Inlägg från: två lingon och ett blåbär |Visa alla inlägg
  • två lingon och ett blåbär

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Stina24 skrev 2009-12-02 11:03:01 följande:
    Hej alla! Kramar till alla som behöver det!Fick för någon dag sen veta att jag har en morbror med ADHD och en kusin som också har ADHD, min lillebror har damp , en annan kusin kan eventuellt ha damp också, sen har ju min 6 åring ADHD mm, tror ni risken är stor att mina 2 yngre barn också får något av dessa då det verkar finnas i min släkt? Om en tjej har ADHD är det då samma symptom som hos en kille som har det eller är det helt olika hos tjejer och killar?
    Symptomen kan likna, men yttra sig på olika sätt. Överaktiviteten hos min dotter yttrar sig tillexempel att hon kliar/river sig mycket istället för att "klättra på väggarna".
    Sedan är hon inte utåtagerande i skolan, utan drömmer sig bort/gör allt annat än det hon ska, men hon är ingen som stör i klassen.

Boken Flickor med ADHD, tar upp flickors problematik och tecken osv. En jättebra bok som beskriver det mesta. Kan rekomenderas.

Så, har nu pratat med BUP och vi hade "fallit mellan stolarna".
    Psykologen hade lagt en "bevakning" i journalen till läkaren, men denna hade varit ledig under en längre tid och ingen har följt upp bevakningarna under tiden.
    Eftersom vi inte hört av oss trodde psykolgen att allt var klart (vi hade kontakt 15/9 så vi får kanske skylla oss själva att vi inte legat på:-S) men nu skulle det ordnas så att vi får en akuttid, så att M får börja medicinera snarast.

TwistedSister skrev 2009-12-02 14:57:18 följande:
    Första dagen i nya skolan idag, jag har oroat mig så för upplägget att inte det ska passa I alls. Iaf en specialpedagog har vart med I hela dagen idag, för att han skulle få en bra start jag är så glad för det, visste ju inte om att de ordnat det så. Sen sa hans lärare att det har gått jättebra, men att det funkade typ för att det fanns en vuxen som var med I hela tiden och att det var tydligt att han behövde det. Sen fick jag ett papper i handen att rektorn har bokat in en elevvårdskonferans om 14 dagar så ska vi bestämma då hur vi ska göra för att det ska fungera för I. Så ändå jag var orolig för hur detta skulle gå och fick ingen bra känsla för skolan från början men nu känner jag att de har verkligen lyssnat och tar detta på allvar så... jippi! Nu känns det lovande I gick runt, runt och velade och var okontaktbar när jag hämtade honom, trött i huvet stackarn efter alla nya intryck men han sa sen att han hade haft roligt och trivdes bra med fröken och nya kompisarna.
    Härligt att höra
    Karina09 skrev 2009-12-02 16:38:53 följande:
    Ja, så är det, man får ligga på. Liksom du har jag lätt att tänka "man får skylla sig själv" när jag inte kollat upp att alla gjort det de ska. Det är så lätt att tänka så, men då ska vi också orka komma ihåg så mycket mer än "vanliga" föräldrar. Bra i allafall att de snabbar på nu. Lycka till.
    Tack

Nu ska vi boka ett möte med lärare och rektor också. Har plockat fram all dokumentation sedan 2 år tillbaka när M gick i förskoleklass, psykologutlåtande (som alla inblandade på skolan har haft tillgång till) Lärarens egen bedömning till Bup (inför fördjupad utredning) samt åtgärdsprogram (som inte följts upp på 7 månader). Läst igenom allt och dokumentationen lyfter tydligt fram Ms behov och inte en enda punkt i åtgärdsprogrammet följs, men nu har jag på fötterna och känner lite "jävlar-annama "

Tack alla ni underbara för det stöd man känner att man får i tråden

Är förbannad!
    Kom till skoan idag och skulle hämta en sak i Ms bänk och ser att de möblerat om IGEN 3:dje gången på 2 veckor!!
    I början på veckan satt de 2 och 2 med näsorna åt tavlan, nu sitter hon igen med ryggen mot tavlan i en grupp om 5 barn placerad i mitten dessutom så hon har mer överblick över de andras bänkar än sin egen.
    Jag blir tokig

Elegi, tack för ADHD-häftet, det kom i aldeles rätt tid
    Det verkar som att det pratas mycket i klassen om ADHD och alla är överens om att M inte har det, för hon bråkar inte och gapar och skriker .....

M fastnade för meningen "ADHD är en förkortning, som ett smeknamn, av 4 engelska ord som betyder svårt att koncentrera sig och att vara stilla"

M är ju jättemedveten om att det är just detta som är hennes svårigheter och nu kände hon att hon faktiskt kan "försvara" sin diagnos
    Hon har mycket funderingar kring om hon alltid har haft ADHD, hur vi upptäckte det osv.

Ska skicka en kopia till hennes lärare och se om han förstår Ms problematik nu, häftet var ju väldigt lättbegripligt

Tack än en gång

Ser att julen varit på tapeten.

Vi blev tidigt bortbjudna och tackade ja, men nu har barnen börjat prata om att de vill vara hemma.
    Vi pratade med makens syster (dit vi ska) och föreslog att vi kunde vara hos oss istället (för Ms skull), det skulle ändå bli samma folk, men hon tyckte att nu har vi bestämmt och då är det såhär!
    Hon har själv vuxna barn med NPF så man tycker att hon borde ha förståelse, men icke....

Karina09 skrev 2009-12-06 11:54:19 följande:
    Alla ADHD-barn vaknar inte tidigt. Min kille har varit extremt svårsövd, men inte vaknat tidgare än "vanliga" barn. Enl. läkaren har han mer A (attention) än H (hyperactivity) i sin diagnos.EVK kan vara pirrigt, men det är ju skolpersonalen som ska förklara hur I funkar i skolan. Att det är olika i hemmet och i skolan är inte ovanligt. Hoppas de kan förklara på ett bra sätt så att ni kan komma fram till en planering som funkar. Lycka till!
    Sådan har min M alltid varit, svår att få till ro och somna, men vaknar "normal tid".
    Inte särskillt lättväckt av ljud och så, men piggnar till på 2 röda när man väcker henne
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig