Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

tristania skrev 2010-01-04 20:12:38 följande:
    Tack goa du för din omtanke :) Vi ska kämpa - han är ju vårt barn.....men ibland känns allt så hopplöst och just nu känns det som att orken är slut...Kram på dej.
    Det är ju det som gör att man orkar härda ut, att det är ens barn och det är ju alltid det bästa man har oavsett. Men man behöver mycket stöd för att orka att kämpa. Hoppas du har det från viktiga personer runt omkring som dagis tex. Vi fick utökad barnomsorgstid och vi hade inte orkat annars. Under lov som sommar och jul, nu går det att härda ut men förut var det förfärligt. Jag kände att jag behövde semster för att det vart semester och det är ju helt knas att behöva känna så.
    Kram!!
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

kikar in och skickar kramar till alla som behöver det (en extra till tristiania)... efter en kaosdag verkar det ha lugnat sig här. Sista dagen på jullovet imorgon och sen börjar skola och fritids äntligen.

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2010-01-06 19:05:39 följande:
    Jag jobbar åtta .15  ----lille sonen har slitit bort nr åtta från tangentbordet,,,grr ----- till 12.15 varje dag o har de små barnen, NPF båda två) på dagis till kl 15. De två äldre syskonen, 13-åringen med diagnos, hinner då hem o landa lite innan de kommer oxå, toppen. Nu har jag förra terminen pluggat en kurs på universitet, samtidigt som vi har x antal besök i veckan på olika ställen o lilleman, Anton 3,5 år har utretts hela hösten. Puh..det har varit en apjobbigt hösttermin!! Nu är examinationsuppgifterna klara o det känns såååå skönt! Nu ska ägna vårens em-timmar åt att städa, dricka kaffe o ladda batterierna!!!! Bra start på nya året!!!!
    skönt att det blir mindre för dig med grejer på eftermiddagarna. Du förtjänar verkligen att ta en kaffe i lugn och ro och andas ut lite.
  • Trollet Ludenben
    Petra78 skrev 2010-01-07 10:56:48 följande:
    Känner igen det där med att samla på allt helt otroligt vad skräp ( i mina ögon) kan vara roligt. Så skönt att skolan började idag. Hoppas att det ska bli lite lugnare nu. När allt är som det ska. Kram till alla som behöver och till er andra oxå för den delen. En liten fråga. Min son är extremt noga med att allt ska vara millimeter rättvist och det gäller ALLT! Han är nio år ska fylla tio. Är det ett personlighetsdrag eller har det med adhn att göra? Ngn som vet?
    min är med sån med rättvisa. Särskilt när det gäller syskon. Eller det gör inget om han får mer men om lillebror får mer är det kalabalik.
  • Trollet Ludenben

twisted sister: ja säkert är det en sån vanlig syskongrej. Frodo är 7 år och lillebror är 10 mån. Han har vart ensambarn så länge så jag tror mest att det är vanan att vara ensam på saker.

Däremot är han väldigt svår i relationer till andra barn. Där ska det vara rättvisa. Och han är en liten besserwiesser som gärna tillrättarvisar andra. Ingen får göra nåt han inte gillar, han ska styra leken och allt ska vara på hans villkor. Är det nån form av orättvisa eller någon annan gör nåt han inte gillar så regarerar han omedelbart genom att gapa på de andra barnen, säga icke önskvärda saker eller bli allmänt rörig. Vad man får göra och inte får göra är viktigt. Han kan tillrättavisa helt okända ungar som får godis i affären då det inte är lördag.

• Trollet Ludenben
    Petra78 skrev 2010-01-07 11:46:54 följande:
    Ja precis när det är han som får mer så gör det ingenting :/ Vet ju att barn är sådana över lag men hann är 9år och kan inte se varför ngn får mer en vanlig 9åring kan ju förstå det. Tex om hans syster ska påkalas en söndag och får en påse godis där så blir det ju kalabalik eftersom det är fuskigt. Och säger man att nästa gång kanske det är du som ska på kalas så ser han inte det. Utan bara här och nu!
    haha så exakt är det här med fast då brukar det gälla om lillebror får följa med nån av oss vuxna någonstans, tex till nån kompis. Om sambon åker iväg till en kompis kan ha ta med sig någon av dom om det passar för det är ofta svårt att ensam gå ut med bägge ungarna eftersom Frodo sticker. Då blir det liv i luckan om lillebror råkar få komma med och nästa gång existerar inte för honom.
  • Trollet Ludenben

är det fel på fl eller är det fel på min webbläsar?? Citaten ser helt konstiga ut {#lang_emotions_undecided}

• Trollet Ludenben
    Cajo67 skrev 2010-01-07 14:22:37 följande:
    Någon här inne som har erfarenhet av Komet-föräldrautbildning?
    jag har gått den, med i höstas
  • Trollet Ludenben
    Cajo67 skrev 2010-01-07 15:31:02 följande:
    Vad tycker ni som gått Komet? Är den bra? Värd att satsa på? Tänker på oss med lite mer krävande barn.
    Ja, jag tycker att den var värd att gå. Det mesta gör vi ju redan här hemma men vi fick en del bra tips. Och det man redan kunde men liksom som har fallit i glömska fick man liten pusch att ta upp igen. Sen är det ju alltid trevligt att lära känna nya föräldrar med dessa barn. Det var BUP som annordnade den här och de som gick den hade alla barn med olika typer av beteendeproblem eller diagnoser eftersom BUP hade bjudit in sina patienter till den.
  • Trollet Ludenben

Tristiania: du samlar i alla fall på nåt kul Värre med de som samlar på skräp.

• Trollet Ludenben
    tristania skrev 2010-01-07 15:58:56 följande:
    Kram till dej förresten:) Jo det är klart, men en del kanske tycker att mitt samlande är skräp :D Men jag vet dom som samlar på gamla tidningar, urklipp som inte är till någon nytta, mjölkkartonger och gud vet vad! Där ligger jag nog på topp, haha!
    kram till dig med Jo haha det finns gott om folk som är emot de där skallarna och tycker det är rena skräpet.
    Nu har ju inte min pappa ADHD men han är en samlare. Han samlar på gamla fotbollstidningar och tidningsutklipp. Han har mängder av det som hans fru vill bli av med fattar inte ens vad han ska med det till. Han samlar annat med. Skräp i bilen efter choklad. Strumpor var det det under min uppväxt. Han orkade inte para ihop strumpot efter tvätt utan allt hamnade längst bak på strumphyllan. När han inte hittade par köpte han nya. Gissa om det svämmade över tillslut. Bröd var det när han bodde ensam. Han köpte hönökaka, tog en skiva och la sen in i frysen för att det inte skulle bli torrt. Sen köpte han nytt bröd och gjorde samma sak. När han tillslut tömde frysen slängde han 2 ICA-pappkassar med gammalt bröd haha
  • Trollet Ludenben

Många förstörda grejer blir det som småbarnsförälder{#lang_emotions_undecided} tänker på pcalmas 8 och två lingons mobil. Frodo gjorde sönder mina glasögon, fick tag på dom och bara bände dom ut och in. Det har jag inte släppt än haha. Fick sjukskriva mig från jobbet som brevbärare för jag såg ju inget{#lang_emotions_undecided} Sen har han i ilska kastat sönder två trådlösa telefoner (den ena telefonen av de två hade två handenheter och bägge två attakerade han). Då blev vi trötta på att springa och köpa nya telefoner så vi köpte en stöt/fukttålig istället. Egentligen en arbetstelefon men vi tyckte vi behövde en tålig. Han har inte kastat den en enda gång och vi har haft den i snart 3 år. Förbjuden frukt smakar tydligen bäst Elias har bara lyckats spy över laptopen hittills. Hoppas att det stannar vid det haha.

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig