• isisisis

Vi som gör äggdonation ute i Europa

merlot skrev 2009-10-07 19:33:30 följande:
    Rödluvan - det kommer att gå bra imorgon ska du se! Makima - gratulerar till ruvarstatus! Håller tummarna. Hårt! Hinos - skönt att det har löst sig med FK Pigan - vad roligt att höra! Grattis!! Bettina: jag var på EGV för 2 veckor sedan. Fick samma lista som du har fått. Jag inboxar dig. Det här är min första ÄD och jag har ingen aning om vilka mediciner är att föredra. Jag har gjort precis enligt klinikens anvisningar och hoppas på att det ska funka.  Vid det här laget har ni kanske fattat att jag gärna skrattar åt mig själv och bjuder på allt dråpligt jag råkar ut för. Så dagens skörd blev följande: - kl.06:00. så jag tänkte "tjuvtesta" idag. andra här inne har ju fått utslag redan innan RD12, så jag kunde inte hålla mig längre. clearblue testet låg ju där i lådan och stirrade på mig. först ska man ju lyckas att få av plasten på den här h-e förpackningen. kl.6 på morgonen och kissnödig. med detta sagt är jag INGEN morgonmänniska. äntligen får jag upp förpackningen, kissar, tittar på stickan och INGET HÄNDER???? jag har alltså MISSAT att kissa på stickan. ***f-n, h-e, s-t*** försöker pressa fram några droppar men ingenting. skitsur. och neggo. och jag är ju säkert inte gravid ändå, så varför håller jag på att göra mig till så där, tänker jag då. och ångrar mig genast. eller? åh. jobbigt. men fortfarande sur. - kl.10. sitter vid skrivbordet. jobbar. plötsligt får jag känslan av att det är lite luftigt. tittar ner under blusen. JAG HAR GLÖMT BH.n! min kollega tittar snett på mig när jag suckar och skakar huvudet åt mig själv, så jag delar på min lilla hemlighet om de befriade brösten. Big mistake. Resten av dagen ägnade hon sig åt att göra roliga gester, blinka, skicka mail och till sist även ett sms när jag gick hem. "du - glöm inte BHn imorgon" - kl.18. kommer hem. min kärleksfulla man frågar hur min dag har varit (han är väldigt brydd om mitt välbefinnande dessa dagar, vilket är fint). jag frågade sedan var hundens filt var och han svarade - ja du, den kanske är stulen eftersom ytterdörren inte var låst och larmet var av när jag kom hem... ooooops nu vill jag bara gå och lägga mig så att det blir morgon. ny dag. nytt försök med att kissa PÅ stickan...
    Hihi! Gör INGET mer idag Merlot,för säkerhets skull
  • isisisis

Ang kortisonpreparaten.
    Prednisolon är ett ganska enkelt kortisonpreparat.
    Dexamethason är" bredare"
    Det preparat du ska ta tippar jag på också är lite "bredare"

Med bredare menar jag starkare fler komponenter som slår på flera ställe,ungefär.

Saknarknyttet.
    Tycker du ska känna efter ordentligt ang svampen.
    Jag är en inbiten svampplockare sedan barnsben,mitt stora intresse.
    Jag kände att det stramade för mycket i livmodern de gånger jag gjort ET i oktober och plockat svamp.
    Alla knäböjningarna man gör och långa huksittningar gör att det spänner rejält efteråt.

Men känn efter.
    Jag skulle inte göra det igen i en ruvning,men så har jag stora ställen också
    Lycka till med ruvningen

• isisisis

Ang immunologiska faktorer så har inte kunskapen nått ut till allla än.
    Det finns en klinik i Athen Lifeclinic som jobbar efter Dr Alan Beers studier.
    De är mycket duktiga vad jag läst,har haft kontakt med dem.
    De var mitt andrahandsval.

Det finns också några kliniker i England ,men de intresserade mig inte tack vare priserna.

I sverige finns det EN läkare som jobbar med immunologi och graviditeter.
    Han är förlossningsläkare på HBG sjukhus.

Tidigare fanns en klinik i Stockholm men läkaren där har gått i pension.

• isisisis
    kramiiis skrev 2009-10-08 10:20:50 följande:
    ursäkta mina ego inlägg. Men jag har börjat må illa och så blev jag tokhungrig inatt oxå fastän jag faktiskt åt extra innan jag la mig. Kan inte sluta analysera och hoppas... rödluvan: åhhh idag ska du bli ruvare! härligt va? isis: det här med immunologiska besvär, när bör man kolla upp sånt? är det om man har en bakomliggande sjukdom främst? kan kortison vara dumt att använda utan "orsak"? Stort tack för din kunskap oxå!
    Klart man får vara lite Ego! Go for it girl

Det kan vara ide att kolla upp om man har några immunologiska faktorer om man har tidigare mf ,flera stycken.
    Eller om man gjort många IVF:er som misslyckats eller flera ÄD som misslyckats.

En ganska "enkel" defekt är högt TNF Alfa.
    Det är tyvärr ganska vanligt när man blir äldre att det värdet ökar.

Har man högt TNF så ger det samma "bortstötning" som övriga immunologiska faktorer gör.

Blodet levrar sig i livmodern och stöter bort embryot som ses som främmande kropp i systemet.

Har man dock bara högt tnf (det beror förstås HUR högt såklart) så kan det räcka med trombyl.

Har man andra immunologiska faktorer så behövs det en "bredare" blodförtunnare såsom tex Fragmin.

Man kan ha immunologiska faktorer som påverkar om man har haft en kraftig infektionssjukdom,crohns syndrom,struma,Reumatism (i släkten) mm

Är det första ÄD så tycker jag inte man ska ta kortisoner eller annat.

Har man en liten historia av misslyckanden så kan man ju prova ,men det är ju ett eget beslut an får ta i samråd med ens läkare.

Trombyl el Fragmin i lågdos är rätt riskfritt skulle jag vilja påstå.

Men kortisoner är steroider och på sikt vid långvarigt användade kan de ge benskörhet.

Men det är inte riskfritt att ta östrogen i de doser vi tar heller.Man har en förhöjd risk för att utveckla cancer i de doser vi tar.
    Därför är det bra att kolla brösten och ta cellprov om man hållt på med många behandlingar.
    Det kan du be din läkare om.Extra koll bara av den orsaken.

En fördel kan man göra sig genom att använda Estrofem vaginalt istället för Progynon oralt.

Nya forskningsrön(TT) säger att vaginalt östrogen inte har samma negativa påverkan som oralt.
    har tyvärr ingen länk(har hört det på radion och snappade snabbt)

Det finns ingen Estrofem i sverige,men det finns utomlands,så man kan hamstra.Eller be om recept vid förbesök.
    De bygger slemhinnan bättre också än progynon.
  • isisisis

Jag är ingen expert .Sleepingbeuty har lärt mig från början,sen har jag fått info av mina läkare (immunologiska) och samlat info själv via nätet.
    kanske återger jag det slarvigt i formuleringar,men det är så här jag uppfattat saken ur mitt perspektiv

• isisisis
    Caribe skrev 2009-10-08 10:47:20 följande:
    Mycket bra sammanfattat isisisis tack!!
    Tack
  • isisisis
    kramiiis skrev 2009-10-08 10:51:29 följande:
    isisis: tack (måste kopiera ditt inlägg och spara ner i word ) hmm båda mina föräldrar har psoriasis och så har vi reumatism i släkten på mamma sida. Är ju inte särskilt gammal dock, 29 år. Kanske ska man försöka få en läkare att ta TNF då (om det inte går vägen nu) har förstått att det inte är så lätt dock... Låter däremot som man ska vara lite försiktig med korisonet. Kanske vågar mig på trombyl om ingen läkare vill hjälpa mig... Intressant det där med estrofem! Att östrogen inte var bra sa läkarn på ava, cellprov var dock längesen jag tog. kram och supertack!!
    Hihi spara i word?

Håller tummar för dig nu
  • isisisis
    kramiiis skrev 2009-10-08 10:53:25 följande:
    isisis: tycker du verkar kunna mycket det är bra med lite kunskap innan man hoppar på sina läkare rödluvan: hehe ja visst går det långsamt när man bara väntar!
    När testar ni??

Tyvärr är inte alla läkare så förtjusta i att man är insatt.
    Man får krusa lite och pejla läget och ta det lite försiktigt så de inte blir förnärmade
  • isisisis
    kramiiis skrev 2009-10-08 11:01:02 följande:
    hehe jo, jag vet... Men mina läkare är vana med mig nu är forskarstudent så läser runt en del och frågar och de har förstått det är ju bara på RD7 vill testa NU! men får nog glatt vänta till nästa torsdag ändå.
    Haha! Det var ju praktiskt
    Då är det ju lite legitimt

Jag brukar oftast "ha en känsla" i kombination med lite gravkänningar.
    Man känner nästan på sig (inte alltid dock) att det fungerat.

Du verkar ha den optimismen?
  • isisisis
    kramiiis skrev 2009-10-08 11:12:37 följande:
    jupps! Har lagt upp egna förslag på hur jag skulle köra mina 3 sista ivf:er, inte för att det gick vägen, men jag har iaf provat olika metoder/preparat varje gång till skillnad från många andra... däremot känner jag mig ju inte så hemma på ÄD så där sa jag ingenting Jo jag har nån sorts känning att det har fungerat, men jag vågar inte tro helt på det riktigt än. Men ngt är annorlunda denna gång
    Nä,man törs ju inte riktigt det
    Håller tummarna ordentligt iaf
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa