• Cizi81

Nytt jobb utan att berätta om graviditet

Jag har idag gjort något som jag egentligen tycker är moraliskt fel men eftersom att jag vet att jag har lagen på min sida så handlade jag som jag gjorde ändå.

Jag blev erbjuden ett nytt jobb som ska pågå fram till juni 2010 och där stod jag och visste att jag är gravid i v.10 (dvs. beräknad i mars). Jag övervägde att säga att jag var gravid innan jag tackade ja men tänkte att det faktiskt inte är min skyldighet.

v.10 är ändå rätt så tidigt och precis vad som helst kan hända, ska jag avslöja och riskera att inte bli anställd och sen händer något och jag står där utan både jobb och bebis...(Ja sa på intervjun att jag och sambon planerar syskon och blir det så blir det så det är ju iaf inte helt främmande för dem när det väl kommer, om allt går vägen).

Jag vet att det kommer att drabba vissa på mitt nya arbete när jag sedan förhoppningsvis får min bebis men jag måste väl ändå tänka på mig sjäv i första hand och min ekonomi....Tänkte när jag väl säger något säga att jag inget visste när jag tackade ja till jobbet pga. blödningar eller något sådant liknande.

Å ena sidan har jag dåligt samvete men å andra sidan så vet jag att jag inte vill ta ut något i förskott utan vill vänta till UL i v.18 innan någon får veta.

Blev kanske tjorvigt förklarat men ni kanske förstår dilemmat...någon som handlat som jag har gjort eller har jag bara gjort galet....?

• Svar på tråden Nytt jobb utan att berätta om graviditet
  • Tuesday

Jag skulle inte heller ha berättat om jag var i din sits. Det är skit hur vissa arbetsgivare reagerar men det är ju för att de tänker på sig själva, så tänk du på dig själv och vänta ett bra tag innan du berättar, efter ul låter väl bra. Då är ju jobbet inte så nytt heller och om arbetsgivaren orkar räkna ut att du var gravid när du fick jobbet är det bara att säga att det visste inte du. Jag förstår att det känns nesligt men jag tycker det är helt rätt. Grattis till graviditeten och det nya jobbet!

• Cizi81

Tack för stödet, känns lite bättre nu

• Mamma20okt

Du skriver att du ljugit - ställde de frågan rakt ut på intervjun? Det är väl inte lagligt att fråga om man ska ha barn på en intervju?!
    Go girl, du gör helt rätt. Alla tänker på sig - så bäst du tänker på dig!
    Jag började ett nytt jobb och blev gravid efter två veckor! De satsade mycket på mig, och nu måste de lära upp en ny bara efter åtta, nio månader. Med utländska chefer känndes det jobbigt att berätta, men vem tackar en för att man är "lojal"?! Jag hade också en massa ursäkter på lut, som att jag inte trodde att jag skulle kunna bli gravid så fort (första försöket om jag ska vara korrekt), men det är så tråkigt att man känner att man måste ha det, eller hur? Känner killarna samma sak undrar jag...?!
    Lycka till!

• Tuxi

Jag var gravid i vecka 13 när jag började jobba, hade ett jobb där jag dom två första veckorna kunde bli uppsagd utan anledning (personlig assistent) kom förbi den tiden och ändå vågade jag inte berätta på veckor innan jag tvingade mig själv att göra det.
    Känns så kasst att man ska behöva dölja och sedan skämmas för att man är gravid :/ Men det ordnade sig iaf, det var inte så där döfarligt som jag trodde

• Cizi81
    Mamma20okt skrev 2009-08-17 21:40:13 följande:
    Du skriver att du ljugit - ställde de frågan rakt ut på intervjun? Det är väl inte lagligt att fråga om man ska ha barn på en intervju?!Go girl, du gör helt rätt. Alla tänker på sig - så bäst du tänker på dig! Jag började ett nytt jobb och blev gravid efter två veckor! De satsade mycket på mig, och nu måste de lära upp en ny bara efter åtta, nio månader. Med utländska chefer känndes det jobbigt att berätta, men vem tackar en för att man är "lojal"?! Jag hade också en massa ursäkter på lut, som att jag inte trodde att jag skulle kunna bli gravid så fort (första försöket om jag ska vara korrekt), men det är så tråkigt att man känner att man måste ha det, eller hur? Känner killarna samma sak undrar jag...?!Lycka till!
    Nä de frågade inte men man vet ju själv att man undanhåller saker och då känns det som att man ljuger när man säger att man tar ett jobb som sträcker sig till juni...

Killarna har det lätt de.....

Tack för stödet!
  • saja08

Jag sitter i samma situation, är i v 6 och söker jobb. vad gör man, ett jobb måste man ha i dessa tider och är de intresserade så är de väl, beroende på om man bär på en bebis eller inte.

• sakoline

Vad ska du annars göra/leva av fram tills mars-10? Du måste ju jobba nånstans och få in pengar nånstans ifrån :)

• MammatillSimon

Jag är själv arbetslös och gravid och när jag var på arbetsintervju så berättade jag att jag var gravid och ska få i november/december (då var jag i v 16).
    De frågade mig när jag kunde börja och jag svarade att det passade mig lämpligast första v i juli.. de skulle höra av sig till mig ang utbildningen på 2 veckor, men jag har fortfarande inte hört nåt av dem så antagligen så passade jag inte för jobbet pga graviditeten.. Så det är inte positivt att vara ärlig jämt heller

• Romantica1981

Jag var ärlig och sade som det var på intervjun trots att de inte frågade. Jag fick jobbet ändå på grund av min personlighet. Du har inte gjort fel som inte berättat, men det måste vara jobbigt att veta och inget kunna säga.

Svar på tråden Nytt jobb utan att berätta om graviditet