• MelinasMamma

Vad kan jag göra för mat till min 10 månaders??

Jag skulle bli jätte glad om jag fick tips ifrån er om vad jag kan göra för egen mat till min dotter på 10 månader. Behöver uttöka maträtterna.

Hittills har jag tillagat:
    * Kyckling, broccoli, creamfrech och ris
    * Pasta och köttfärssås
    * Lax, potatis och morötter/ärtblandning
    * Köttbullar och pasta

Skriv gärna ner om vad ni ger för mat till era barn mellan 9-12 månader.

• Svar på tråden Vad kan jag göra för mat till min 10 månaders??
  • bubbelmaja

Vid 10 månader har våra barn ätit i princip samma mat som oss. Jag har alltså använt samma ingredienser och bara anpassat ltei efter hand. Tex tagit ur lite innan värsta kryddningen. Det har dock underlättat att våra barn inte alls velat ha puréad mat utan velat ha bitar tidigt. Hur är ditt barn på den fronten?

• MelinasMamma
    bubbelmaja skrev 2009-09-25 18:44:54 följande:
    Vid 10 månader har våra barn ätit i princip samma mat som oss. Jag har alltså använt samma ingredienser och bara anpassat ltei efter hand. Tex tagit ur lite innan värsta kryddningen. Det har dock underlättat att våra barn inte alls velat ha puréad mat utan velat ha bitar tidigt. Hur är ditt barn på den fronten?
    Jag har aldrig haft några problem med bitar i hennes mat. Skönt det. Det hade underlättat om jag lagade mat varje dag till mig själv. Då hade jag också tagit ur mat till henne innan den värsta kryddningen, men nu lagar jag ju inte mat till mig själv varje dag. Jag tillagar stort till henne och fryser in.
  • bubbelmaja

I så fall kan jag tipsa om grönsaksplättar. Det var barnens favorit ett tag, lättuggat.

Jag tog ca 1 dl keso, ett ägg, lite mjöl och rörde ihop. sedan mixade jag grönsaker, färksa elelr från frysen. Blandade och stekte i ganska sval stekpanna så det inte blir bränt, i någon bra olja. Jag bruakde köra olika varianter varje gång, ibland med olika grönsaker, ibland med bara en, tex riven morot eller ärtor eller majs, eller broccoli.

Aedan kan man frysa in styckevis och ta fram en om dagen. Då brukade jag ha tex ris och kokt fisk och sedan ge en plätt att äta själv också.

• bubbelmaja

Kycklingbitar kokt i kokosmjölj och lite curry var en stor favorit också, ihop med ris och kokta morotsslantar.

Fisk kokt i grädde och spiskummin till ris eller potatis.

Jag gjorde också egna köttfärsbiffar, små utan en massa gryn och salt.

• Bubbsan

När ni gör köttbullar exempelvis använder ni inget salt alls?

• Champagne77

Undrar också om köttbullar? Nån som har mer tips på krydda om man kokar lax i grädde på spisen? Hur mkt grädde kan man ta till ca 150 gr lax?

• SötFlöt

Makaronilåda med barnens falukorv

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Lakrids

Halloj,

Var på 10-månaders kontroll på BVC med vår son idag. Träffade barnläkare som info att från och med nu kan vi ge vår son all mat vi själva äter {#lang_emotions_laughing}. Såklart gäller sunt förnuft vad gäller FÖR salt eller FÖR mycket mjölkprodukter.

Vi har köpt Johanna Westmans nya kokbok. Den är grymt bra!!!! Allt basic finns med plus rätter med knorr som är enkla att göra.  

Stolt mamma till Jack
  • La Lola
    Lakrids skrev 2009-12-07 22:36:47 följande:
    Halloj, Var på 10-månaders kontroll på BVC med vår son idag. Träffade barnläkare som info att från och med nu kan vi ge vår son all mat vi själva äter . Såklart gäller sunt förnuft vad gäller FÖR salt eller FÖR mycket mjölkprodukter. Vi har köpt Johanna Westmans nya kokbok. Den är grymt bra!!!! Allt basic finns med plus rätter med knorr som är enkla att göra.  
    Näe, inte precis all mat.

"Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år. Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren. Från kostråden för spädbarn:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/%C3%A4nta
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • vittra

Exakt samma mat som oss har vi gett. Förstår inte varför man lagar särskild mat till så gamla barn? Ok om man ska ha superstark mat, då kan man ju krydda på sin egen tallrik ist men annars!

• Lakrids
    La Lola skrev 2009-12-07 22:45:14 följande:
    Näe, inte precis all mat. "Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år. Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren. Från kostråden för spädbarn: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../#V%C3%A4nta
    Som jag skrev... sunt förnuft!{#lang_emotions_laughing} Det var alltså vår sons barnläkare på BVC som informerade oss idag om att ett 10 mån "gammalt" barn kan äta den mat vi äter. Hon menade att ett barn i denna ålder är utvecklade till att klara den mat ett 12 månader "gammalt" barn klarar. Hon talade tex om spenat, salt etc, sånt man hittills varit nogrann med att undvika. Jordnötter tar jag för självklart att man inte ger småttingar.... räknas inte till katergorin mat i min värld.
    Stolt mamma till Jack
  • Frediza1980

vår kille är 11 månader idag och har fått samma mat som oss i ca 1 månad, i bland så anpassar jag hans mat lite, tex om vi äter pommes så får han kokt potatis i stället.

• La Lola
    Lakrids skrev 2009-12-07 23:03:37 följande:
    Som jag skrev... sunt förnuft! Det var alltså vår sons barnläkare på BVC som informerade oss idag om att ett 10 mån "gammalt" barn kan äta den mat vi äter. Hon menade att ett barn i denna ålder är utvecklade till att klara den mat ett 12 månader "gammalt" barn klarar. Hon talade tex om spenat, salt etc, sånt man hittills varit nogrann med att undvika. Jordnötter tar jag för självklart att man inte ger småttingar.... räknas inte till katergorin mat i min värld.
    Sunt förnuft måste dock ha en viss del kunskap för att kunna funka.....för alla vet ju inte enbart genom det sunda förnuftet att de inte ska ge honung tex.....
  • vittra

Alltså helt ärligt, hur ofta har man honung i maten?! Eller matar med enorma mängder spenat eller rödbetor etc?! Jag menar, ingen dör om de nu skulle få råka smaka lite innan 1-årsdagen (vad det nu är för magiskt med den dagen kan man ju fråga sig) så skippa hysterin la lola...

• La Lola
    vittra skrev 2009-12-08 09:36:00 följande:
    Alltså helt ärligt, hur ofta har man honung i maten?! Eller matar med enorma mängder spenat eller rödbetor etc?! Jag menar, ingen dör om de nu skulle få råka smaka lite innan 1-årsdagen (vad det nu är för magiskt med den dagen kan man ju fråga sig) så skippa hysterin la lola...
    Hysterin? Vilken hysteri? {#lang_emotions_undecided}
  • Lakrids
    vittra skrev 2009-12-08 09:36:00 följande:
    Näe precis! {#lang_emotions_sunny} Läkaren sa som sagt till oss att från och med nu, dvs 10 månaders ålder, är det grönt ljus för all mat. Hon sa att det inte längre finns anledning att oroa sig för att vår son ska skadas av tex salt i maten, spenat och annat man tidigare avstått. Gött, gött!  
    Stolt mamma till Jack
  • Gummis
    vittra skrev 2009-12-07 22:45:40 följande:
    Exakt samma mat som oss har vi gett. Förstår inte varför man lagar särskild mat till så gamla barn? Ok om man ska ha superstark mat, då kan man ju krydda på sin egen tallrik ist men annars!
    Jag lagar oftast egen mat till min tjej och hon är 16mån men det är helt enkelt för att hon har inga tänder att tugga med. Passera mat som pizza, köttgryta, makaronilåda med skinka osv blir inte så gott och det kommer hon inte äta. Hon äter också inte samma tider som oss utan hon äter middag vid 16.30 och sedan kvällis (småplock av leverpastej, köttbullar, makaroner och korv) vid 18.30. Så jag lagar egen mat åt henne än så länge.
Svar på tråden Vad kan jag göra för mat till min 10 månaders??