Tintin M skrev 2009-10-22 15:58:32 följande:
Hej alla! Finns det ngn här som gjort ÄD på AVA i Riga och satt in så kallade blastocyster?? Jag har en känsla , men vet inte om den stämmer, att de flesta som lyckas med ÄD har återfört just sådana, (kliniken väntar ngn dag extra för att se vilka embryon som är starkast och väljer ut ut just dem). Jag har börjat dra i trådarna igen för ett nytt försök med ÄD i Riga och frågade just i ett mail om man kan göra blasocystodling hos dem. Jag fick svar att de kan erbjuda mig det. Men när jag gjorde mina förra försök sa dr Violeta att de inte gör detta i Riga. Det gör mig lite osäker för jag läste här ngn gng att den legendariske dr Sven sagt att han rekommenderade blastocystodling när man ska göra ÄD. Men bara om klininiken är van och duktig på det. Eftersom de i Riga inte brukar göra det i vanliga fall (men kan tänka sig att erbjuda mig det) kan de ju inte vara så erfarna på det området....? PUH! Alla dessa grubblerier.....
Det finns många kliniker som gör blastocystodlingar.
Polen,Grekland,Tjeckien mfl....
Jag fattar fortfarande inte varför folk väljer att betala nästan det dubbla priset för att göra behandlingen på kliniker som gör ÄD på löpande band.
De stora klinikerna har inte bättre resultat än de små,eller bättre laboratorium eller bättre råd ang medicin.Snarare tvärtom!
Gör man sig lite extra besvär genom mailkontakt och google kan man göra 2 behandlingar för samma pris som en.
Jag fick iaf 7 dagars blastocyster,de fästa bägge två.
Fick 2 insatta.Toppenkvalitet.
Men dessförinnan blev det snöpligt med donatorn,alla äggen dog.
Så kanske de ansträngde sig lite extra.
Jag tycker du ska maila flera kliniker och be om väntetid,pris och antal odlingsdagar
Mitt råd
Lycka till