Hej igen! Ursäkta att jag har dröjt med att skriva om hur det gick med samtalet med läkaren på AEB-center. Men det har varit en väldigt jobbig vecka, så jag har inte ens orkat slå på datorn förrän nu.
I fredags var vi på ett andra VUL, för att noggrannare kunna klargöra hur det egentligen stod till med min "graviditet". Följande kunde man konstatera:
- Höga HCG-värden (motsvarande en graviditet i ca v. 6-10), men de hade sjunkit något mellan tisdag och fredag.
- Utvecklad moderkaka
- En tom hinnsäck
Det första beskedet var att det nog aldrig hade funnits något levande embryo (något de kallade "morulagraviditet"). Efter diskussion med överläkaren kom de dock fram till att det har funnits ett embryo som har fäst, men sedan dött (antagligen under de första 2-3 veckorna) och resorberats. De ville då att jag skulle vänta 10-14 dagar och sedan komma tillbaka för ett nytt ultraljud... När jag frågade om varför, fick jag svaret att rutinerna är sådana och att man vill vara på den säkra sidan! Efter att jag pressat dem lite kröp det fram att de är rädda för att man har räknat fel! Såsom mitt VUL såg ut stämmer ganska väl överens med en väldigt tidig graviditet (fast HCG var förståss för högt). Men i så fall skulle jag först ha blivit gravid, sedan fått missfall utan mens, fått ÄL och blivit gravid igen utan samlag... Efter lite diskussioner med överläkaren kom vi överens om att jag skulle ta "abortpiller" i helgen och komma tillbaka efter 10 dagar för ett nytt HCG och VUL, för att man skulle kunna säkerställa att alla rester är borta. Så i helgen har jag legat med sammandragningar och blödningar och tyckt synd om mig själv...
Så över till trådens egentliga ämne!
Det var en väldigt trevlig läkare som vi pratade med på AEB-center i onsdags kväll. Han tog sig verkligen tid att förklara ordentligt och pratade långsamt och tydligt så att det var lätt att förstå. Han var också duktig på att förstå vad jag menade när jag sa något på min dåliga engelska.
De viktigaste problemen var att jag har för låga nivåer av "Blocking antibody". LAD-test (Leukocyte Antibody Detection) visar IGg B-celler på 28 (ska vara minst 50) och IGg T-celler på 1,9 (ska också vara minst 50, men var tydligen inte lika viktiga som IGg B-celler). LAD-test handlar om hur immunförsvaret i mitt blod reagerar på min sambos blod. De celler jag har för låga nivåer av är sådana som ska skydda embryot mot att bli angripet av mitt immunförsvar.
Jag hade också något för låga nivåer av "T-regulatory cells". I blodet (T-reg [CD4/CD25/FoxP3]) var det 0,7 (ska vara över 0,7) och i livmoderslemhinnan (FoxP3-celler) låg det också just på den lägsta gränsen (fick ej något värde). Jag förstod aldrig riktigt vad T-regulatory cells var för något, men behandlingen för båda "åkommorna" är densamma - LIT.
LIT (Leukocyte Immunization Therapy) innebär i korthet att man ska lära mitt immunförsvar att acceptera min sambos gener, för att det på så sätt ska skydda ett embryo som består av en blandning av våra gener. Det går till så att man tar blod från min sambo och separerar de vita blodkropparna ur det blodet. Dessa injiceras sedan under skinnet på mina armar. Behandlingen upprepas efter tre veckor. Tre veckor efter den andra behandlingen tar man nya blodprov, skickar dessa till Kalifornien och ser om värdena har förbättrats.
Det låter ju inte så komplicerat! Det enda problemet är att det tydligen inte går att göra i Sverige, men jag har fått namn på läkare i London, Tyskland, Italien och Aten, som gör det. Läkaren i Aten rekommenderades eftersom han är den enda av dessa som följer det protokoll de använder vid AEB-center. Det innebär att jag och min sambo måste flyga till Aten två gånger med tre veckors mellanrum. Efter ytterligare tre veckor måste vi flyga till Stockholm (och kosta på oss övernattning på hotell) för att hinna få iväg blodprov till Fedex före kl. 11, så att blodet är på labet i Kalifornien inom 36 timmar. Det blir mycket resor (= mycket kostnader).
Jag tycker att det låter väldigt enkelt med LIT. Borde inte ett vanligt lab i Sverige kunna separera de vita blodkropparna ur blodet? Sedan borde väl vilken läkare eller sköterska som helst kunna injicera detta under huden? Inte borde man väl behöva åka ända till Grekland för att göra något sådant???
I övrigt var min nivå av S-Homocystein något hög (17,7, bör ligga under 15). Jag hängde inte riktigt med på vad det var, men det skulle gå att åtgärda med något så enkelt som Folic acid - och det är väl vanlig folsyra. Läkaren sa att man behövde ta mycket högre dos än vad man normalt gjorde, hela 2 mg/dag. Den folsyra som jag har ätit under IVF-behandlingar har dock legat på 5 mg/dag.
Det var också något värde som tydde på vissa koagulationsproblem och jag ska därför även ta "baby-aspirin", motsvarande 100 mg/dag.
De två sista sakerna borde dock inte göra så stor skillnad, för under IVF och FET har jag tagit folsyra och Trombyl (innehåller 75 mg aspirin).
Lösningen på ovanstående problem ska enligt läkaren vara LIT. Jag har nu läst en
del om LIT och förstått att man tar blod från den blivande pappan, separerar de
vita blodkropparna ur blodet och injicerar dessa under skinnet på den blivande
mammans underarmar.