• isisisis

Vi som gör äggdonation ute i Europa

LoLiNi skrev 2009-09-30 18:40:31 följande:
    Hej allihopa! Har följt forumet och den här och liknande trådar i det tysta, i väntan på att det ska bli dags att gå från utredningar och undersökningar till behandling. Nu är det alltså dags. Vi ska åka till Elite i Tartu, Estland v.45 för hela proceduren. Nu är det så att jag har fått ut Zoladex Goserelin 3,6 från min svenska läkare och läkaren i Estland säger att jag ska ta 0,6 Zoladex depo. Är det samma sak? Är det skillnad med implantatet? Min sambo ska hjälpa mig att injicera det ikväll och jag behöver alla råd jag kan få! //Låla
    Vad jag vet är depo iaf att det pytsas ut i etapper jämnt fördelat.
    Du bör iaf vara nedreglerad med bägge alternativen.I en månad.
  • isisisis

Makima.
    Jag har tagit 15 mg prednisolon.
    Det är en rätt hög dos.Började på äggplocksdagen.
    Har tagit mina tabletter på morgonen vilket jag hört ska vara det bästa.
    samma tid varje dag.
    Kan du får trombyl till 150 mg så är det också bra för blodflödet,vilket också kan vara förebyggande för tidigt MF.

• isisisis

Då ligger jag lite före.Har BF den 22 mars.
    Men så roligt!
    Efter allt elände och nervositet! Så skönt! Så glad för din skull!

• isisisis
    LoLiNi skrev 2009-10-01 20:44:55 följande:
    Tack för allt stöd och alla tips! Min sambo är ett unikum på att sätta sig över sina egna begränsningar så igår lekte han "doktor" med den äran. Svägerskan är dessutom operationssköterska så vi hade henne som standby för tips för själva insprutandet av implantatet! Allt gick bra - det är otroligt vad mycket man kan tåla med lite djupandning. *flin*
    LoLiNi skrev 2009-10-01 20:52:11 följande:
    Jättegrattis Gottisen! Jag tänkte faktiskt att de nog kan ha fel - för det är ganska svårt att hitta två små hjärtljud, som kanske t o m klappar i takt! Tänk på allt annat som låter därinne! :) Än en gång jättegrattis! Det är min dröm att få två i ett svep! Grattis till dig också "isisisis"!
    Tack rara du,och lycka till
  • isisisis
    saknarknytte skrev 2009-10-02 08:24:20 följande:
    Hejsan! Hej! Jag frågade min far som är läkare och professor inom farmakologi om den diskussion som förts ang kortison och Trombyl. Han svarade så här: ?Det här är bara tyckanden. Trombyl är definitivt farligt. Det kan ge magsår och har definitivt ingen effekt på blodflödet. Man tar det vid hjärtinfarkt och stroke. Kortisondiskussionen bygger inte heller på vetenskapliga argument utan är uttryck för desperat önskan att allt ska gå bra, dvs man har hört att kortison används mot avstötningsreaktioner. Men det är ju vid livsviktiga transplantationer och vid cancer. Att ställa sig på kortison under graviditeten är en risk för mamman och säkerrt också för fostret. Det kan här snarare öka risken för missfall.? Snälla ni, rådfråga någon expert i Sverige innan ni tar någon medicin.
    Ja,jag har gått till Dr Sven Björk i stockholm anf mina MF han ordinerade Fragmin och prednisolon.

Nu går jag till En annan doktor i HBG som också stöder detta.
    Han föreläser i sydafrika just nu.
    Det finns absolut belägg för att blodförtunnande hjälper om man har haft MF problematik,då i kombination med högt tnf alfa tex.
    Det hjälper även för att förebygga havandeskapsförgiftningar.
    Har är mycket duktig på sin sak och arbetar efter Alan Beers studier,som många gör.
    Det finns kliniker i England och Grekland som specieliserat sin på detta med immunologin och de ligger LÅNGT före Sverige i forskningen.

Jag tycker inte man ska exprimentera med medicin generellt,men det är ont om immunologer i sverige.Det finns EN.

Trombyl ger IVF kliniken i falun och prednisolon också.

Jag har iaf rådfrågat expert i saken och din släkting är INGEN expert i saken.

Det är få BM eller IVF kliniker som är kunniga i saken tyvärr,men det är på frammarsch.
  • isisisis

Jag har haft 5 mf på 5 år med egna ägg,alla tidiga mf. Gjort 4 ÄD med fina ägg,inte förrän jag fick göra immunologiska tester och få medicin för det(fragmin och prednisolon) så lyckades jag den sista gången.
    Jag är fullkomligt övertygad om att jag lyckades med hjälp av detta.
    Läkaren jag går hos har just nu 5 andra kvinnor som lyckats efter många år med ständiga MF.

Sen behöver ju inte ALLA ta trombyl och prednisolon,men det är så att serum -TNF-alfa har en tendens att öka med åldern.
    Man ska helst inte ha ett värde på över 4.
    Fråga din släkting vad han vet om det värdet!?

• isisisis

Ang själva medicinerna så tror jag de flesta vet vad Trombyl är att stroke och hjärtpatienter får det.För att undvika blodproppar.
    Prednisolon är en steroid och ett cortison som är immunsänkande.
    Det ger biverkningar såsom benskörhet,det är inte bra att äta under nån längre tid.

Progynon eller Estrofem är ett hormon som kan ge leverskador,så har man dåliga levervärden kan det vara ödesdigert att ta det.
    Det ger också en ökad risk för cancer,livmodercancer bla.

Tar man det däremot vaginalt är det en kraftig sänkning av cancerrisken. enl nya forskarrön från tt.

• isisisis
    saknarknytte skrev 2009-10-02 11:37:50 följande:
    Det var inte meningen att göra dig eller någon annan upprörd. Jag är verkligen glad att de har hittat en metod som har fungerat för dig. Kan inte har varit lätt att gå igenom 5 MF. Härligt att du väntar på dubbel lycka. Men som du själv poängterade så behöver inte alla ta dem. Min far är professor i medicin men absolut inte någon fertilitetsexpert. Det jag vill ha sagt är att jag tycker att man ska rådfråga en medicinsk kunnig person, ens läkare innan man stoppar i sig tabletter. Precis som du har gjort med Dr. Sven Björk och den andre. Jag kan bara svara för mig själv men när jag läser om olika mediciner som nämns i forumet så vill jag på en gång få tag i dem och stoppa i mig för jag är så desperat att ETn ska fungera och livrädd för MF. Jag anser att jag har tur som kan fråga min pappa om vad för slags mediciner som det talas om på forumet och vilken effekt kan de väntas ge. På så sätt kan jag bättre fråga de på AVA om medicinerna, fördelarna och riskerna men framförallt hur de skulle verka i relation till min kropp. Något som är viktigt att ta i beaktande innan man börjar med någon ny medicin i och med att vi alla är så olika och har olika sjukdomshistorier. Igen, jag är ledsen om jag har förolämpat någon. Ville bara dela med mig den information jag har fått.
    Ingen fara.
    Ville poängtera att forskningen om blodförtunnande och MF inte är till alla läkares kännedom.Tyvärr för alla som behöver hjälp efter många MF,eller många misslyckade ÄD behandlingar.
    Jag har haft turen att få hjälp.Efter slitiga år.
    Om jag vet andra äldre som kämpat länge eller haft många MF så har jag gett dem tips om kontakt.

Endel härinne har också lång erfarenhet själva och har en bild som gör att de själva vill försöka med annan medicin.
    Eftersom läkarna är både okunniga och ovilliga så har jag full förståelse att de tar information om andra mediciner till sig.

Så det är väl en balans.
    Man ska veta att mediciner inte är att leka med.

samtidigt så behövs medicinen för endel,och det är inte lätt att få en ordentlig undersökning som visar om man är i behov av den.
    Men det finns hjälp att få,om än det är lite besvärligt.

Ha en trevlig helg på dig knyttet.
    No hard feelings.
    Jag är bara en person som reagerar
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa