• linasebbe

Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.

Jag fick min son i v.23+1 Han vägde 570 gr och 28 cm lång .
    Han är 2.5 år.
    Han är nu 83 cm lång och väger 11.5 kg. Han har problem med vikten.

Hur stora är era söner och döttrar?? Nyfiken av mig..

Vi har blivit kallade till akademiska i uppsala nu den 22 okt. Då ska dom kolla upp honom.
  • Svar på tråden Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.
  • sofie och laura

Hej hej!!

Leo är 2 år exakt och ett par dagar nu!
    Leo ska oxo tittas upp med vikt samt huvud omfång?
    Så man är sj lite orolig nu!

Leo har ju andra problem med han kan ju inte gå eller så då han har fått diagnosen spastisk diplegi, men att ta sig fram gör han med att krypa så det är ju full rulle ... motoriskt sett är han väldigt sen, men att prata är han duktig!
    Kram

• Proletariatet

Vi ska också till Uppsala för att delta i en studie, är det den ni ska vara med i också?

Tyra föddes i v.24+1 den 8:e november 2006, hon vägde 615 gram och var 29,5 cm.
    Nu väger hon nästan 13 kilo och är 85 cm.
    Har haft problem med vikten innan, men sommaren har gjort underverk!
    Är dock rädd för att hon kommer tappa en del igen nu när alla sjukdomar kommer igen

• linasebbe
    Hej!
    Sebastian har förkylningsastma och sen har han ett hål i hjärtat. I nedrekammaren .
    Ja man är lite orolig nu när man ska åka dit. Fast lite spännande oxå på ett sätt och vis.
    Kommer din son att kunna gå fram över??

Kram
  • linasebbe

Hej ! Vi ska dit den 22-23 oktober. 2 dagar skulle det visst ta. Så vi kanske ses där?
    Ja jag håller med dig om det att dom tappar direkt vikten när dom blir sjuka. Så har det varit för Sebastian. 
    Han har förkylningsastma och ett hål i hjärtat i nedrekammaren. Vi ska tillbaka och kolla upp det nu när han blir 3 år. Det har inte växt igen som det ska. Annars så brukar dom visst kolla när dom är 7 år.

Futurum nobis est skrev 2009-09-17 07:45:19 följande:
    Vi ska också till Uppsala för att delta i en studie, är det den ni ska vara med i också? Tyra föddes i v.24+1 den 8:e november 2006, hon vägde 615 gram och var 29,5 cm. Nu väger hon nästan 13 kilo och är 85 cm. Har haft problem med vikten innan, men sommaren har gjort underverk! Är dock rädd för att hon kommer tappa en del igen nu när alla sjukdomar kommer igen
  • Proletariatet
    linasebbe skrev 2009-09-17 07:53:40 följande:
    Hej ! Vi ska dit den 22-23 oktober. 2 dagar skulle det visst ta. Så vi kanske ses där? Ja jag håller med dig om det att dom tappar direkt vikten när dom blir sjuka. Så har det varit för Sebastian.  Han har förkylningsastma och ett hål i hjärtat i nedrekammaren. Vi ska tillbaka och kolla upp det nu när han blir 3 år. Det har inte växt igen som det ska. Annars så brukar dom visst kolla när dom är 7 år.
    Vi ska dit 24-25 september så då går vi tyvärr om varandra.
    Ja, Tyra har alltid haft en väldigt dålig viktkurva och direkt hon blir förkyld spyr hon mycket, det underlättar ju inte precis...
    Okej, jag hoppas att det går bra! Brukar de operera sånt eller?
  • cloudberry79

Jag har en son som precis blir två nu och han är liten för sin korrigerade ålder. Han är 77.5 cm lång och väger 9.1 kilo. Han är mindre än kompisarnas 8-månaders bebisar.. Vi har precis börjat vår utredning efter utskrivningen från neo. 1 oktober ska vi till dietisten på bedömning efter att ha gjort en kostregistrering. Vidar äter bra, mer än de flesta andra, men inget verkar fastna...

If you love me - please don't feed me!
  • linasebbe
    Futurum nobis est skrev 2009-09-17 07:57:20 följande:
    Vi ska dit 24-25 september så då går vi tyvärr om varandra. Ja, Tyra har alltid haft en väldigt dålig viktkurva och direkt hon blir förkyld spyr hon mycket, det underlättar ju inte precis... Okej, jag hoppas att det går bra! Brukar de operera sånt eller?
    Ja dom opererar. Har det inte växt ihop som det ska så blir det operation i göteborg,men har det växt ihop lite grann så skulle dom operera han i västerås.
    Åh va synd att det inte va samtidigt.  Hoppas allt går bra. Vi får skriva och tala om hur det gick för våra barn.
  • linasebbe
    cloudberry79 skrev 2009-09-17 09:13:50 följande:
    Jag har en son som precis blir två nu och han är liten för sin korrigerade ålder. Han är 77.5 cm lång och väger 9.1 kilo. Han är mindre än kompisarnas 8-månaders bebisar.. Vi har precis börjat vår utredning efter utskrivningen från neo. 1 oktober ska vi till dietisten på bedömning efter att ha gjort en kostregistrering. Vidar äter bra, mer än de flesta andra, men inget verkar fastna...
    Hej! Sebastian är oxå bra på att äta. Men ändå så går han inte upp i vikt som han ska. Fastnar inte..Det är synd att dom inte gör det. Han brukar kunna gå ner rätt så mycket när han blir sjuk.
    Vi har inte fått gått nån utredning med en dietist. Det vore inte dumt att få göra det.
    Lycka till iallafall.
  • Scruffy

Linasebbe, tycker inte att din kille är så liten då han är prematur.
    Min Oliver kom på BF+8. Han var 53 cm lång och vägde 4315 gr.

Jag mätte honom för ca 1 månad sedan och då var han 88 cm.
    Vägde honom för ca 3 veckor sedan och vågen stod på 12.3kg (i bara kalsonger)

Senaste kollen på BVC var när han var 1,5 år och då låg han mitt på kurvan på vikten men under på längden. Nu har han ju halkat under på vikten också.
    Han väger ganska lite om man jämför med hans födelsevikt.

• linasebbe
    Scruffy skrev 2009-09-17 14:24:36 följande:
    Linasebbe, tycker inte att din kille är så liten då han är prematur. Min Oliver kom på BF+8. Han var 53 cm lång och vägde 4315 gr. Jag mätte honom för ca 1 månad sedan och då var han 88 cm. Vägde honom för ca 3 veckor sedan och vågen stod på 12.3kg (i bara kalsonger) Senaste kollen på BVC var när han var 1,5 år och då låg han mitt på kurvan på vikten men under på längden. Nu har han ju halkat under på vikten också. Han väger ganska lite om man jämför med hans födelsevikt.
    Hej! Han va stor din son när han kom.  Oj, då har han tappat mycket i vikt.  Vet ni va det kan bero på?
Svar på tråden Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.