• linasebbe

Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.

Jag fick min son i v.23+1 Han vägde 570 gr och 28 cm lång .
    Han är 2.5 år.
    Han är nu 83 cm lång och väger 11.5 kg. Han har problem med vikten.

Hur stora är era söner och döttrar?? Nyfiken av mig..

Vi har blivit kallade till akademiska i uppsala nu den 22 okt. Då ska dom kolla upp honom.
  • Svar på tråden Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.
  • Proletariatet

Vi hade det jättebra i Uppsala!
    Bosse (neurolog/barnläkare) var helt underbar mot Tyra, hon hade jättekul där
    Ögon gick också bra, men det var inte så lätt att ge ögondroppar till en snart treårig stark tjej
    Hotellet var supermysigt, nere på konferensplanet finns det bastu, så vi bastade och åt gratis frukt
    Det ligger precis bakom tågstationen och var alltså inte samma hotell som vi bodde på förut.

Igår var det psykologen, det tog nästan tre timmar, var många olika uppgifter och vi tog en liten fikapaus också. Hon bedömde att Tyra låg normalt till jämfört med genomsnittet, lite före med talet och 10-12 månader före med finmotoriken, sånt glädjer en mamma! Så nu har här inhandlats pärlor och snöre, så hon ska få bejaka sina starka sidor.

Tyras ilska och utbrott var också normala, men hon berättade lite hur jag skulle tänka och reagera för att lindra det hela.

• linasebbe
    Futurum nobis est skrev 2009-09-26 09:23:40 följande:
    Vi hade det jättebra i Uppsala! Bosse (neurolog/barnläkare) var helt underbar mot Tyra, hon hade jättekul där Ögon gick också bra, men det var inte så lätt att ge ögondroppar till en snart treårig stark tjej Hotellet var supermysigt, nere på konferensplanet finns det bastu, så vi bastade och åt gratis frukt Det ligger precis bakom tågstationen och var alltså inte samma hotell som vi bodde på förut. Igår var det psykologen, det tog nästan tre timmar, var många olika uppgifter och vi tog en liten fikapaus också. Hon bedömde att Tyra låg normalt till jämfört med genomsnittet, lite före med talet och 10-12 månader före med finmotoriken, sånt glädjer en mamma! Så nu har här inhandlats pärlor och snöre, så hon ska få bejaka sina starka sidor. Tyras ilska och utbrott var också normala, men hon berättade lite hur jag skulle tänka och reagera för att lindra det hela.
    Åh va kul att det gick bra..  Det ska bli spännande att få åka dit och se hur det går för Sebastian. Men ögondropparna kommer nog  bli jobbigt  som du säger.
    Vårat hotell heter hotell uppsala. Det va där vi låg första gången. Sen fick vi byta hotell för jag vart så arg att dom inte kunde städa ordenligt.
    Jag skriver sen och berätta hur det gick för Sebbe.
    Kram
  • Nanook

Min yngsta son föddes i v. 34 (2600g/44cm), idag är han 4år (13,1kg/95cm), vid 2,5 års ålder vägde han ca 10,7kg och var 84cm lång.

• Millli

Min grabb född 24+4 i mars -07 väger ca 11kg och är 87cm lång, har vart sjuk en vecka å ser så tunn ut nu =(

• linasebbe
    karusell skrev 2009-09-25 21:41:24 följande:
    Mina tvillingpojkar födda v 27 födda 070606 dryga 2år o 3m....=) Föddes 1040g 35cm NU 10kg+ o 82cm              1075g 35cm NU 11kg+ o 85cm =) =( den ena har förkylnings astma=(
    Söta barn du har..
    Stora killar..
    Tråkigt att den ena har förkylningsastma.

Ha det bra
  • linasebbe
    Nanook skrev 2009-09-29 08:34:24 följande:
    Min yngsta son föddes i v. 34 (2600g/44cm), idag är han 4år (13,1kg/95cm), vid 2,5 års ålder vägde han ca 10,7kg och var 84cm lång.
    Stor kille
    Ha det bra
  • linasebbe
    Millli skrev 2009-09-29 12:58:32 följande:
    Min grabb född 24+4 i mars -07 väger ca 11kg och är 87cm lång, har vart sjuk en vecka å ser så tunn ut nu =(
    Ja det värsta är ju att dom går ner så mycket när dom blir sjuka.

Ha det bra
  • Morbid Mistress

jag har inget prematurbarn men jag tänkte ta mig friheten att tipsa om en studie som KS håller på med där man jämför prematurer med ickeprematurer och där har man valt barn runt 2,5 år. jag vet inte när den är klar men om ni är intresserade så kan vi hålla ögonen öppna. Min 2,5 åring blev utvald som kontrollbarn dvs. jämförelsegruppen

• linasebbe
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:54:15 följande:
    jag har inget prematurbarn men jag tänkte ta mig friheten att tipsa om en studie som KS håller på med där man jämför prematurer med ickeprematurer och där har man valt barn runt 2,5 år. jag vet inte när den är klar men om ni är intresserade så kan vi hålla ögonen öppna. Min 2,5 åring blev utvald som kontrollbarn dvs. jämförelsegruppen
    Okej!! Det låter intressant.. Jag vill gärna veta.
    Ha en bra dag
  • Proletariatet

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:54:15 följande:

Det är väl samma studie?
Svar på tråden Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.