Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

hahaha vad ni är roliga

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

Kramar till alla som behöver det... en särskild till carita som har det jobbigt!! Har inga råd till dig direkt men kramar får du i alla fall.

Denna dagen har vart förvånansvärt lugn. Han har sittit i 1,5 timme och kollat på tv utan att ha gjort ett enda ljud i från sig. Och han har inte hoppat i soffan heller.

• Trollet Ludenben

varita: fy vad jobbigt önskar verkligen att jag hade nåt vettigt att komma med som kunde vara till nytta för er där hemma. Men du är i alla fall inte världens dåligaste mamma för att du tappar orken, du är en supemamma. Det är inte lätt att alltid, jämt ha ork och energi.

• Trollet Ludenben

Vi ska köra igång med belöningssystemet ormen idag. Håller tummarna för att det ska funka. Nu är han väldigt inne på detta och förväntansfull. Få se om det håller ormen igenom Värt ett försök i alla fall.

• Trollet Ludenben

Twistedsister: men vilken skola. Om det är något våra barn behöver så är det ju struktur. Frodo skulle bli helt ding om hans skola var så rörig. Finns det någon annan skola som inte ligger allt för långt bort som ni skulle kunna byta till?? Är det nån ny sorts grej som de har inför att barnen får välja själva vad de vill jobba med?? Så är det verkligen inte på sonens skola, varken i hans resursklass eller i den vanliga klassen han är med i.
    Frodos klass har med arbetspass, eller de använder det namnet istället för ordet lektion men de är bestämda ämnen som är förbestämt och upplagt av lärare. Här gäller fri lek på fritids och på raster.

• Trollet Ludenben

Den här morgonen är jobbigt han vaknade halv 5. Körde han tillbak i säng. Då kom han 5:10. La tillbaka han igen och då kom han 5:45 och då började Dora på nickelodeon så då satte han sig för att se det. Eller satte och satte, hoppade i soffan. Jag stängde av och han har bara farit runt här som en virvelvind hela morgonen. Gapat, viftat med armarna över allt, sprungit, inte lyssnat eller gjort som jag sagt. Ormen lyckades klart inte heller. Han har äta upp maten utan att söla. Eller rättare sagt ta maten på skeden/gaffeln och stoppa den i munnen och bädda sängen. Men sängen har han på kvällen för den bäddas till natten för att han river ut allt i den på dagen. Så inget klistermärke till denna måltiden. Vi får se hur det går i eftermiddag. I går var han på gott humör och ormen var världens roligaste, idag helt likgiltig.

Har era barn stort rörelsemönster? Frodo har enormt. särskilt gällande armar. Han viftar, slänger och har sig med dom utan att se att det är andra runt omkring. Det gör ju att han ofta välter ner eller ut saker som glas vid bordet och sånt.

• Trollet Ludenben

pcalma: yviggheten i rörelsena måste ju komma från dignosen... Frodo är inte klumpig i benen längre, grovmotoriken har blivit bättre men i händerna är det fortfarande mycket.

Håller tummarna för att det ska gå bra hos tandläkaren och på sjukhuset med proverna

Här blir det ingen vila ska hälsa på pappa på sjukhuset. I helgen kommer svärpäronen. Funderar på om jag ska ta städningen idag eller imorgon. I morgon är bäst för dagen efter man städat ser det ändå ut som ett bombnedslag när Frodo dragit fram. man plockar och plockar och ändå ser det ut så här...

• Trollet Ludenben
    mammat2 skrev 2009-11-11 09:58:06 följande:
    Hej Idag började dagen helt fel. elias var på extremt bushumör. Och när vi skulle gå till skolan satt han i trappen och när jag skulle gå ner i trappen så satte han helt plötsligt ut benet framför mig så att jag snubblade. Som tur var ramlade jag inte. Men Elias började gapflabba och tyckte det var jätteroligt. och vi började ha en livlig diskussion. Jag sa att man får inte göra så och efter en stunds pratande så säger Elias helt plötsligt Ge inte upp mamma Vad svarar man på det Klart jag inte ge upp. Men jag blev rädd kunde ha slutat illa ifall jag hade ramlat.
    skön kommentar haha men hela grejen hade ju kunnat sluta i katastrof. Farligt att lägga fällben men störtskön kommentar hahahaha
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-11 09:12:40 följande:
    I har bra koll på sin kropp och viftar inte omkull saker, bara om han springer runt och viftar med ett täcke eller så flyger blomkrukorna ner. Tycker han rör sig som andra barn, bara lite mer. Springer fram och tillbaka, hoppar i soffan står på huvet kryper omkring hela tiden men det behöver ju inte vara helt onormalt för en sjuåring. Det finns två andra skolor som ligger relativt nära. Har nu fått tag på den ena och de har 30(!) elever i klassen och sa att de kanske eventuellt kan ha en plats... Men då ska de höra med skolan han går på nu och jag tror det handlar om att de har plats för ett lugnt barn som typ klarar sig självt så det kan jag ju lika gärna glömma. Orkade inte ens berätta om I, ingen idé att göra de avigt inställda på telefon. De bjöd in mig att komma och kolla på fredag när I är i skolan så kan ta det då. Försöker få tag på den andra skolan nu.. Nej alltså jag är förvånad över hur slapp den här skolan var som vi kollade på. Varför skapa ett arbetssätt i en kommunal skola som är så tydligt uteslutande för barn som har problem med koncentrationen och behöver lugn och struktur. Jag tänkte när vi gick dit att jag kommer säkert ha synpunkter på en eller två saker som kunde förbättras med tanke på I, men väl där kändes som vi stod så långt ifrån varandra som är överhuvudtaget möjligt på alla punkter som finns!
    Ja, den verkar verkligen slapp. När jag pratade med BUP sist diskuterade vi detta med skolor. Att det på vissa ställen är väldigt rörigt i skolan. De barn som har diagnoser far väldigt illa av det. På flera ställen har man gått ifrån de traditionella bänkarna och har i stället vanliga bord och saker i lådor runt om i klassrummet och det blir ostrukturerat. Nu har visserligen Frodos klass så men den är på ett annat sätt för den är uppbyggd för funktionshinder. Men vanliga klassrum som har så blir det lätt röriga. De barnen med diagnos får svårare. Psykologe berättade attd et har till och med hänt att barn som inte har diagnos men är lite extra känsliga för röra har fått jobbigt i skolan och skolan vill utreda för ADHD fast det egentligen inte är barnet som har problem utan problemet är den röriga skolmiljön. I stället för att först titta på skolmiljön tittar de på barnet och pratar diagnoser. Det gör ju att de som har diagnoser på riktigt kommer i kläm och får minskade resurser när de som inte behöver det egentligen får utredningar som inte visar nåt. Psykologen sa att det fanns massa sånna fall. Och det är så tragiskt för det drabbar våra barn negativt som faktiskt har diagnoser.
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-11 10:37:48 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-11 10:16:21 följande: Ja I har ju ingen diagnos det finns ju bara misstankar här. Fast de problem han har haft har ju ändå sen han var 4 år vart i en väldigt lugn och strukturerad miljö med högst 14 barn i gruppen. Förutom ett år på sexårsverksamheten som var lite rörigt men ändå få barn och då han faktiskt blev aggressiv och våldsam något som han annars hade lyckats sluta med. Kan tänka mig hur hans svårigheter skulle förvärras i en stökig och ostrukturerad miljö med 20-30 barn. Redan nu klarar han inte att göra någonting i skolan om inte en vuxen sitter bredvid. Är rädd att det kanske inte ens skulle hjälpa med att en vuxen sitter bredvid om det är stimmigt runtomkring.
    ja fy, en stökig och ostrukturerad klass skulle inte vara bra för din son tror inte jag. Ju mer struktur, desto bättre brukar de ju fungera.
    Om det inte går att lösa med annan skola, han får väl i alla fall resurs. Resursen kanske kan ta i väg honom till ett litet grupprum när det blir för jobbigt så han kan fokusera på skolarbetet??
    Hoppas detta löser sig i alla fall och ni får en bättre skola en denna. Skolan är ju så viktig för att barnen ska kunna fungera.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig