-
TackKarina09 skrev 2009-11-08 22:24:19 följande:Inser att jag missförstått vem som var vem. Riktarmig därför till dig, ludenben. Med värme!
-
Överläkaren har/är vart inblandat i vårt fall med. De som gjorde utredningen var ett team på 3 per. En barnpsykolog, en socionom och en överläkare. De har olika kompetensområden och ser och bedömer saken utifrån sitt område. Överläkaren har mer hand om det som är medicinskt och barnpsykologen hade hand om observationer på av mitt barn, var på förskolan tillsammans med socionomen. Socionomen hade hand om oss vuxna, pratade med oss om hemsituationen och hela miljön. Överläkaren kollar då från medicinsk synvinkel. Han kan ta blodprov, göra kroppsliga undersökningar, beställa röntgen, EEG och liknande. Till oss var det skallröntgen han beställde (CT-skalle). Idag har han hand om alla mediciner iform av utskrifter och uppföljningar.ewis1 skrev 2009-11-09 11:08:05 följande:Nu har vi fått kallelse till BUP. Min bonusdotter har träffat psykologen 4-5 gånger. Vi ska träffa överläkare och psykolog. Vad jag funderar på är varför ska vi träffa överläkaren? Någon med erfarenheter?
-
nej, det är inget alls att oroa sig för. Det behöver inte alls betyda att hon ska ha medicin. Men en läkare ser på hjärnan ur en annan synvinkel än vad en psykolog gör och deras åsikter/bedömningar pratar dom samman om sen på återgivningen. Läkare och psykologer har ju olika kompentensområden och all kompetens behövs.ewis1 skrev 2009-11-09 11:31:09 följande:Jaha. Ja man börjar ju undra varför när det står även överläkare på kallelsen. Då kanske man ska börja oroa sig? Näe det ska bli skönt att få veta hur det är. Hon kanske t o m behöver medicin. Vi har precis börjat ge henne EyeQ så det märks ingen skillnad ännu. Jag tror vi vuxna har lite olika åsikter om detta men jag hoppas att vi alla lyssnar på BUP för de vet väl ändå vad som är bäst?
-
Du behöver inte ha färdigställd diagnos innan du söker vb men ett läkarintyg bör skickas med. Det är väl inget måste heller men man får ju ett rättvisare beslut med läkarens utlåtande.haberg skrev 2009-11-09 14:14:29 följande:hej igen allihop o tack för alla välkomnanden jättebra med en länk o tipstråd, jag ska in o läsa såfort jag hinner! hur fort kan man märka nåt om fiskoljan funkar? om man inte gjort utredning än, men bup sagt att det är troligtvis adhd o ev nåt inom autism, kan man söka vb då? fast vi har inte träffat läkare... må så gott! // Hanna
Är det eye-q? Då tar det ca 12 veckor innan man når resultat, kan gå fortare men 12 v får man räkna med. -
asså... läste i mina papper att ett intyg inte måste va med men då beslutar de efter vad de har att gå på. Kanske det är menat som att man får avslag om man inte skickar in intyg... att de tar beslut efter det. Infon därifrån är så tvetydlig, säkert jag som fattat fel.pcalma skrev 2009-11-09 14:26:05 följande:Jo du måste ha ett läkarutlåtande på barnet för att vårdbidrag. Däremot behöver inte utredningen vara färdig eller diagnos fastställd. Be läkaren som träffat barnet att skiva ner ett läkarutlåtande som styrker vilka svårigheter barnet har!! Efter att din ansökan inkommit till Fk så har du 3 mån på dig att inkomma med läkarutlåtande. Du får retroaktivt från den mån din ansökan inkommer till FK.. så sätt igång o skriv;)
-
haha ja visst. Fast jag utgick från att man får ett lägre belopp utan läkarintyget men det är nog du som har rätt och jag hade fel...pcalma skrev 2009-11-09 14:44:17 följande:Jo det var nog otydligt då. Annars kan ju vem som bara hitta på lite;)
-
Var på BUP idag på komet. De som håller i detta är de som vi träffar i vanliga fall med. Vi kommer att få ny socionom och ny psykolog till denna nya utredningen och ny läkare med. De kommer specifikt att testa för asperger, inte att de bara funderar utan de kommer att testa honom för det. 6 veckor kommer det att ta ungefär och med start den 25/11. De hoppades att detta inte ska dra ut på tiden denna gången med. Det beror på hurpass svårtestad han är. Om de inte lyckas att sätta diagnos kommer de att ta hjälp av BNK. Och de sa att han kommer inte att bli utan diagnos men de vill sätta en mycket tydligare än den han har nu. Och då kommer vi att känna igen honom i beskrivningen av diagnosen med. Det gör vi ju inte nu eftersom den är så luddig. Den han har nu säger ju bara att det finns genomgripande problem som är ospecificerade.
Så hjälp mig att hålla alla tummar och tår för att de ska bli klara på 6 veckor och allt kommer att gå bra!! Lite nervöst känns det faktiskt...
-
theralen??Petrah skrev 2009-11-09 20:06:36 följande:är hoppet ute nu?? min son har testat cirkadin och melatonin men inget funkar längre. va finns då??
-
Det är en annan typ av sömnmedicin. Melatonin/cirkadin är kroppens egna hormon medans theralen är mer syntetiskt, har jag fått förklarat för mig i alla fall. Melatonin är en insomningsmedicin som sen går ur och kroppens egna sömn tar över (om jag fattat det rätt) men theralen är inte på det sättet.Petrah skrev 2009-11-09 20:45:19 följande:nej dt har jag inte testat, är dt bättre än Melatonin och cirkadin??
vet många som det fungerar bra på. För oss var dock melatonin bättre men det är ju individuellt. -
pcalma: tack...