Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

TwistedSister skrev 2009-11-19 23:01:55 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:46:47 följande: Vad bra att han kan sitta där! Jag tar sällan med I till affären, han blir som en flipperkula därinne, jag får ställa mig i vägen för han så springer han allt han kan åt andra hållet, springer på folk, river ner saker från hyllorna, klättrar på allt, är jag inte snabb nog att hejda honom försvinner han in på lagret, går in bakom kassorna och ber kassörskorna om pengar eller helt enkelt stoppar handen i kassan om jag inte hinner hejda honom, pillar sönder krukväxter. Medan jag försöker stå i kö smiter han alltid ut och tigger pengar till tuggummi sen när jag har packat kassen brukar han vara spårlöst försvunnen. Efter att ha letat en halvtimme får jag tillkalla vakterna ibland att hjälpa mig leta, ropa upp honom i högtalarna funkar inte alls för han kommer inte för det. Alltså av dessa anledningar, jag undviker det. Ska jag köpa mer än en sak så blir det omöjligt att hålla reda på honom också. Det är detta jag tycker är lite omoget beteende från en sjuåring. Mer som en treåring. Igen, när jag läser detta låter det mycket värre än jag upplever det till vardags men det är så det är. Jag har blivit lite avtrubbad kanske, jag orkar inte bli upprörd över att det är på det här viset längre. Mina barns pappa har aldrig barnen och mina föräldrar bor långt bort så jag har ingen barnvakt eller avlastning på något sätt, om jag skulle bli upprörd så skulle jag nog inte orka med speciellt länge.
    Så blir min son när vi går på stora ICA maxi. Det går inte att han sitter själv utanför kassan där. Där är det att hålla i handen hela handlingen. Tror det blir för stort, för mycket folk och förmycket intryck. ICA Nära är så liten och inte så mycket folk. Han tar med allt, river från hyllorna eller sticker till leksaksavdelningen och börjar ta alla leksakerna. Så handsgreppet gäller. Nu har vi bestämt att eftersom vi har möjlighet att handla på fredagar på dagen då Frodo är i skolan ska vi göra det. Ingen handling under helgen så vi slipper dra honom till maxi.
    Fy vad hemskt det låter att du fått tillkalla vakterna. Vi fick ringa polisen en gång så vet hur det känns när ungen är borta. Tyckte det var pinsamt att ordningsmakten fick hjälpa till att leta med.

Man blir avtrubbad som du skriver. Detta är ju normalt för oss för det är ju så vi levt under flera år. Det är ju vår vardag. När jag sitter och skriver ansökan till vårdbidrag får jag en chock. Det är helt sjukt när jag läser om vårt liv för så som det egentligen är, så upplever inte jag det för jag är så van. Det är ju vardagsmat här att man är tvungen att hålla en 7åring i handen på maxi. Helt galet egentligen...
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

karina: det menas utvecklingsttörning inom autismspektrat och inte den utvecklingstörning man annars pratar om gällande låg iq.

• Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2009-11-19 23:11:27 följande:
    Ludenben, Emil blir också tokgalen på saker när det går fel....Just att bygga koja brukar gå bra, men han kan gå från att leka bra, till att bli togarg för en sak, sen löser det sig och allt är glömd...Allt detta på 2 minuter...eller 1...
    ja det svänger fort. Jag hänger inte alltid med så min ständiga fråga är "men vad var det nu då??". Ibland fattar jag inte att madrassen vält utan ser bara att för en sekund sen var han glad och helt plötsligt skogstokig. Har man tur och han hittar nåt som han distraheras av så glömmer han det lika fort och det är som inget hade hänt men annars kan han vara arg på madrassen ett bra tag.
  • Trollet Ludenben

nä ska logga ut nu. Fattar inte ens vad jag gör här så sent när Frodo är upp me tuppen. Go natt tjejer. Fredag imorgon, hoppas alla här får en lugn helg.

• Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-19 23:28:57 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 23:10:09 följande: Alltså det är stört omöjligt att hålla handen på I, han blir tokig och börjar slåss, kastar sig på golvet. Samma om han får utbrott jag kan aldrig hålla i honom det blir 100 ggr värre och går aldrig över om man inte släpper det enda jag kan göra är att ställa mig själv i vägen där som han är på väg så att han inte kommer förbi, men aldrig ta i honom. Och man får va bra snabb för att hinna ställa sig i vägen först åt ena hållet sen åt andra..suck. Ja I blir också arg på saker som om de hade uppsåt och ska hämnas på t ex en stol. Han blir vrålarg på vädret också om det inte passar. Bara mulet, lagom varmt och vindstilla passar för hans smak. Det får absolut inte komma sol i ögonen eller vind i håret eller vara lite blött.
    Jag är glad att Frodo finner sig i att hålla i handen. Men det går inte bara att ta hans hand, då blir det utbrott. Utan innan vi närmar oss affären måste jag förbereda och säga: "när vi kommer fram till affären så vill jag att du håller mig i handen". Säger jag det lugnt och vänligt går det bra. Om jag säger argt "nu får du hålla mig i handen" när han redan har börjat stissa då blir det utbrott direkt och han ser det som ett straff. När jag förbereder honom innan kan han fråga"varför". Då säger jag att det är stort inne på maxi, mycket folk osv. Jag vill inte att han kommer bort. Då verkar det som han känner att det är för hans skull och inte för att jag bestraffar honom för att han hittar på ofog.

Ha, Frodo blir med vanisnnig på vädret. Särskilt om det är sol här med. Han är ljuskänslig och har väldigt ont av solen. Särskilt om den skiner in genom fönstret. Då skäller han på den. Eller på regner skäller han med på...
  • Trollet Ludenben
    Stina24 skrev 2009-11-19 23:42:45 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:41:09 följande: Har inte varit inne i tråden nu på ett tag då jag har fullt upp med att plugga till körkort, när tid ges och ork finns. Låter som du beskriver min son, precis så är han också med leksaker och våldsam hela tiden också. Låter inte heller sonen få ha svärd eller liknande saker då han redan är våldsam. Sambon hade köpt hamburgare till barnen idag, yngsta sonen gick till sin pappa för att titta vad pappa hade köpt och då gick 6 åringen också dit men han ställde sig och började slå lillebror. Vissa dar vill man bara ge upp och försvinna långt bort, sonen kan få en att må så dåligt, är deprimerad rätt ofta pga allt han säger och gör varje dag.
    Känner igen det där med att man bara vill ge upp och försvinna. Särskilt jobbigt är det på helgerna när han är hemma hela dagarna. Hoppas att denna helgen blir bra. Få se vad vi hittar på imorgon. Känns som om vi skulle behöva göra nåt. Han har känts rastlös under veckan och att bli frusterad och utråkad här inne är ingen höjdare. Så får se vad vi hittar på.
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-20 11:58:57 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-20 08:21:06 följande: Har testat. Typ allt. Går inte. I är inte rädd för att komma bort, inte det minsta. Inte ens när han var typ 3 år och kom bort å jag inte hitta han på 45 min, när jag väl sen hitta han sa han bara hej å gick vidare som ingenting, jag däremot typ grät och var helt förstörd. Trodde någon hade kidnappat honom å att jag aldrig skulle se honom mer. Men som sagt jag undviker att ta honom till affären, ibland tränar vi lite när jag har tid och ork å bara köper en grej så jag kan ha full koll på honom, men man orkar ju inte göra nåt mer den dagen sen... I skäller också på vädret, drar ner alla persienner första han gör när han kommer hem om det är soligt.
    Frodo brukar inte heller vara rädd att komma bort. Är vi i situationen så skiter han i det men pratar man med honom innan och tar honom i handen går det bra. Men handen är ett måste för annars sticker han. Det går inte att prata med honom att han ska gå bredvid mig, det fattar han bara innan men det faller bort när man väl är i affären. Ja, undvik affärer. Det gör vi med. Har handlat inför helgen idag så inget maxi under helgen med honom.
    Visst är det läskigt när de kommer bort. Man blir ju helt galen av oro.
  • Trollet Ludenben

Vi har tagit grissprutan idag. Har vart inne på att inte ta den men blev övertalad av sambon. Irriterande nog får jag reda på att det är ett misstänkt fall grisinfluensa i Frodos klass. De var irriterade där med, personalen. Denna mamma hade skickat den pojken till skolan trots att han var dålig. Han var inte bara lite snorig utan riktigt dålig Jag har skickat Frodo till skolan snorig när förkylningen är på väg bort men inte när han vart sjuk. Hoppas på att inte Frodo får den för då har vi alla tagit sprutan i onödan.

• Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-20 22:09:29 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-20 16:38:04 följande: Nämen fy. Undrar hur den mamman har tänkt alltså....man skickar väl inte iväg sin sjuka son till skolan. Förstår att du är irriterad...hade jag med varit. Håller tummarna för att ni slipper det hela. Jag & barnen har tagit sprutan men maken säger att han ska inte ha den...får väl se om jag kan få honom att ändra sig...hmmm.
    Ja, men visst undrar man hur vissa tänker. Särskilt när det gäller denna influensan. Detta och vinterkräksjuka, då tar man inga risker tycker jag.
    Jag var som din make där, inget vaccin till mig. Och nu när jag gick med på det så kan vi ändå vara smittade
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-11-20 22:19:54 följande:
    Ja sånt gör mig vansinnig...är barnen sjuka ska dom vara hemma Ludenben Håller tummarna för at ni klarar er När Sebastian var supersjuk kunde vi inte ens beöska affären med tanke på vad andra släpar med sig i bakterieväg till affären.
    Affärer är fullt med bakterier. Likaså kollektivtrafiken... folk sitter och hostar rätt ut på bussen. De har inte vett att hålla sig hemma när de är sjuka.
    Blä, det var nog hormoner i den där sprutan. Känner mig irriterad haha. Står inget om det på biverkningarna men säkert är det nåt retande änmne. Ska strax gå och lägga mig. Ska bli skönt... hoppas jag vaknar på rätt sida imorgon bara
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig