• Cizi81

Nytt jobb utan att berätta om graviditet

Jag har idag gjort något som jag egentligen tycker är moraliskt fel men eftersom att jag vet att jag har lagen på min sida så handlade jag som jag gjorde ändå.

Jag blev erbjuden ett nytt jobb som ska pågå fram till juni 2010 och där stod jag och visste att jag är gravid i v.10 (dvs. beräknad i mars). Jag övervägde att säga att jag var gravid innan jag tackade ja men tänkte att det faktiskt inte är min skyldighet.

v.10 är ändå rätt så tidigt och precis vad som helst kan hända, ska jag avslöja och riskera att inte bli anställd och sen händer något och jag står där utan både jobb och bebis...(Ja sa på intervjun att jag och sambon planerar syskon och blir det så blir det så det är ju iaf inte helt främmande för dem när det väl kommer, om allt går vägen).

Jag vet att det kommer att drabba vissa på mitt nya arbete när jag sedan förhoppningsvis får min bebis men jag måste väl ändå tänka på mig sjäv i första hand och min ekonomi....Tänkte när jag väl säger något säga att jag inget visste när jag tackade ja till jobbet pga. blödningar eller något sådant liknande.

Å ena sidan har jag dåligt samvete men å andra sidan så vet jag att jag inte vill ta ut något i förskott utan vill vänta till UL i v.18 innan någon får veta.

Blev kanske tjorvigt förklarat men ni kanske förstår dilemmat...någon som handlat som jag har gjort eller har jag bara gjort galet....?

• Svar på tråden Nytt jobb utan att berätta om graviditet
  • CurlySue85

har aldrig varit i samma situation själv men jag tycker du gjorde helt rätt. klart man måste tänka på sig själv!!

• ViärVi

Börjar nytt jobb på måndag. Har inte sagt något till chefen om att vi är i full gång med att Göra barn.. kan ju ta år. Eller dagar... men om man anställer fertila kvinnor är det ju en risk ;) Och de får ju inte diskriminera dig pga graviditet - som Curly sa: tänk på DIG. Ingen annan som gör det ;)

• Cizi81

Om jag inte varit gravid och vi bara försökte hade jag inte oroat mig men hon kommer ju kunna lista ut att jag visste och det känns så fel, att man ljugit liksom....helst när man vet att folk omkring en på arbetsplatsen kommer att drabbas...

• Göteborgsmamman75

Du kan väl låtsas som du inte visste när du tackade ja till jobbet, och att det var "oplanerat".

v 10 är många som inte vet att de är gravida.

• SiriEsmeralda

Jag har alldeles nyligen varit i samma sits men valde under intervjun att inte säga något fast det syntes lång väg (vecka23). När jag sedan skulle träffa chefen för att skriva anställningsbevis berättade jag men med stor vånda. Dumt nog känner man sig "skyldig" men så här är ju livet! Inte bara jobb.. Jag kommer att hinna jobba halva augusti med planerad bf 1 dec. Vad chefen sa..? Det är ju naturligtvis roligt hur tänker du i fortsättningen och hur länge planerar du att vara föräldraledig.. (det är ett vikariat tom 2012) så det var ju trevligt mottagande. Men jag tycker att du gjorde rätt, egentligen behöver man inte tala om förrän två månader innan men då syns det ju oftast lång väg..Lycka till i fortsättningen!

• Cizi81
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-08-14 14:34:10 följande:
    Du kan väl låtsas som du inte visste när du tackade ja till jobbet, och att det var "oplanerat".v 10 är många som inte vet att de är gravida.
    Ska köra på att jag inte visste men oplanerat skiter ju sig eftersom jag nämnt syskon. Så sjukt att man ska behöva känna sig "skyldig"...
  • Miu

Japp jag har gjort exakt så. Och inte hade jag dåligt samvete för det. Du har ingen skyldighet att berätta om din graviditet förrän 2 månader innan.

Visserligen så var min tjänst inte en viss tid utan det var en vanlig tjänst med provanställning och sedan vidareanställning. Chefen tog det bra och så var det inget mer med det

• Cizi81
    Miu skrev 2009-08-16 22:09:00 följande:
    Japp jag har gjort exakt så. Och inte hade jag dåligt samvete för det. Du har ingen skyldighet att berätta om din graviditet förrän 2 månader innan.Visserligen så var min tjänst inte en viss tid utan det var en vanlig tjänst med provanställning och sedan vidareanställning. Chefen tog det bra och så var det inget mer med det
    Nä det är ju just det att det är en viss tids...tar in en vikarie som sen ska ta ledigt....
  • guldbruden

Jag visste oxå om att jag var gravid hade fått veta det dagen innnan jag skulle skriva på min fasta anställning efter provanställningen, men eftersom jag inte var säker på att allt skulle gå bra etc. så sa jag inget försen förra veckan när jag var i vecka 13 och dom började planera inför hösten.

hon blev inte jublande glad men inte arg heller utan önskade mig lycka till och att hon hoppasde jag kunde jobba så länge som mäjligt innan jag blev ledig.
    och att hon räknade med att jag kom tillbaka efter mamma ledigheten.

och det räknar jag givetvis med.

• Anne69

Oroa dig inte för detta utan gläds åt nya jobbet o graviditeten. Så småningom ställs arbetsgivaren inför faktum och vad kan man annat att göra än att glädjas för din räkning o lösa arbetssituationen? Inte så dramatiskt egentligen......

Svar på tråden Nytt jobb utan att berätta om graviditet