• Muminski

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • Boothwalker
    Boothwalker skrev 2009-09-11 19:53:07 följande:
    Det bästa är väl att du dricker alls. Hur mycket vet jag inte. Jag har en 1,5. Men jag dricker inte ur den dagligen. Jag har bra kranar och får kallt direkt och dricker faktiskt direkt ur kranen. Men jag dricker nog inte tillräckligt heller... Du kanske skulle börja med 1 liters. Och se till att den är urdrucken och påfylld när du ska sova. Och efter ett tag byta upp dig till 1,5 och kanske 2... Ta inte på dig mer än du klarar typ =)
    Alltså det viktigaste kanske är att du dricker alls just nu =)
    Knock knock - Whos there? - Boo - Boo who? - Dont cry, its just me =)
  • mamman2008

Om man börjar med Lchf hur snabbt kan man se resultat på ett ungefär.. altså jag gör det mest för viktens skull....

Tänkte om nån av er andra har börjat med den metoden just för viktnedgång?

Det jag ätit idag är:

1 tallrik Havregrynsgröt med mjölk i morse

en kopp the och 2 mackor och 2 ostskivor (dock ljust bröd för vi har inte hunnit köpa hem grovt bröd) Köpte det först i em.

1 morot från eget land..... :) mums.

Salladen med bacon och grönsaker. (paprika, gurka, tomat, sallad och lök.

Visst allt kanske inte är nyttigt men ja börjar trappa ner på alla godsaker, men får göra det succesivt!

Är det ganska bra ätit av mig eller helt fel?

• Boothwalker
    mamman2008 skrev 2009-09-11 19:56:45 följande:
    Om man börjar med Lchf hur snabbt kan man se resultat på ett ungefär.. altså jag gör det mest för viktens skull.... Tänkte om nån av er andra har börjat med den metoden just för viktnedgång? Det jag ätit idag är: 1 tallrik Havregrynsgröt med mjölk i morse en kopp the och 2 mackor och 2 ostskivor (dock ljust bröd för vi har inte hunnit köpa hem grovt bröd) Köpte det först i em. 1 morot från eget land..... :) mums. Salladen med bacon och grönsaker. (paprika, gurka, tomat, sallad och lök. Visst allt kanske inte är nyttigt men ja börjar trappa ner på alla godsaker, men får göra det succesivt! Är det ganska bra ätit av mig eller helt fel?
    Det där tycker inte jag är så lchf egentligen. Men jag är ingen expert... Men att utesluta socker är en bra början =)

Förutom att jag har svårt att sluta fuska så äter jag nästan bara kött och fett. Inget bröd, potatis, pasta ris osv. Knappt några grönsaker. Men jag vet inte om det är rätt. Och jag har som sagt var svårt att sluta fuska. Men jag tror jag har gått ner lite trots det =)
  • Mamma060812
    Om man börjar med Lchf hur snabbt kan man se resultat på ett ungefär.. altså jag gör det mest för viktens skull....Tänkte om nån av er andra har börjat med den metoden just för viktnedgång?Det jag ätit idag är:1 tallrik Havregrynsgröt med mjölk i morse en kopp the och 2 mackor och 2 ostskivor (dock ljust bröd för vi har inte hunnit köpa hem grovt bröd) Köpte det först i em.1 morot från eget land..... :) mums.Salladen med bacon och grönsaker. (paprika, gurka, tomat, sallad och lök.Visst allt kanske inte är nyttigt men ja börjar trappa ner på alla godsaker, men får göra det succesivt!Är det ganska bra ätit av mig eller helt fel?
    Havregrynsgröt & bröd får du strya direkt...
    *¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2009-09-11 19:45:47 följande:
    kenzie jo de är därför jag har uvi med, men jag tycker att jag springer och kissa så mycket ,man kissar mer när man dricker vatten ,man kanske vänjer sig. tack så mycket för er stöd
    Dricker du mer får du med bakterier ut som någon skrev ovan. Som det är nu ligger de och gottar sig i det lilla du har i blåsan. Häll gärna i pressad citron så gör du miljön surare. Ca 2 liter vatten om dagen bör du få i dig eller 1 glas vatten/timme.
    Om man börjar med Lchf hur snabbt kan man se resultat på ett ungefär.. altså jag gör det mest för viktens skull....Tänkte om nån av er andra har börjat med den metoden just för viktnedgång?Det jag ätit idag är:1 tallrik Havregrynsgröt med mjölk i morse en kopp the och 2 mackor och 2 ostskivor (dock ljust bröd för vi har inte hunnit köpa hem grovt bröd) Köpte det först i em.1 morot från eget land..... :) mums.Salladen med bacon och grönsaker. (paprika, gurka, tomat, sallad och lök.Visst allt kanske inte är nyttigt men ja börjar trappa ner på alla godsaker, men får göra det succesivt!Är det ganska bra ätit av mig eller helt fel?
    Bort med havregrynsgröt, mackor och morot (jättemycket lök är inte heller bra) så kan du se resultat ganska omgående.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Muminski
    Oj... Bra jobbat att trappa ned på godsakerna. Sedan är det kolhydraterna som ska bort. Om du vill lära dig mer om vad LCHF står för finns det väldigt bra länkar i trådstarten. Om du trappar ned successivt minskar du risken för abstinensbesvär som huvudvärk och yrsel så det kan ju vara en bra strategi, men det går inte så snabbt.

Jag har ganska nyss omstartat efter att ha stått still ett tag. Blev extra strikt och vips försvann kilona, ca 4 kg på drygt en vecka. Det mesta av det är ju vätska men det känns kanonbra

Välkommen hit och lycka till
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Boothwalker
    Pixxi skrev 2009-09-11 20:24:44 följande:
    Jordnötssmör ok eller inte?
    Jag tänker att det är sött... Kolla innehållsförteckningen...
  • Boothwalker
    Muminski skrev 2009-09-11 20:16:05 följande:
    Oj... Bra jobbat att trappa ned på godsakerna. Sedan är det kolhydraterna som ska bort. Om du vill lära dig mer om vad LCHF står för finns det väldigt bra länkar i trådstarten. Om du trappar ned successivt minskar du risken för abstinensbesvär som huvudvärk och yrsel så det kan ju vara en bra strategi, men det går inte så snabbt. Jag har ganska nyss omstartat efter att ha stått still ett tag. Blev extra strikt och vips försvann kilona, ca 4 kg på drygt en vecka. Det mesta av det är ju vätska men det känns kanonbra Välkommen hit och lycka till
    Vad åt du då?
  • Pixxi

inget socker men 14 g kolhydrater, 55g fett

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.