Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Karina, han går på fritids nu, men det är eget fritids för förskoleklasserna i deras lokaler.

Nu lämnar vi barnen (Jonathan, 4, går på förskola) till frukosten, för morgonen förvärras om dom måste äta frukost hemma..Det är uppbrottet för att gå till skolan som är boven, inte frukosten i sig, därför är det bäst att dom bara vaknar,gör sig i ordning och går till skolan...

Nu jobbar maken bara ett par veckor till eftersom han är uppsagt, han kör barnen på morgonen när han jobbar, så dom börjar ennu tidigare då...(Men jag hämtar tillsvarande tidigare).

personalen på skolan ville dock att Emil ska gå lite på fritids efter skolan med, dom märkte en skillnad när vi bytte till morgonfritids (hade efterskolan fritids innan).

Samtidigt ska Jonathan få heltid när det blir plats, eftersom han har problem med språket. Det är samma sspecialpedagog för både förskoleklassen och förskolan, så det underlättar med samma pedagog till båda barnen.

I Augusti ska jag söka jobb igen. Har varit ringvikarie innan, hoppas på nåt med långvarigt eller fast denna gång..(Förskola).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Tack! Vi har iallafall kommit fruktansvärt långt om man jamför med tiden då han var 3-4 år...det var fruktansvärt..

• norgesessan

Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....

Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...

• norgesessan

Har hom mängder med leksaker och andra saker på rummet? Det underlättade när vi tog bort allt (hade storstädning), och sen portionerade ut lagom mängd med leksaker...(Han var inte helt utan, vi städade bara ut allt först för att sedan fixa till så det blev snyggt..)

• norgesessan

Backar,förvaring till backarna..Hyllor till sakerna som ska synas...

• norgesessan

Precis...Det är en sak att bestämma över deras rum när dom är yngre än skolålder, men sen krockar ju det sättet med att barnen ska utveckla sitt eget privatliv...Nån gång måste ju Emil få fri tillgång til sitt lego med...

(Mina fötter ser inte fram emot den dagen...bilar är hårda nog....)

• norgesessan

Låter inte bra.....En massa kramar till en början..
    Ni behöver avlastning, helt klart...
    Jag har inte hört om familjstödsprojeketet innan, vad handlar det om?

Vad med stödfamilj till honom om det finns rätt typ familj? Så ni får andas?

• norgesessan

Vi sökte om stödfamilj när emil var 4, det var en viss familj som isåfall skulle vara det, men det tog så lång tid att behandla, så när vi blev erbjudna så var vi över ytan igen, så vi tackade nej.

• norgesessan

Tycker dock det är sjukt att det skulle ta så lång tid, vi behövde hjälp direkt...Vi började tillochmed fundera på att flytta isär och ha honom varannan vecka för att få andas..(vara särbos). Tur det är så svårt att få tag i nytt boende, annars hade vi kanske gjort det...Idag vet jag ju att det var paniken som gjorde att vi ville det..

• norgesessan

Är det som hos oss, så går det över..Det är så helt oskilda världar, så jag fattar inte att det går...Vi såg inte ljuset i andra ändan när det var som jobbigast...

På den tiden rymde emil, han ylskrek, han svor, han sparkade, kastade sig på marken, KONSTANT!!

Nu är det bara rymningen som är helt borta, det andra är kvar , men bara en bråkdel av det det var innan....

• norgesessan

Jojo, Emil vill häller inte kasta nåt...Han kan bli hysterisk om vi kastar en leksak som är HELT i sönder, eller en pärm på en bok...
    ibland är det papperssopor också...Han älskar att packa in saker, så skulle han hat omslagspapper och vi hade kastat det hade det nog blivit ramaskrik...

Julafton gick bra, då var det nog så mycket med allt annat...(ang. omslagspapper..)

• norgesessan

Pcalma, här är en åtta till dig som du kan kopiera 8.

Två lingon: Jag tror också samlarmanin har nåt med adhd'n att göra..

• norgesessan

Åsau, hörde om ett datorprogram när vi gick Copekursen eller adhd infokursen. Verkar givande.

• norgesessan

Emil har klippt av sladden till tastaturen en gång...Då fick vi skaffa nytt...Han har inte gjort det igen...Den tastaturen fick han så han kunde pilla ut tasterna och sätta dit dom igen, det såg roligt ut...ändan på en teskjed funkar bäst..

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig