• bebbegos

Blir galen av att vara hemma med bebisen

Det är inte det att jag inte tycker om mitt barn eller att vara med henne. Men jag håller på att bli tokig av att bara vara hemma med henne och att inte få jobba.
    Så nu undrar jag om någon här vet vad det är som gäller vid tjänstledighet och att avbryta tjänstledighet. En kompis till mig säger att man har rätt att återgå till sitt arbete om man anmäler detta minst 2 mån i förtid. Jag tror däremot att sådant har med vilken anställning man har. Jag är kommunanställd.
    Min man och jag hoppas på en lösning som kan bestå i att jag jobbar 2 dgr/vecka och han 3 dgr/vecka.

Min främsta fråga är egentligen bara om man kan avbryta en pågående tjänstledighet?

Det känns som att jag kommer hamna på psyket om jag inte får jobba... eller iaf bli sjuskriven pga depression.

Det spelar ju ingen roll hur mycket babysång, öppet kyrkis, promenader, shopping man tar sig för, det blir tradigt i längden (för mig). Jag är fullt medveten om att alla inte känner på samma sätt!

• Svar på tråden Blir galen av att vara hemma med bebisen
  • Siriva

Det bästa är väl att prata med arbetsgivaren eller facket?
    Jag tycker att det låter som en bra lösning att "trappa upp" jobbet.

Jag gjorde själv så från 3 månaders ålder det gick jättebra. Skönt att få lite variation och barnet blir på ett mjukt sätt van vid att man är i från det (med tanke på dagis sedan)

• Houston Dogg

Jag kan inte svara på din fråga, men du måste väl kunna ringa och diskutera med din chef/arbetsgivare?

Jag är också hemma med en underbar dotter, men jag håller med dig, det blir långtråkigt. Jag längtar också tillbaka till jobbet, jag börjar jobba igen den 2 december och det ska bli så roligt :)

På något vis saknar man rutinerna som ett arbete ger, det blir inte samma sak att byta blöjor, mata lite, leka lite och gå en promenad. Hade vi inte haft internet hade jag nog blivit galen... blir lätt ett par timmar varje dag framför datorn.

• junibarn76

Nu svarar jag inte på din fråga men jag måste ändå få skriva detta.

GUD VAD SKÖNT att få läsa att någon annan skriver exakt det jag kände när jag var hemma med dottern!

Jag och maken delade precis lika på föräldraledigheten men jag höll på att gå under efter ca 6 månader. När vi byttes av efter 8 månader så var jag helt under isen och hade bara gått och väntat på att det skulle bli min tur att få jobba.

Det var så TRÅKIGT och monotont att gå hemma.
    Maken älskade det dock och nu när vi ska få barn igen så funderar vi på en liknande lösning som ni nu funderar på. Dvs. att båda jobbar deltid en period

• April Mamma

Du har rätt att komma tillbaka 1 mån efter att du har sagt till. Tror att det även gäller trots att du bara skall jobba vissa dagar.
    Är det någon som har vik för dig nu?

• sammetrocker

Det är säkert inga problem! Snacka med arbetsgivaren. Om inte annat kan man ju börja med att jobba extra om man inte kan komma tillbaka på "sin" tjänst direkt.

• bebbegos

Åh gud vad skönt att så många känner igen sig... blir alldeles tårögd av lättnad. Trodde jag var ensam om den här känslan...

Iaf så ska jag ta kontakt med min chef under veckan och förklara läget och mitt önskemål...
    Ja det är en tjej som har vik för mig... men hon har fått hela min tid ut tror jag... däremot är ytterligare en fast-anställd mammaledig och hon har förmodligen föräldraledigt kortare för en annan vikarie har bara december ut.

Ska skynda mig ringa chefen så kanske detta går att lösa.

Tack för alla uppmuntrande svar!

• Spaderdam

Känner precis likadant i perioder. Har kollat upp och man kan komma tillbaka till sitt arbete, tror det är inom 1 månad. Lycka till!

• myrstacken

Kan det vara gnället från ditt barn som är jobbigt för det kan tära på den mest starka mamman. Man kan knäckas.

• Eisa

Jag vet TS, det är riktigt jävla aptråkigt att gå hemma.

• myrstacken

Det blir ju lätt bara barnprat i lekparker och jag går ofta och shoppar i stan...itne så bra för kontot...

Svar på tråden Blir galen av att vara hemma med bebisen