ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
länken fungerade inte..Klarade han sig bra?
länken fungerade inte..Klarade han sig bra?
Ak, nämnde du sonens version för mamman?
Ring henne och säg vad din som förklarade, så båda sidor kommer fram..
Samtidigt håller jag med Solskina, man får akta sig så man inte alltid tar sitt barns sida. Bara här hemma ljuger Emil ofta, och lika ofta har han rätt...(och då handlar det inte om utanförstående....)
Har en i vår släkt med adhd som blev hemskickat från skolan, fick inte med mig hur länge..(han går i slutet på mellanstadiet/början på högstadiet har jag för mig).
Han drog till en i klassen i klassrummet...
Hans version var dock att killen retades, Han sa till, men killen fortsatte. Han puttade til killen, killen slog tilbaka hårdt på armen, Han slog tillbaks med knytnäven i ansiktet.
Ingen vet vad som är sant av det, och om han har rätt tycker jag det är synd om andra killen bara får sympatier och inga konsekvenser...(Vet inte hur det gick).
Hans föräldrar sa till honom att han måste säga till en lärare istället för att slå någon...
Ja, det är jättemånga som börjar tidigt iår....Skal inte önska någon nåt före imorron....
Vi har haft en rätt så jobbig jul...Åkte till min familj. Det var generellt stök med ljuspunkter här och där...Emil var uppe i hundra, tjoade konstant, speedade upp Jonathan, trotsade mina föräldrar...
Vi fick en massa snö (typ en halvmeter sammanlagt, ca. 30 över en enda natt). Han var ute och skottade och lekte i snön halva dan, och jag trodde han skulle lugna sig lite den kvällen iallafall...Men nej...Det märktes inte ens...
Han hade jätteroligt ute i snön iallafall...
Gott nytt år!! ni är bäst i världen!!!
KRAMAR!!!
Emil har det också tufft nu...Berg och dalbana till tusen...
Fortsätter det så efter skoan har varit igång måste han nog börja medicineras, hoppas det bara handlar om julen och allt som hör till...
Jag läser också, oftast varje dag...
Emil är i en tuff och krävande period nu...Inte fysisk, men psykisk..
Som just nu galer han någon egenkomponerad melodi...Texten är tuuut tuuut....Det är så påfrestande efter någon timme...
Och han gör allt för att locka lillebror med på saker man inte får....
Nu håller han på att städa sitt rum, men det tar hela dagen...Är han motiverad städar han snabbt, men inom 2 timmar är sakerna utöver hela rummet igen...
(Och då har vi redan tömt hans rum för endel leksaker, han har tex. inte fri tillgång till sitt lego..)
Han samlar papper och andra sopor som han river i mindre bitar och samlar på olika ställen på sitt rum, det är det som gör det mest stökigt...
Ebelra, välkommen...
Just nu går sonen i förskoleklass, och har ressurs där (och dom är 16 i hans klass, 15 i parllellklassen, 2 lärare och två fritidspedagoger sammanlagt på klasserna, hans ressurs, + en ressurs i andra klassen...).
Är dock väldigt nervös för hur det blir till hösten när han börjar 1. klass...Vet inte vad jag ska ta till mig om det raserar då...
Han går på en vanlig skola. Förskoleklasserna är i en egen byggnad, och äter i matsalen tidigt, så de hinner äta innan skolbarnen kommer. (Redan 10:30).
När han börjar 1. klass kommer det att vara bara en lärare, men hoppas han får ressurs om han behöver det, rektorn verkar jättebra, så jag hoppas det går bra.
Emil och hans ressurs ska börja besöka 1. klass nu under våren, när dom vet för säkert viklen klass han hamnar i, och med vilken lärare, ska den läraren bli känd med Emil också.
Fritids blir nog problematisk eftersom han då måste vara med alla skolbarnen, nu är det bara förskoleklasserna (förutom dom som hämtas sent, men Emil går bara för sin egen del, så det gäller inte honom just nu).
Det är nog minst en månad sen vi fick veta (om inte 2) att ressursen han har nu ska stanna under vårterminen med.
Är det nåt nytt blir han en baby, sätter sig gärna under bordet...Öppnar inte munnen....
Är det nåt han inte vill, så blir det inte gjort...
Det är det som vi arbetar med nu, hjälper honom att klara av att göra saker han inte vill...
Han behöver grundläggande rutiner, men är inte jättekänslig för förändringar. Ofta visar han inget alls.