Inlägg från: junibarn76 |Visa alla inlägg
  • junibarn76

Blir galen av att vara hemma med bebisen

Nu svarar jag inte på din fråga men jag måste ändå få skriva detta.

GUD VAD SKÖNT att få läsa att någon annan skriver exakt det jag kände när jag var hemma med dottern!

Jag och maken delade precis lika på föräldraledigheten men jag höll på att gå under efter ca 6 månader. När vi byttes av efter 8 månader så var jag helt under isen och hade bara gått och väntat på att det skulle bli min tur att få jobba.

Det var så TRÅKIGT och monotont att gå hemma.
    Maken älskade det dock och nu när vi ska få barn igen så funderar vi på en liknande lösning som ni nu funderar på. Dvs. att båda jobbar deltid en period

• junibarn76
    myrstacken skrev 2009-09-28 18:50:42 följande:
    Vitsen med den långa föräldarledigheten är väll att man som mamma ska få möjlighet att riktigt lära känna sitt lilla barn och att sitt barn ska lära känna sin mamma och sin pappa med naturligtvis innan det är dags att själv bege sig ut i vida världen.Så det är ju viktigt att göra sin lediighet så bra som möjligt.
    Jag är helt övertygad om att min dotter lärde känna både mig och sin pappa alldeles utmärkt under tide somvi var hemma med henne. Hon mådde toppen och är en otroligt trygg och framåt unge idag. JAG däremot tyckte att det var väldigt tråkigt och inte det minsta stimulerande att vara hemma varje dag. Jag tyckte inte att aktiviteter för föräldralediga var roliga och jag ledsnade ganska fort på att fika, gå promenader och shoppa.

Det är nog väldigt olika hur man uppfattar föräldraledigheten och jag önskar att jaghade tyckt att det var roligt. Tack och lov har ju mitt nuvaranade och mitt kommande barn en pappa som gärna vill vara hemma mycket med dem. Det ska han få vara och även jag kommer försöka vara hemma halva tiden med nästa barn, trots att jag ogillade det så mycket sist.
  • junibarn76
    myrstacken skrev 2009-09-29 11:41:02 följande:
    Det är nog lättare att bli galen den dagen man börja jobba. Då har man tider att passa. man kan bli stressad och hela tiden vara disträ. Låter det bättre?
    Ja det låter bättre. Jag har jobbat i drygt ett år sedan jag avslutade min föräldraledighet och det passar mig mycket bättre. Jag är inte lika stressad av att ha något att göra som jag blev av att vara hemma.

Jag älskar mina tider, möten och luncher och dottern älskar sitt spring på dagis
  • junibarn76
    myrstacken skrev 2009-09-29 12:52:23 följande:
    Men att ta hand om sitt barn är väll att ha något att göra om något. Tycker det hela tiden är något att göra.
    [citat]Jag är inte lika stressad av att ha något att göra som jag blev av att vara hemma.
    Och ändå blir du inte stressad?
    Visst är det något att göra hela tiden men det är aldrig på dina villkor och det är inte det jag tycker är så roligt att göra hela dagen.
    Du och jag har antagligen olika preferenser när det gäller aktiviteter och vad man tycker om att göra under dagarna. Jag nöjer mig med att konstatera det
Svar på tråden Blir galen av att vara hemma med bebisen