tjejen har adhd+ autistiska drag 12 årM på 5,5 år adhd+bipolär sjukdom o lilleman 3,5 under utredning adhd o mellan gossen på 11 år är helt NT stackaren...Min man misstänker jag har ADD för att det händer INGET o jag får dra hela lasset o planera o strukturera o tala om för hponom vad han ska göra!! Han har ingen förmåga att känna empati heller o fattar inte att jag ibland är trött på skiten, helt enkelt..Han ska på ett första möte på NP-teamet på måndag o jag hoppas att de kommer att utreda honom för jag blir galen på detta..
    Mm..livet är inte så lätt...jag är glad för min man..han hjälper mej så gott han kan..men det är ibland svårt att förstå saker ur min synpunkt...Kramar i massor...du är INTE ensam...inboxa om du vill det...
  • carita1974

Hej...snart är jullovet här..någon mer som börjar bita på naglarna och vara nervös och orolig inför det?
    Vet ju hur killarna (BÄGGE) blir när det blir lov och helg...
    Lovet är ju från den 23/12-11/1...Kram

• carita1974

Julen är en eXtremt jobbig tid med barn våra..sj avskyr jag nästan den då jag vet hur killarna blir..dom blir heeeeeeeeelt eXalterade och upp-hypade...och åka iväg med dom..det gör jag inte gärna...dom blir värre hos andra.Så vi firar den helst hemma.Och vill folk komma så får dom det...men under förutsättning att dom vet att killarna lite jobbiga...sj är man så van vid dom..mer jobbigt att se hur andra tycker och tänker...

• carita1974

Hej hej....aa...nu är det dax att utreda barn nr 2...sista barnet som behöver utredas då...denna gång känns det tuffare..kanske för jag inte från början kände att det va nå fel på han...eller för att hans problematik är en heeelt annan som inte överrenstämmer med den andra sonen...så i Januari ska vi på första mötet.Sen får vi se om det blir HAB eller BUP...

• carita1974

Shit asså..jag är så jävla arg nu så jag håller på att gå åt...Var in på apokete...hämta ut sonens strattera.Den fanns inte inne..så jag kolla på "mina" recept....jorå..mina "gamla" 18 mg fanns kvar...toppen tänkte jag...då kan sonen ta dom..han äter ju ändå 18 mg...men tji fick jag..och detordentligt..VET NI HUR MYCKET DET SKULLE KOSTA ATT TA UT NU....????1300 Kr...?! För 28 st...Jag har ett handikapp...och måste ha mina mediciner...fyy faan vad lågt asså...undra om alla andra med kroniska sjukdommar får betala lika mycket?!

• carita1974

Här finns en till...Min son vart "blöjfri nu i somras.Men har blöja än på natten..
    Son nr 2 är 4 ..vägrar gå på pottan..//C

Unicorn73 skrev 2009-12-24 22:24:39 följande:
    Flapper & åsau: Känner igen eran situation...min son på 11 år gör oxå så. Han bajsar på sig när det är oroligt, kan ju säga att det har blivit mycket bättre. Innan var det ett par ggr om dagen med nerbajsade kalsonger. Jag skällde aldrig på honom när han hade gjort på sig...han kan ju inte hjälpa det MEN ändå så sprang han & gömde smutsiga kalsonger lite här & var i huset...inte alls fräscht. Ett tag så brydde han sig inte om att alla andra runt om honom märkte att han hade gjort på sig & han kunde aldrig erkänna att han hade gjort ner sig heller....han kunde gå med det en hel dag om man inte var på honom om att gå på toa. Vi har haft otroliga strider här om toabesök & byte av nerbajsade kalsonger....man har gråtit inombords för att man inte vetat hur man skulle bära sig åt.Sen har jag ju alltid varit noga med att vara diskret...så att han inte kände sig kränkt över att man kommit på honom...tog ju ett tag innan han förstod att jag menade väl & att jag inte ville skämma ut honom. Numera säger han ifrån om han skulle ha gjort ner sig & ber om ett par nya kalsonger. Det jag brukar säga är att vi har toalett att gå på & att det är bättre att använda den. Vår läkare på BUP föreslog att vi skulle ha belöning för att inte bajsa i kalsongerna MEN det kan jag säga att det funkade inte alls hos oss...blev nästan värre.I skolan hade han med sig minst 2 extra par byxor & kalsonger, våtservetter & påsar att lägga kläderna i.Något bra tips har jag tyvärr inte .Det tar tid innan de slutar bajsa på sig...tyvärr är det bara att bita ihop & försöka se framåt...det kommer att bli bättre....klen tröst jag vet. Men ni är inte ensamma. Man får försöka prata & förklara för dem så gott det går.Skickar ett gäng med kramar!!
  • carita1974

Gott nytt år till alla mina änglar här inne
    Hoppas vi alla får ett gott nytt år!Massa Kramar Carita m fam

• carita1974
    yrrol2 skrev 2010-01-01 12:00:33 följande:
    det var bup som ville gå vidare att utreda för dom tycker att det är något  mer men som sagt vi har ingen erfarenhet av autistiska drag så jag hoppas att det bara är "vanliga" adhd drag
    Jesper har adhd med drag av aspergers..
  • carita1974

Hej hej tjejor!Förlåt att jag varit så dålig på att skriva här och så.Det har varit ett mycket lååååååååååååååååååååååångt jullov!
    Killarna har verkligen varit i sitt esse..och jag längtar som aldrig förr till skolans och dagisets ska börja.
    Även om utredningen på son nr 2 närmare sig då...
    Kram till alla som behöver en...och ger mej sj en kram på samma gång

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig