Inlägg från: bubbelmaja |Visa alla inlägg
  • bubbelmaja

Vad kan jag göra för mat till min 10 månaders??

Vid 10 månader har våra barn ätit i princip samma mat som oss. Jag har alltså använt samma ingredienser och bara anpassat ltei efter hand. Tex tagit ur lite innan värsta kryddningen. Det har dock underlättat att våra barn inte alls velat ha puréad mat utan velat ha bitar tidigt. Hur är ditt barn på den fronten?

• bubbelmaja

I så fall kan jag tipsa om grönsaksplättar. Det var barnens favorit ett tag, lättuggat.

Jag tog ca 1 dl keso, ett ägg, lite mjöl och rörde ihop. sedan mixade jag grönsaker, färksa elelr från frysen. Blandade och stekte i ganska sval stekpanna så det inte blir bränt, i någon bra olja. Jag bruakde köra olika varianter varje gång, ibland med olika grönsaker, ibland med bara en, tex riven morot eller ärtor eller majs, eller broccoli.

Aedan kan man frysa in styckevis och ta fram en om dagen. Då brukade jag ha tex ris och kokt fisk och sedan ge en plätt att äta själv också.

• bubbelmaja

Kycklingbitar kokt i kokosmjölj och lite curry var en stor favorit också, ihop med ris och kokta morotsslantar.

Fisk kokt i grädde och spiskummin till ris eller potatis.

Jag gjorde också egna köttfärsbiffar, små utan en massa gryn och salt.

Svar på tråden Vad kan jag göra för mat till min 10 månaders??