• bebbegos

Blir galen av att vara hemma med bebisen

Det är inte det att jag inte tycker om mitt barn eller att vara med henne. Men jag håller på att bli tokig av att bara vara hemma med henne och att inte få jobba.
    Så nu undrar jag om någon här vet vad det är som gäller vid tjänstledighet och att avbryta tjänstledighet. En kompis till mig säger att man har rätt att återgå till sitt arbete om man anmäler detta minst 2 mån i förtid. Jag tror däremot att sådant har med vilken anställning man har. Jag är kommunanställd.
    Min man och jag hoppas på en lösning som kan bestå i att jag jobbar 2 dgr/vecka och han 3 dgr/vecka.

Min främsta fråga är egentligen bara om man kan avbryta en pågående tjänstledighet?

Det känns som att jag kommer hamna på psyket om jag inte får jobba... eller iaf bli sjuskriven pga depression.

Det spelar ju ingen roll hur mycket babysång, öppet kyrkis, promenader, shopping man tar sig för, det blir tradigt i längden (för mig). Jag är fullt medveten om att alla inte känner på samma sätt!

• Svar på tråden Blir galen av att vara hemma med bebisen
  • Kalinka
    myrstacken skrev 2009-09-28 18:29:28 följande:
    Vad är det annars som är så jobbigt. Urmysigt att kramas och gosas. Min unge bli lätt rastlös så jag måste hitta på nya saker hela tiden annars kommer gnället... Kan det vara så att ungarna är på en mycket lägre nivå än oss vuxna så att vi inte stimuleras på det sättet som barn gör. Vi behöver liksom mer vuxenprat?
    Jag tyckte det var rätt ok, så länge det var så att amningen fungerade, hon var nöjd med att sitta still en stund, och man kunde få ta en kopp kaffe på öf och få lite vuxentid tillsammans med andra föräldrar. Men det började bli riktigt jobbigt när hon började röra sig väldigt mycket. Jag var tvungen att springa efter henne HELA tiden (hon har varit en rymmare sen hon började krypa) och fick aldrig något tillfälle till vuxenprat. Då kände jag att det började bli riktigt jobbigt att vara föräldraledig. Jag behöver umgänge med andra vuxna också.

Hon började dagis när hon var 15 månader, och det är super för henne. Vår dotter har inte gråtit många min sammanlagt sen hon började. Hon stormtrivs verkligen. Idag har jag varit hemma och vabat, eftersom hon varit sjuk och gnällig hela helgen. Framåt eftermiddagen tyckte jag att hon varit så pigg hela dagen att vi kunde gå ut en sväng. Det slutade med att hon försökte smita in på ett annat dagis än hennes eget (hon började tom försöka klättra över stängslet, och hon är 17 mån), och jag fick bära en vrålande dotter hem igen, eftersom hon ville in och leka med andra barn. Hon stod utanför och ropade Hej! till dom andra barnen....

Jag älskar min dotter, och tycker stundtals att jag får alldeles för lite tid med henne, men dagis har varit väldigt bra för oss båda.
  • myrstacken

Ok, så du tar CSN-lån. Kul att höra hur du gör. Kram.

Eisa skrev 2009-09-28 18:43:56 följande:
    Haha "KRAM". Vad sött.Ja vi lever enkelt (hyreslägenhet, har inte bil, shoppar inte så mycket kläder). Jag jobbar verkligen inte extra, skulle inte orka. Får väl ta CSN-lån ett par år till eller nåt.
  • EmmaW84

Jag tycker också det är lite skumt att ni inte har blivit påhoppade än, här finns ju många "pekpinnar" här på FL.
    Alla är olika och vi fungerar på olika sätt! Jag har en kompis som känner precis som ni, att hon klättrar på väggarna eftersom hon inte gör något annat än att ta hand om sin dotter. Jag kanske skulle länka den här tråden till henne så hon får prata av sig lite ;)

Själv kommer jag att stormtrivas när jag väl ska vara mammaledig, jag är nämligen expert på att spendera tid!

Hoppas att ni alla hittar något stimulerande att göra =)

• junibarn76
    myrstacken skrev 2009-09-28 18:50:42 följande:
    Vitsen med den långa föräldarledigheten är väll att man som mamma ska få möjlighet att riktigt lära känna sitt lilla barn och att sitt barn ska lära känna sin mamma och sin pappa med naturligtvis innan det är dags att själv bege sig ut i vida världen.Så det är ju viktigt att göra sin lediighet så bra som möjligt.
    Jag är helt övertygad om att min dotter lärde känna både mig och sin pappa alldeles utmärkt under tide somvi var hemma med henne. Hon mådde toppen och är en otroligt trygg och framåt unge idag. JAG däremot tyckte att det var väldigt tråkigt och inte det minsta stimulerande att vara hemma varje dag. Jag tyckte inte att aktiviteter för föräldralediga var roliga och jag ledsnade ganska fort på att fika, gå promenader och shoppa.

Det är nog väldigt olika hur man uppfattar föräldraledigheten och jag önskar att jaghade tyckt att det var roligt. Tack och lov har ju mitt nuvaranade och mitt kommande barn en pappa som gärna vill vara hemma mycket med dem. Det ska han få vara och även jag kommer försöka vara hemma halva tiden med nästa barn, trots att jag ogillade det så mycket sist.
  • Vasen
    bebbegos skrev 2009-09-28 17:13:00 följande:
    Ja det är en tjej som har vik för mig... men hon har fått hela min tid ut tror jag...
    När jag har hoppat in under andras föräldraledighet har jag haft ett vikariat som varat "under ordinarie anställdas tjänstledighet dock längst till XX-XX-XX". Jag tror det är det vanligaste att vikarien har en "längst till" anställning, så de bör ju knappast kunna neka dig att komma tillbaka tidigare för att det finns en vikarie för dig.
  • TantKerstin

Som jag har fattat det så har man som kommunalanställd rätt att gå tillbaka till sin tjänst, men kanske inte på samma ställe där man jobbar.

Jag jobbar på ett äldreboende, om jag vill avbryta så har jag rätt till min tjänst, men kan hamna på ett annat äldreboende någonstans i kommunen.

Du kan inte gå in och jobba lite extra på helger o sånt? Man får ju inte jobba på sgidagarna, men under lägstanivådagarna får man jobba 7 timmar. Hoppa in lite extra ibland?

Jag förstår dig, vissa dagar klättrar jag också på väggarna här hemma. Jag älskar att vara hemma med min son, men det kan bli så monotont i bland. Samma saker och ibland kan det vara skönt att bara få komma ifrån ett tag och göra något annat.

• myrstacken

Det är nog lättare att bli galen den dagen man börja jobba. Då har man tider att passa. man kan bli stressad och hela tiden vara disträ. Låter det bättre?

• junibarn76
    myrstacken skrev 2009-09-29 11:41:02 följande:
    Det är nog lättare att bli galen den dagen man börja jobba. Då har man tider att passa. man kan bli stressad och hela tiden vara disträ. Låter det bättre?
    Ja det låter bättre. Jag har jobbat i drygt ett år sedan jag avslutade min föräldraledighet och det passar mig mycket bättre. Jag är inte lika stressad av att ha något att göra som jag blev av att vara hemma.

Jag älskar mina tider, möten och luncher och dottern älskar sitt spring på dagis
  • myrstacken

Men att ta hand om sitt barn är väll att ha något att göra om något. Tycker det hela tiden är något att göra.

junibarn76 skrev 2009-09-29 12:49:54 följande:
    [citat]
    Jag är inte lika stressad av att ha något att göra som jag blev av att vara hemma.
  • junibarn76
    myrstacken skrev 2009-09-29 12:52:23 följande:
    Men att ta hand om sitt barn är väll att ha något att göra om något. Tycker det hela tiden är något att göra.
    [citat]Jag är inte lika stressad av att ha något att göra som jag blev av att vara hemma.
    Och ändå blir du inte stressad?
    Visst är det något att göra hela tiden men det är aldrig på dina villkor och det är inte det jag tycker är så roligt att göra hela dagen.
    Du och jag har antagligen olika preferenser när det gäller aktiviteter och vad man tycker om att göra under dagarna. Jag nöjer mig med att konstatera det
  • bebbegos

Det är väl helt enkelt bara att acceptera att alla inte kan tycka och känna lika i det här sammanhanget! Vi är olika, that's it! Tvivlar skarpt på att någon som hänger på fl inte skulle vilja vara med sitt barn, det är förstås inte det det handlar om.

Hur som, jag har kontaktat min chef och hon ska komma hit på måndag och då ska jag berätta om hur läget är. Hoppas att hon kommer förstå och att hon kommer jobba på att lösa detta på bästa sätt för alla parter. För övrigt är helgjobb icke att tänka på för mig... jobbar som förskollärare...

Mannen och jag har kommit överens om att jag ska jobba 2dgr/vecka och han 3 eller tvärtom... beror lite på vad de säger på våra jobb. Vad som är lämpligt och enklast...

Känns iaf mycket bättre nu!

• TantKerstin
    bebbegos skrev 2009-09-29 14:33:58 följande:
    Det är väl helt enkelt bara att acceptera att alla inte kan tycka och känna lika i det här sammanhanget! Vi är olika, that's it! Tvivlar skarpt på att någon som hänger på fl inte skulle vilja vara med sitt barn, det är förstås inte det det handlar om. Hur som, jag har kontaktat min chef och hon ska komma hit på måndag och då ska jag berätta om hur läget är. Hoppas att hon kommer förstå och att hon kommer jobba på att lösa detta på bästa sätt för alla parter. För övrigt är helgjobb icke att tänka på för mig... jobbar som förskollärare... Mannen och jag har kommit överens om att jag ska jobba 2dgr/vecka och han 3 eller tvärtom... beror lite på vad de säger på våra jobb. Vad som är lämpligt och enklast... Känns iaf mycket bättre nu!
    Det kommer nog lösa sig jättebra, det viktigaste är ju att man vågar säga att man faktiskt måste få komma ut istället för att gå hemma och må dåligt.

All lycka till dig!
Svar på tråden Blir galen av att vara hemma med bebisen