Nu har jag suttit i telefonen flera dagar och försökt få klarhet i var och hur jag ska kunna ta de 24 tester som ska tas och analyseras i Sverige. Jag har ringt till privata läkare, laboratorier och stora sjukhus.
Det är ingen enkel sak att ta tester i Sverige på ordination av någon läkare utomlands. Byråkratin inom den svenska sjukvården är inte helt lätt att hantera. Vem man än ringer till så säger de bara att jag får återkomma när jag har en remiss. Utan remiss vill de inte ens säga om de prover som jag frågar om går att ta hos dem eller ej!
Det är tur att jag är envis. Och fortfarande har jag stort stöd av läkaren på Norrlandskliniken (servicenivån verkar faktiskt vara betydligt högre i Norrland än i Stockholm...). I fredags var det 10 av proverna som ingen verkade veta vad de avsåg. Nu har vi hittat lösningar för alla prover utom 5. Av dessa fem vet jag att Karolinska sjukhuset kan analysera tre (men ska jag gå till en privatläkare så kan jag tyvärr inte använda deras lab). Det borde ju då finnas något privat lab i Sverige som också kan analysera dem. Jag ska ringa Karolinska igen i morgon och fråga vad dessa prover egentligen avser och vilket kliniskt område de avser (genetik, kemi eller immunologi), så kan "min" läkare lättare leta efter något lab som kan hantera dem.
Därefter kvarstår 2 prov, som ingen av alla människor inom sjukvården som jag har pratat med över huvud taget har hört talas om. Jag har mailat min kontakt på Alan E. Beer-kliniken och bett om en beskrivning av dem. Har jag tur så kallas proven bara något annat i Sverige. De prov det gäller är: Comprehensive Metabolic Panel (chemistry panel) och Anti-Ovarian Antibodies.
Sedan kvarstår även blodproven som ska skickas till Kalifornien (de som kom fram för sent och därför måste tas om). Dessa måste tas i Stockholm, så det måste jag hitta någon som kan ordna (någon med så lite anknytning till Landstinget som möjligt...). Jag avvaktar dock med det tills jag vet om jag måste ta några av de andra proverna också i Stockholm (eller kanske i London - även då är det ju bäst att samordna resorna).
Som ni ser så kostar det inte bara pengar att göra en utredning utomlands. Det kräver dessutom en hel del detektivarbete, tid och energi.