• Tésan

Fler med barn födda i graviditets vecka 35-36?

De är ju inte extrem prematur direkt men ändå prematur. Min son föddes i v 35+6
    Hur går de för er i utveckling osv?

Idag blir han halvåret precis och har fått en tand(förra veckan), kan kontrollera händer, skrattar, "pratar" och på god väg att lära sej krypa och sitta

• Svar på tråden Fler med barn födda i graviditets vecka 35-36?
  • Team J

Våran dotter är född i v 36+5, inte heller jätte extremt, men som du även säger så är hon klassas prematur. Hon blir 11 veckor på onsdag så inte riktigt så stor som din är hon ännu, men hon lär sig mycket och verkar växa som hon ska =)
    Börjar jollra lite smått, börjat dreggla massa:P haha. Hur var din lille knodd i 2-3 månaders åldern?

• kanske fru larsson

Hej hej!

Sonen föddes i v. 35, men var stor; 3975 g och 51 cm lång.

Nästa vecka blir han 6 månader, och han rullar runt, greppar tag om saker och flyttar mellan händerna. Dreglar har han gjort i flera månader känns det som, och så skall det bitas på allt (så snart kommer det väl en tandabissing).

Han har lite problem med att komma tillro när det är sovdags. Vissa kvällar kan han bara somna om jag ligger och håller om honom (han ligger på min arm med ansiktet mot mig). Har varit så sedan 1 månads ålder. Väldigt mysigt, men får väldigt mycket "skäll" från sambons familj att jag skämmer bort honom.
    Själv tycker jag inte man kan skämma bort ett barn med kärlek och närhet, så vill han sova hos mig så gör det inte mig något (men ibland när man måste gå på toaletten blir det jobbigt :) )

• veeronicca

min son föddes i vecka 35 och fick ligga i kuvös då han föddes hemma på toaletten och han bli väldigt nerkyld innan ambulans kom. men redan efter ett par dagar kan han amma och sliper sond efter en vecka och nu efter 10 dagar är vi hemma :) opch det går jätte bra.

• Didric Lily Milo

min son föddes v.36+0. han vägde 2770g 47cm lång. han har aldrig legat efter. är två år idag. han lyfte huvudet redan 3 dagar efter han föddes när läkaren höll han i luften på magen. han satt vid 5 månader men kröp aldrig, gick i stället vid 8 månader. Däremot pratar han inte än. Han använder sig av teckenspråk han hittat på själv.. säger enstaka ord som mamma pappa lampa och talar om hur saker låter. (men..bara för att skryta,kan han peka ut alfabetet och plocka ut vokalerna :D) så man måste inte va efter för att man är tidig...

• Didric Lily Milo

kanske fru larsson skrev 2009-08-18 07:48:42 följande:

Hej hej! Sonen föddes i v. 35, men var stor; 3975 g och 51 cm lång. Nästa vecka blir han 6 månader, och han rullar runt, greppar tag om saker och flyttar mellan händerna. Dreglar har han gjort i flera månader känns det som, och så skall det bitas på allt (så snart kommer det väl en tandabissing). Han har lite problem med att komma tillro när det är sovdags. Vissa kvällar kan han bara somna om jag ligger och håller om honom (han ligger på min arm med ansiktet mot mig). Har varit så sedan 1 månads ålder. Väldigt mysigt, men får väldigt mycket "skäll" från sambons familj att jag skämmer bort honom. Själv tycker jag inte man kan skämma bort ett barn med kärlek och närhet, så vill han sova hos mig så gör det inte mig något (men ibland när man måste gå på toaletten blir det jobbigt :) )
    Måste bara få hålla med om det du skrev oxå :) Min son sov aldrig i sin spjälsäng. han ville alltid ligga nära. tycker faktiskt inte att det gör någonting..allt har sin tid. Men även min sambo med familj har skällt över att jag är för mesig. Men vips en dag när han va 1 sov han i egen säng men vaknade ofta och nu är han precis fyllda 2 och sover egen säng i eget rum hela natten. Han behövde bara lite tid..
  • kanske fru larsson
    Måste bara få hålla med om det du skrev oxå :) Min son sov aldrig i sin spjälsäng. han ville alltid ligga nära. tycker faktiskt inte att det gör någonting..allt har sin tid. Men även min sambo med familj har skällt över att jag är för mesig. Men vips en dag när han va 1 sov han i egen säng men vaknade ofta och nu är han precis fyllda 2 och sover egen säng i eget rum hela natten. Han behövde bara lite tid..
    Nej, jag tycker man skall få bestämma själv. Hade det varit så att jag tyckte det var jobbigt att han honom i sängen hade jag väl gjort något åt det :) Men tror inte det spelar någon roll vad jag gör så något skall det gnällas på. Tyvärr..
  • FamÅsling

har en son som är född i vecka 36+4 han vägde då 2660g och va 46 lång. I dag är han 8 månader och sitter själv, har en tand + enpåväg. Säger mamma och pappa, titta och tisse. Han är jätte duktig på att gå i gåstol och i händerna, han rullar runt och ålar bakåt och i cirklar.. Han är nu normalviktig och vägde för 1 vecka sedan 8680g och va 69½ lång..

Min son föddes förtidigt helt oväntat då vattnet gick i vecka 36+3 utan några känningar innan. hade aldrig högtblodtryck, äggvita, sammandragningar eller förvärkar. Nån mer son födde helt oväntat utan Havande skaps förgiftning eller dyligt?
  • Team J

Jag födde oxå helt oväntat...men jag hade mina känningar...för jag gick och öppnade mig och gick med en buktad hinna i en vecka ca innan hon kom. Jag hade en del sammandragningar men inte så det gjorde ont. Men jag hade något på känn... min slemmis släppte redan i v31...hon va fixerad då, och i v33 så var min livmodertapp helt utplånad, och kanske va den det innan...den 2/6 så bad jag om en undersökning igen..då va jag öppen 5 cm...vi åkte in, de ville inte ta vattnet på mig, men det var bara en tidsfråga när det skulle gå av sig själv..jag hade inte onte alls..öppnade mig till 8 cm utan att känna ett dug...och då gick vattnet, och det tog 10 min tills första värk kom..och 2 timmar efter var hon född...Så ja....vi vet inte varför, men vi ska tacka att jag har en väldigt seg hinna...för annars hade hon kommit innan 36+5...

FamÅsling skrev 2009-08-19 17:42:58 följande:
     Nån mer son födde helt oväntat utan Havande skaps förgiftning eller dyligt?
  • FamÅsling
    Team J skrev 2009-08-19 20:37:41 följande:
    Jag födde oxå helt oväntat...men jag hade mina känningar...för jag gick och öppnade mig och gick med en buktad hinna i en vecka ca innan hon kom. Jag hade en del sammandragningar men inte så det gjorde ont. Men jag hade något på känn... min slemmis släppte redan i v31...hon va fixerad då, och i v33 så var min livmodertapp helt utplånad, och kanske va den det innan...den 2/6 så bad jag om en undersökning igen..då va jag öppen 5 cm...vi åkte in, de ville inte ta vattnet på mig, men det var bara en tidsfråga när det skulle gå av sig själv..jag hade inte onte alls..öppnade mig till 8 cm utan att känna ett dug...och då gick vattnet, och det tog 10 min tills första värk kom..och 2 timmar efter var hon född...Så ja....vi vet inte varför, men vi ska tacka att jag har en väldigt seg hinna...för annars hade hon kommit innan 36+5...
    När jag kom in till förlossningen hade jag inge värkar men va öppen 4 cm men livmodertappen va inte utplånad ännu. Sonen föddes 17 timmar efter vattnet gick, 9 timmar efter jag fått värkar
Svar på tråden Fler med barn födda i graviditets vecka 35-36?