Inlägg från: La Lola
|
-
-
Näe, inte precis all mat.Lakrids skrev 2009-12-07 22:36:47 följande:Halloj, Var på 10-månaders kontroll på BVC med vår son idag. Träffade barnläkare som info att från och med nu kan vi ge vår son all mat vi själva äter . Såklart gäller sunt förnuft vad gäller FÖR salt eller FÖR mycket mjölkprodukter. Vi har köpt Johanna Westmans nya kokbok. Den är grymt bra!!!! Allt basic finns med plus rätter med knorr som är enkla att göra.
"Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år. Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren. Från kostråden för spädbarn:
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/%C3%A4nta -
Sunt förnuft måste dock ha en viss del kunskap för att kunna funka.....för alla vet ju inte enbart genom det sunda förnuftet att de inte ska ge honung tex.....Lakrids skrev 2009-12-07 23:03:37 följande:Som jag skrev... sunt förnuft! Det var alltså vår sons barnläkare på BVC som informerade oss idag om att ett 10 mån "gammalt" barn kan äta den mat vi äter. Hon menade att ett barn i denna ålder är utvecklade till att klara den mat ett 12 månader "gammalt" barn klarar. Hon talade tex om spenat, salt etc, sånt man hittills varit nogrann med att undvika. Jordnötter tar jag för självklart att man inte ger småttingar.... räknas inte till katergorin mat i min värld.
-
Hysterin? Vilken hysteri?vittra skrev 2009-12-08 09:36:00 följande:Alltså helt ärligt, hur ofta har man honung i maten?! Eller matar med enorma mängder spenat eller rödbetor etc?! Jag menar, ingen dör om de nu skulle få råka smaka lite innan 1-årsdagen (vad det nu är för magiskt med den dagen kan man ju fråga sig) så skippa hysterin la lola...