Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

pcalma skrev 2009-11-14 14:01:18 följande:
    Vi har idag varit i en stor godisaffär, o innan vi gick ur bilen sa jag att han tar M o jag tar A, för han är jobbigast. Det går liksom INTE att släppa taget om de där inne, utan man måste hålla benhårt i en hand o så med den andra ta godis, annars springer de iväg o de TITTAR ju inte på sakerna bara heller.. Maken han är i sin egen värld o M springer runt. Jag får gripa in o då springer istället A iväg. Syskonen skäms o jag blir galen..Nu e vi hemma igen iaf efter slagsmål i bilen o en livsfarlig färd. Vi hyrde spöket laban på digitalboxen så att nu sitter de faktiskt ganska lugnt (eller står framför tv:n) o äter godiset..
    ...kan inte låta bli att le och fnissar lite inombords. Här förbereder vi oss för att åka till kusinkalas. Släkten är trevlig och förstående så jag ser fram emot det, men INTE bilfärden. Sonen har fått Lergigan, men det är inte säkert det hjälper. Var gång vi åker ivägför att besöka någon riskerar vi livet numer. Och du, det enda bekymer svärföräldrarna hade med sin son (min man) när han var barn, var att han var så ointresserad av kompisar. I övrigt var han den abslut beskedligaste i syskonskaran.
  • Karina09

Sonen steker korv och jag är snart nervarvad efter en vådlig färd på motorvägen. Sonen får numer våldsamme utbrott när vi ger oss iväg på utfärder/kalas. Inte för att det är så ofta, men denna höst har det klumpat ihop sig. Vi riskerar bokstavligen livet när vi ger oss iväg och eftersom arken jag eller maken har lust att lägga näsan i vädret så kan vi nu säga: gränsen är nådd. Varken vi eller barnen ska omkomma NU, om vi får bestämma.

Relationer som är krångliga och män som uppvisar avvikande beteende. Jag blir både förvånad och ändå inte. Våra barn är adopterade så de delar inte gener med oss. Det gör era barn (tror jag). Rätt mycket "mammor engagerar sig-och-pappor-går-under"" för mig. Nej, ni behöver inte svara, men jag kan inte låta bli att tycka att det är märkligt att så många har detta i sin vardag: en ganska knepig/undflyende  pappa som  drar mindre än halva lasset.

• Karina09

Frågor om bipolaritet som samsjuklighet vid ADHD - kan jag ställa dem här?

• Karina09

Hur går man tillväga för att ställa diagnos bipolär? Hur ser man cyklerna? Sonen fick ADHD diagnosen för drygt en månad sedan + as-problematik och beteendestörning. Innan dess medicinerades han med stämningsstabiliserande eftersom det verkade som det oftast fanns ångest med vid utbrotten. Vid start med Concerta trappades stämningsstab. ut för att effekten av concerta skulle utvärderas. Utbrotten blev värre. Konstiga saker som att han låser sig helt när vi ska åka till släkt och vänner som vi vet han gärna vill träffa. Nu vet vi inte hur vi ska bete oss - nu måste vi sluta med dessa bilfärder krypa i 60-70 på motorvägen medan stark 12-åring vrålar sparkar och slåss. Allvarlig trafikfara. Det har blivit ett mönster och han hotar i förväg om  att bråka. Helgerna är värst,inga utbrott i skolan. Han kan vakna med ett lejonvrål och hålla på fram till sängdags med vissa avbrott. Mycket självmordstankar. Hotar att döda familjen och sig själv. Förstör saker både min och sin egen mobil. Han är mycket angelägen om att kunna nå mig via telefon så om han bara vore ute efter att "jäklas" så är han kapabel att lista ut effektiva sätt utan att förlora något själv. Nu "kör" han med lillasyster som trots att hon är tuff, vill göra honom till lags för att han inte ska bråka. Hon orkar inte stålsätta sig längre. Ett under att hon är NT

• Karina09
    pcalma skrev 2009-11-15 11:26:57 följande:
    Vi har hållt med stämningsschema sen sep förra året o fick diagnosen i feb-09.Min M funkar så här: Hon låser sig oxå men kan inte tänka "uträknande" honom har ett speciellt tänk o gör upp bilder för hur saker o ting ska vara, när det blir minsta fel i dessa så blir det tokbryt. Hon har även grav sömnstörning o sov typ aldrig innan medicinering. Hon är hyper o impulsiv o kan inte koncentrera sig (adhd:n) Väldigt svår med maten o äter nu bara tacos, inget annat funkar. För ett par månader sedan var det bara pannkakor o vips så har hon bytt, helt utan förvarning. Hon klarar inga störande moment alls o allt måste "flyta" inom hennes tänk.Hon är extremt oflexibel o klarar inga som helst förändringar. Hon är väldigt oföretagsam o har alltid varit!
    Tack för svar. Kanske det är stämningsschema som väntar oss. Om två veckor är barnen bjudna på teater med kusinerna. Sonen fixar teaterbesök, men hur vi ska klara resan är oklart. Tåg är också jobbigt. Att riskera familjens och medtrafikanternas liv och hälsa gör vi inte mer - att bita ihop mer vore omdömeslöst. Ska till Bup i morgon och diskutera specialped.utredning tillsammans med skolpersonal. Tänker se till att få en snabbis med psykologen och förklara problemet. Jag är osäker på om de förstått hur pass allvarligt det är. Sonen och mat var inget problem när han var mindre. Svårt att svälja och dreglade, kladdade mycket men åt bra. Lite senare började han äta fort utan att tugga och fick problem med magen och blev snudd på överviktig. Nu vill han sällan äta med familjen och har bestämda åsikter om vad han vill äta. Kan vägra äta för att sedan äta 1/2 kilo köttbullar.
  • Karina09
    pcalma skrev 2009-11-15 13:58:58 följande:
    Vår lille kille på 3,5 år är livsfarlig i bilen. Han knäpper loss sig o springer runt o bara att köra hem från dagis är en livsfara o det tar 3 min. Nu har vi inskaffat ett bälte som spänner fast honom i stolen med. han hatar detta men får en chans varje gång, o han lyckas aldrig. Då åker det på!! Han knäpper loss stolen med det "riktiga" bältet men kommer iaf inte ur stolen. Måste ju ändå stanna o knäppa fast honom, men han kan inte springa runt i bilen lägre då. kanske tycker han till slut inte att det är så roligt o slutar däärmed.. hoppas kan ju alltid;)
    Jösses, vår kille var det inga bilproblem med när han var liten. Små barn kräver mer, men en del saker är lättere när de är små. (Att du och flera andra här klarar av flera NPFbarn är för mig närmast en gåta). Korta turer är heller inget problem hos oss. Har han fått ett raseriutbrott och gjort något konstigt/allvarligt/farligt så verkar det som om han måste upprepa det, en fix ide. Säkert är han själv skrämd av det som händer. Ett tag låste han oss inne/ute och mixtrade med alla lås. En period sopade vi glas och pillade glasplitter ur fötterna titt som tätt. Nu är det detta med att åka iväg några mil med bil för att umgås släkt eller vänner. Det sista har alltid varit jobbigt men nu är det liv och hälsa som står på spel. När han var liten fick vi ibland hålla om honom tills han lugnat sig och då började gråta. Det funkade bara om man själv var säker på att verkligen visa sig stark och trygg. Men en stadig tolvåring...  Maken är rädd att han kan ha gjort honom illa när han höll fast honom i bilen. Säga vad man vill om maken, men han är en av de minst våldsbenägna personer jag mött. Om vi har att välja mellan att riskera livet eller riskera att göra honom illa så blir det tydligt att vi måste undvika dessa situationer. Alternativet kanske kan vara att ge mer Lergigan, men då går vi över dosen och det vill jag i så fall ha klartecken för av läkaren. Har läst att Concerta kan utlösa saker och det verkar vara något sådant här.
  • Karina09

Familjeterapi, är det något som förekommer nu för tiden?
    Sonens problem har varit svåra för oss alla i familjen att hantera och jag upplever att vi har brutit samman som familj. Gränssättning har blivit extremt svårt och relationerna oss alla emellan har blivit svajiga. Iofs skulle vi nog bli starkare föräldrar med avlastning. Undrar ändå.

• Karina09

Första gången det utreddes fick vi också det. Super. Nu vi hänvisade till kommunen. De är kompetenta, men NPF är så centralt för oss och där hänger de inte riktigt med, även om de kan en hel del om det också. Ev. blir vi flyttade till hab och där kanske...

• Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-15 17:20:54 följande:
    Frodo har sovit hos mamma i natt och han kom hem nyss. 1 dygn har han vart bort. Nu får man för det han är helt galen här... såååå hyper och orolig. Det är han alltid när han kommer därifrån. Det går hur bra som helst när han är där och när han kommer hem lackar han ur totalt. Tur att det snart är läggdax och måndag imorgon så jag står ut...
    Likadant här. Fortfarande vid 12 år. Man har gått hemma och längtat och tänker sig få ge den där bamsekramen och möter ett åskmoln som hotar att döda en. Vid andra tillfällen är han kramig och gosig. Fortfarande.
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-15 19:23:02 följande:
    som här... nu har han i alla fall gått och lagt sig... tack och lov. Jag ska se färdigt en film jag påbörjade här och sen ska jag mysa med sambon och lite glögg (tjuvstartar julmyset tidigt )
    ...fnissar lite. Biståndshandläggarens fråga efter att jag förklarat att han sköter sig bra borta, att vi oftast får höra att han varit sååå, trevlig, var: "Jaha! Hur går det när han sedan kommer hem då?"
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig