Inlägg från: Cizi81 |Visa alla inlägg
  • Cizi81

Nytt jobb utan att berätta om graviditet

Jag har idag gjort något som jag egentligen tycker är moraliskt fel men eftersom att jag vet att jag har lagen på min sida så handlade jag som jag gjorde ändå.

Jag blev erbjuden ett nytt jobb som ska pågå fram till juni 2010 och där stod jag och visste att jag är gravid i v.10 (dvs. beräknad i mars). Jag övervägde att säga att jag var gravid innan jag tackade ja men tänkte att det faktiskt inte är min skyldighet.

v.10 är ändå rätt så tidigt och precis vad som helst kan hända, ska jag avslöja och riskera att inte bli anställd och sen händer något och jag står där utan både jobb och bebis...(Ja sa på intervjun att jag och sambon planerar syskon och blir det så blir det så det är ju iaf inte helt främmande för dem när det väl kommer, om allt går vägen).

Jag vet att det kommer att drabba vissa på mitt nya arbete när jag sedan förhoppningsvis får min bebis men jag måste väl ändå tänka på mig sjäv i första hand och min ekonomi....Tänkte när jag väl säger något säga att jag inget visste när jag tackade ja till jobbet pga. blödningar eller något sådant liknande.

Å ena sidan har jag dåligt samvete men å andra sidan så vet jag att jag inte vill ta ut något i förskott utan vill vänta till UL i v.18 innan någon får veta.

Blev kanske tjorvigt förklarat men ni kanske förstår dilemmat...någon som handlat som jag har gjort eller har jag bara gjort galet....?

• Svar på tråden Nytt jobb utan att berätta om graviditet
  • Cizi81

Om jag inte varit gravid och vi bara försökte hade jag inte oroat mig men hon kommer ju kunna lista ut att jag visste och det känns så fel, att man ljugit liksom....helst när man vet att folk omkring en på arbetsplatsen kommer att drabbas...

• Cizi81
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-08-14 14:34:10 följande:
    Du kan väl låtsas som du inte visste när du tackade ja till jobbet, och att det var "oplanerat".v 10 är många som inte vet att de är gravida.
    Ska köra på att jag inte visste men oplanerat skiter ju sig eftersom jag nämnt syskon. Så sjukt att man ska behöva känna sig "skyldig"...
  • Cizi81
    Miu skrev 2009-08-16 22:09:00 följande:
    Japp jag har gjort exakt så. Och inte hade jag dåligt samvete för det. Du har ingen skyldighet att berätta om din graviditet förrän 2 månader innan.Visserligen så var min tjänst inte en viss tid utan det var en vanlig tjänst med provanställning och sedan vidareanställning. Chefen tog det bra och så var det inget mer med det
    Nä det är ju just det att det är en viss tids...tar in en vikarie som sen ska ta ledigt....
  • Cizi81

Tack för stödet, känns lite bättre nu

• Cizi81
    Mamma20okt skrev 2009-08-17 21:40:13 följande:
    Du skriver att du ljugit - ställde de frågan rakt ut på intervjun? Det är väl inte lagligt att fråga om man ska ha barn på en intervju?!Go girl, du gör helt rätt. Alla tänker på sig - så bäst du tänker på dig! Jag började ett nytt jobb och blev gravid efter två veckor! De satsade mycket på mig, och nu måste de lära upp en ny bara efter åtta, nio månader. Med utländska chefer känndes det jobbigt att berätta, men vem tackar en för att man är "lojal"?! Jag hade också en massa ursäkter på lut, som att jag inte trodde att jag skulle kunna bli gravid så fort (första försöket om jag ska vara korrekt), men det är så tråkigt att man känner att man måste ha det, eller hur? Känner killarna samma sak undrar jag...?!Lycka till!
    Nä de frågade inte men man vet ju själv att man undanhåller saker och då känns det som att man ljuger när man säger att man tar ett jobb som sträcker sig till juni...

Killarna har det lätt de.....

Tack för stödet!
  • Cizi81
    MammatillSimon skrev 2009-08-25 14:34:49 följande:
    Jag är själv arbetslös och gravid och när jag var på arbetsintervju så berättade jag att jag var gravid och ska få i november/december (då var jag i v 16).De frågade mig när jag kunde börja och jag svarade att det passade mig lämpligast första v i juli.. de skulle höra av sig till mig ang utbildningen på 2 veckor, men jag har fortfarande inte hört nåt av dem så antagligen så passade jag inte för jobbet pga graviditeten.. Så det är inte positivt att vara ärlig jämt heller
    Precis det där som jag befarade så jag sa inget.

Började jobbet igår och eftersom jag inte känner av några symptom nu så har jag inte ens tänkt på det under dessa två dagar men i morgon när VD'n kommer till stan och alla papper ska skrivas på så kommer nog samvetet att knacka en på axeln. Tiga kommer jag ändå att göra, är ju bara i 11+5 så jag tar inget för givet!
  • Cizi81

v.15 nu och magen börjar spänna så pass att jag inte kan ha mina vanliga byxor, Leggings är toppen med en vid tunika över eller en tjock kofta för då syns ingenting övrhuvudtaget men är ändå rätt säker på att jag inte kommer att klara mig fram till v.19 och UL så nu börjar ångesten som varit borta i någon vecka komma tillbaka igen, snart måste jag berätta och hur i hela fridens namn ska jag lägga upp det hela....nervöst...om man ändå vore karl...

• Cizi81

Anna i Alvik skrev 2009-09-14 00:04:03 följande:

Bra gjort!Du hade som sagt ingen skyldighet att säga det, din arbetsgivare får gilla läget helt enkelt. Jag tror att man har stor chans att få stöd och hjälp av facket och arbetskamrater när man väl är anställd, om det skulle bli något snack. Tänk vad tråkigt att berätta från första början hur det ligger till, missa jobbet på grund av det (även om de inte vill hävda det) och sedan behöva bevisa diskriminering. Jag fick reda på att jag var med barn precis efter att jag tackat ja och skrivit under. Jag drog på att berätta eftersom det kändes som att jag lurat dem lite och för att jag inte kommit till v. 12 ännu. Nu har jag jobbat i tre veckor och precis berättat, och all känns mycket bättre!Lycka till!
    Jag visste ju när jag tackade ja men ska säga att jag inte visste, det är det samvetet som spökar men jag vet ju, precis som ni säger, innerst inne att jag har gjort helt rätt! Hade varit så mycket enklare om man jobbade på ett stort företag där man är en i mängden och inte på ett litet privat företag...
Svar på tråden Nytt jobb utan att berätta om graviditet