Fenomen a skrev 2009-10-08 09:09:47 följande:
Jämställdhet handlar om att man ska ha samma möjligheter och förutsättningar oavsett kön. Inte att man ska bli samma. Jag ser ingen självklarhet i att jag ska var hemma mer än min man, båda vill vara hemma mycket så vi har kompromissat. Däremot så skulle jag aldrig städa hemma, det är tråkigt och det får min man göra, jag lagar maten och han diskar. Jag tror det handlar om att båda ska bli nöjda genom att kompromissa och prata. Jag skulle aldrig ens vara tillsammans med någon som inte ville vara med sina barn och ta ansvar för hemmet.
Det är ju ditt val eller hur? Skitbra att du har hittat en man som delar dina värderingar. Det har jag också gjort.. Hittat en som delar mina alltså.. :)
Nä.. jag skulle inte heller acceptera att vara den som ska sköta hela hushållet och dyl, men jag är glatt hemma med barnen. Jag hade ALDRIG kunnat leva med en man som propsat på att få vara föräldraledig under barnets första halvår i livet.
Sen finns det kvinnor som vill vara hemma med barnen alltid och män som aldrig vill vara det. Det är väl helt okej det med? Varför ska någon behöva tvingas in i en roll dom inte vill ha?
Det är nog, tyvärr, inte allt för avlägset... Att man ska tvingas dela på föräldraledigheten tex. Snacka om idiotiskt.. Hur bra förälder är man om man tvingas vara hemmapappa/hemmamamma om man absolut inte vill?
Fram för likavärde för alla i stället.. Sen om det är en man som vill mecka och försöja familjen eller en som vill ta på sig mjukisbyxor och sluta jobba när ett blått streck syns på stickan ska spela noll roll. Så länge deras partner är inne på samma spår så borde allt vara frid och fröjd. Så är det tyvärr INTE. Jag är hemmamamma och har varit så i flera år, vilket jag trivs ypperligt med. Det tråkiga är att jag ofta får höra att man är bakåtsträvande och att man gör skit för andra kvinnor. Hur då undrar jag?