• Lenagbg

pengar!!

om din bonusdotter frågar din vän om pengar vd gör du då?? berättar du för hennes pappa då???

hon får ingen veckopeng eftersom vi inte har råd att ge henne det då jag inte har nåt jobb men hon får av sin mamma!

• Svar på tråden pengar!!
  • Lenagbg
    Lenagbg skrev 2009-09-25 09:42:11 följande:
    Anna Sui skrev 2009-09-25 09:38:54 följande:
    ja bara att hon frågat min vän om pengar. men tror nog att han blir besviken han med.
    men min vännina vill inte det. hon ångrade att hon berättade om det.vill inte att det ska bli bråk
  • Dime09

Varför ska du berätta för din man? Om jag var i din situation skulle jag sagt direkt till dottern att det inte är ok att fråga andra efter pengar i samma stund hon gjorde detta sedan sätter man punkt där och älter inte det.
    Nu gjorde du inte det så då får du göra det nästa gång hon gör något liknande eller så får du säga till dotter nu att det inte är okej och att du vill att hon inte gör om det men det är inte lika efektivt som att bemöta beteendet direkt.

Och lär flickan att handskas med sina pengar istället för att snacka så negativt om henne. hon är ett barn, självklart lägger hon pengarna på "skit" om ingen sätter regler och gränser åt henne. Det är inte hennes fel utan det är ert fel!

• Licens To Kiss
    Dime09 skrev 2009-09-25 09:47:23 följande:
    Varför ska du berätta för din man? Om jag var i din situation skulle jag sagt direkt till dottern att det inte är ok att fråga andra efter pengar i samma stund hon gjorde detta sedan sätter man punkt där och älter inte det. Nu gjorde du inte det så då får du göra det nästa gång hon gör något liknande eller så får du säga till dotter nu att det inte är okej och att du vill att hon inte gör om det men det är inte lika efektivt som att bemöta beteendet direkt.Och lär flickan att handskas med sina pengar istället för att snacka så negativt om henne. hon är ett barn, självklart lägger hon pengarna på "skit" om ingen sätter regler och gränser åt henne. Det är inte hennes fel utan det är ert fel!
    Håller med här!!
    Självklart ska hon ha veckopeng men sättas en gräns för vad som ska köpas för pengarna.
    Vecka 22, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Lenagbg
    Dime09 skrev 2009-09-25 09:47:23 följande:
    Varför ska du berätta för din man? Om jag var i din situation skulle jag sagt direkt till dottern att det inte är ok att fråga andra efter pengar i samma stund hon gjorde detta sedan sätter man punkt där och älter inte det. Nu gjorde du inte det så då får du göra det nästa gång hon gör något liknande eller så får du säga till dotter nu att det inte är okej och att du vill att hon inte gör om det men det är inte lika efektivt som att bemöta beteendet direkt.Och lär flickan att handskas med sina pengar istället för att snacka så negativt om henne. hon är ett barn, självklart lägger hon pengarna på "skit" om ingen sätter regler och gränser åt henne. Det är inte hennes fel utan det är ert fel!
    först och främst fick jag reda på det för 1 timme sen och hon e faktiskt i skolan nu så kan inte prata med henne om det nu..
    och jag pratar inte alls negativt om henne , hon lyssnar inte utan hon gör precis som hon vill jag kan väl inte följa med henne överallt
    och det är hennes pappa som får prata med henne för hon lyssnar inte på mig, har hon aldrig gjort tyvärr.

jag kan tyvärr inte säga så mycket om henns vanor om pengar då det är hennes mamma och pappa som lärt henne om pengar. tyvärr för sent för mig nu.
  • Licens To Kiss

Jag kan tala utifrån mig och min dotter. Min dotter är 8 om ett par veckor. Hon får som 7 åring 20:- i veckan som hon ska spara för att köpa nåt hon vill ha som kostar lite just för att hon redan nu ska "lära sig" att spara och handla förnuftigt. Hon är fortfarande liten och tar inte större ansvar än att låta pengarna ligga i burken som står framme. Hon pratar om att hon vill ha en mobil. Jag har sagt att hon får spara pengarna och sen köpa en mobil som hon vill ha. Chips, godis och läsk köper jag.

• Licens To Kiss

Prata med henne tycker jag om att de är inte ok att fråga andra om pengar. Säg att just nu är det mamman som sköter de här med veckopengen.

• Linnlinn

Har själv en bonusson som bor på heltid hos oss och vad han gör för sina pengar lägger vi oss absolut i. :) Vi försöker lära honom att ta ansvar för sina pengar. Han har inte alltid lyssnat på vad jag säger men det har blivit bättre för jag har krävt det, och hans far har stått på min sida i den frågan. Jag berättar allt för min sambo om vad hans son gör och inte gör, såvida det inte skulle vara en överrenskommen hemlis mig och sonen emellan. Vi har som sagt inte alltid haft en bra relation men den har blivit mycket bättre för han vet att jag finns här för honom och han vet att jag och hans far är eniga i det mesta, han kan inte spela ut oss mot varandra. Hade jag och hans far inte varit överrens så hade våran relation inte fungerat (självklart finns det tillfällen vi är oense också men de är få). Vi är en familj och vi löser våra problem tillsammans. Självklart är det han som har mest att säga till om sin son men jag ger min åsikt. Jag berättar här bara hur vi har det i vår familj...

• Anna Sui

Eller så säger du inget till pappan utan berättar bara för henne vad du tycker. Du kan ju säga till henne att du inte tänker säga något till hennes pappa, men att hon måste skärpa sig och att du inte accepterar ett sådant beteende. Kanske får hon mer respekt för dig då, än om du är en "skvallerbytta". Känn efter själv vad som känns bäst. Blir det värsta bråket och pappan lägger sig i. Ja, då kan du ju berätta vad som står på.

• Lenagbg

Anna Sui skrev 2009-09-25 10:03:43 följande:

Eller så säger du inget till pappan utan berättar bara för henne vad du tycker. Du kan ju säga till henne att du inte tänker säga något till hennes pappa, men att hon måste skärpa sig och att du inte accepterar ett sådant beteende. Kanske får hon mer respekt för dig då, än om du är en "skvallerbytta". Känn efter själv vad som känns bäst. Blir det värsta bråket och pappan lägger sig i. Ja, då kan du ju berätta vad som står på.
    tack men tänker inte ljuga för min man , sånt beteende tänker jag inte tolerera så det får han ta itu med.

rädd att hon förstört min vän relation nu. vem vill umgås med en som har bonusbarn som tigger !orolig för det!
  • Lenagbg

Anna Sui skrev 2009-09-25 10:03:43 följande:

men tack för dina råd
  • Lenagbg

ja hade jag haft pengar så hade hon fått det med så hon kunde shoppa kläder som hon gillar men det är viktigare att hon får mat på bordet varje dag...

• anewun

Hade det varit okej om det varit ditt bio barn? Du skriver " vem vill umgås med nån som har ett bonusbarn som tigger"
    Tror du din vän hade tyckt annorlunda om det varit ditt?
    Barn är barn!

• Liten2008

Frågar barnet hur och när hon har tänkt att betala tillbaka det.

• Lenagbg
    anewun skrev 2009-09-25 12:42:26 följande:
    Hade det varit okej om det varit ditt bio barn? Du skriver " vem vill umgås med nån som har ett bonusbarn som tigger"Tror du din vän hade tyckt annorlunda om det varit ditt?Barn är barn!
    va???har inte med saken att göra!!!
  • Lenagbg
    Liten2008 skrev 2009-09-25 18:22:37 följande:
    Frågar barnet hur och när hon har tänkt att betala tillbaka det.
    Va???? betala tillbaka vad, självklart fick hon inga av min vän!
  • Liten2008
    Lenagbg skrev 2009-09-25 22:00:56 följande:
    Va???? betala tillbaka vad, självklart fick hon inga av min vän!
    Precis, eftersom han inte kan betala tillbaka så ska hon självklart inte ha några pengar, ett mycket pedagogiskt sätt att få barn att förstå skillnaden mellan föräldrar (betalningsansvariga i den mån det går) och andra (inte skyldig att spendera några pengar överhuvudtaget)

Fiffigt va?
  • Lenagbg

hon bad om ursäkt , hon sa att hon skojade men det sa hon inte till min vän.

• Snowboarder

Förstår inte denna tråd.... vad är problemet? Om man inte själv har råd så är det väl bra om barnet frågar andra... skäms Ni för att ni inte har råd eller?

• Snowboarder

Vad är det att berätta för pappan?

• Lenagbg
    Snowboarder skrev 2009-09-25 22:58:16 följande:
    Förstår inte denna tråd.... vad är problemet? Om man inte själv har råd så är det väl bra om barnet frågar andra... skäms Ni för att ni inte har råd eller?
    nej det e inte ok att hon frågar mina vänner!!

utan henns för'ldrar och faroch morföräldrar tex .. inte såna som hon inte känner.
Svar på tråden pengar!!