Hej, vad kul att lite "flickmammor" hittat hit
Beasessan skrev 2009-12-11 19:36:15 följande:
Hejsan alla mammor!Jag undrar om ni vill berätta lite om adhd och hur barn med adhd är, individuellt såklart men lite vad som är typiskt osv. Vi har en dotter på 6 år som vi är lite oroliga för. Jag har sökt på nätet men tycker inte jag hittar någon bra information.Vad var det som gjorde att ni sökte hjälp och fick diagnos?TACK!
ewis1 skrev 2009-12-11 19:41:46 följande:
Jaha, då ska jag också börja följa denna tråd. Min bonusdotter är snart 8 år. Hon uppfyller alla kriterier för ADHD enl psykologen och om någon månad ska vi diskutera medicinering på BUP.
När vår dotter var liten var sömnen det stora problemet, hon sov max en timme på dagen och det tog 2-4 timmar att få henne att komma till ro och somna på kvällen.
Hon var otroligt rädd för allt nytt och klängig i nya miljöer.
Hade dåligt självförtroende i tidig ålder (redan som 2 åring sa hon att hon inte kunde, i en ålder då de aldra flesta kan och har ett självförtroende på topp
)
Hon är motoriskt klumpig och kunde ramla pladask på plan mark fram till ca 5års ålder.
Hemma i sin trygga miljö utstrålade hon en energi som gjorde att man blev stressad av att vara i samma rum. Denna energi visade hon inte på dagis, utan där drog hon sig undan, var passiv och när det var vikarier på förskolan ville hon bara sitta i en känd frökens knä.
Hon har haft (har fortfarande lite) problem med att hon kissade på sig.
Hon har under årens lopp haft fruktansvärda raseriutbrott här hemma (kastat allt i sin närhet omkring sig, försökt att välta bokhyllan osv), vilket utomstående haft svårt att tro -Hon som är en så lugn flicka. är något vi fått höra mer än en gång....
Hon hade från ca 4-6 års ålder ofta huvudverk på eftermiddagar och kvällar som en barnläkare konstaterade var spänningshuvudvärk, hon ansträngde sig så hårt på dagis och när hon kom hem och slappnade av kom värken
I förskoleklass, blev huvudvärken, magont och hon ville inte gå till skolan och detta blev bara värre och värre.
Strax före jul var det så illa att hon grät sig till söms varje kväll och hon kräktes ibland.
Hur det löstes är en historia för sig, men det var nu som vi äntligen fick hjälp och en utredning (som vi kämpat med sedan M var 3,5 år). M fick sin ADHD-diagnos satt med frågetecken autism och hon har genomgått 2 st utredningar för att helt utesluta autismen. Idag har hon en "ren" ADHD-diagnos.
I skolan har det gått upp och ner, hennes trörsta problem är koncentrationssvårigheter och en lärare som saknar kunskap och intresse att vidga sina vyer. Han vet hur ADHD- fungerar! (not!)
Vi väntar på en tid för att påbörja concerta-behandling, men nu ringde de från bup och sa att vi troligtvis får vänta tills Januari.
Läste igenom vad jag skrivit och ser att det är det negativa som kommit fram men givetvis finns det masssa positiva sidor hos min dotter