Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.

Vi ska också till Uppsala för att delta i en studie, är det den ni ska vara med i också?

Tyra föddes i v.24+1 den 8:e november 2006, hon vägde 615 gram och var 29,5 cm.
    Nu väger hon nästan 13 kilo och är 85 cm.
    Har haft problem med vikten innan, men sommaren har gjort underverk!
    Är dock rädd för att hon kommer tappa en del igen nu när alla sjukdomar kommer igen

• Proletariatet
    linasebbe skrev 2009-09-17 07:53:40 följande:
    Hej ! Vi ska dit den 22-23 oktober. 2 dagar skulle det visst ta. Så vi kanske ses där? Ja jag håller med dig om det att dom tappar direkt vikten när dom blir sjuka. Så har det varit för Sebastian.  Han har förkylningsastma och ett hål i hjärtat i nedrekammaren. Vi ska tillbaka och kolla upp det nu när han blir 3 år. Det har inte växt igen som det ska. Annars så brukar dom visst kolla när dom är 7 år.
    Vi ska dit 24-25 september så då går vi tyvärr om varandra.
    Ja, Tyra har alltid haft en väldigt dålig viktkurva och direkt hon blir förkyld spyr hon mycket, det underlättar ju inte precis...
    Okej, jag hoppas att det går bra! Brukar de operera sånt eller?
  • Proletariatet

linasebbe: Vet du om det är en eller två nätter på hotellet? Vi ska träffa läkare tidigt på både torsdagen och fredagen, så kanske man får sova på hotellet mellan onsdag-torsdag också..
    Vet du någon man kan ringa och fråga?

• Proletariatet
    linasebbe skrev 2009-09-22 21:12:27 följande:
    Du det undrar jag oxå. För på våra papper står det bara att hon har bokat ett dubbel rum och vilket hotell. Så det är väl bäst att ringa och kolla det. Vi ska oxå vara tidigt på morgonen på torsdagen och på fredagen. Bäst du ringer och kollar. Kram
    Jag vet inte ens om det är ett enkel eller dubbelrum.
    Tack för numret, jag får ringa imorgon och höra mig för
  • Proletariatet
    linasebbe skrev 2009-09-22 21:19:42 följande:
    Ring till neo 95f och fråga efter Cecilia eller Lisa tel: 018 6119612 Deras efternamn står inte på papprerna
    Jag ringde, det var en hotellnatt bokade för oss iallafall, så vi åker imorgon bitti
  • Proletariatet

Vi hade det jättebra i Uppsala!
    Bosse (neurolog/barnläkare) var helt underbar mot Tyra, hon hade jättekul där
    Ögon gick också bra, men det var inte så lätt att ge ögondroppar till en snart treårig stark tjej
    Hotellet var supermysigt, nere på konferensplanet finns det bastu, så vi bastade och åt gratis frukt
    Det ligger precis bakom tågstationen och var alltså inte samma hotell som vi bodde på förut.

Igår var det psykologen, det tog nästan tre timmar, var många olika uppgifter och vi tog en liten fikapaus också. Hon bedömde att Tyra låg normalt till jämfört med genomsnittet, lite före med talet och 10-12 månader före med finmotoriken, sånt glädjer en mamma! Så nu har här inhandlats pärlor och snöre, så hon ska få bejaka sina starka sidor.

Tyras ilska och utbrott var också normala, men hon berättade lite hur jag skulle tänka och reagera för att lindra det hela.

• Proletariatet

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:54:15 följande:

jag har inget prematurbarn men jag tänkte ta mig friheten att tipsa om en studie som KS håller på med där man jämför prematurer med ickeprematurer och där har man valt barn runt 2,5 år. jag vet inte när den är klar men om ni är intresserade så kan vi hålla ögonen öppna. Min 2,5 åring blev utvald som kontrollbarn dvs. jämförelsegruppen
    Det är väl samma studie?
  • Proletariatet

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 13:54:41 följande:

Ja inom studien så jämför man prematura barn runt 2,5 år med fullgångna barn i samma ålder och då blev mitt barn uttagen till att representera gruppen för fullgånga barn
    Ja, precis. Det är till och med två barn som är med och representerar den fullgångna grupper för varje prematurt barn, ett vars föräldrar endast får fylla i frågeformulären och ett som får åka in och göra alltihop.
    Vad kul att ni tackade ja och ville hjälpa till att stödja den här studien! Första resultaten skulle som sagt komma snart, och som jag förstod läkarna såg det positivt ut, de normalfödda barnen hade lite fördelar, men ändå!

(I Tyras fall är det tex två flickor födda av svenska mammor i februari 2007 som är bosatta i Sala kommun, rätt coolt med tanke på att det är så liten stad.)
  • Proletariatet
    linasebbe skrev 2009-10-24 11:11:07 följande:
    Hej! Allt gick jättebra i uppsala med Sebastian. Han vägde 11.5 kilo och 86 lång. Alla va så himla trevliga. Dom tog Sebastian bra. Han gjorde allt som dom sa åt honom. Han va lika normal som vilka barn som helst sa dom. Fast han va lite lite efter med talet.  Sen va det lite kul efter snart 3 år så kände ögonläkaren igen oss. Dom ville kolla upp honom vid 6.5 års ålder igen. Innan han börjar skolan. Så att vi inte sätter han för tidigt i skolan.Ha en bra dag
    Vad skönt att det gick så bra! Ja, visst är de underbara, jag skulle kunna åka dit oftare bara för att få träffa den underbara personalen

Ta hand om er!
Svar på tråden Är lite nyfiken på hur stora era prematur barn är nu när dom är 2.5 år.