• Bette

ÄD på KS Huddinge Del 5

Hej Pricken,

Jag tänker nog pröva akupunktur, det frigör ju endorfiner och det tror jag är jättebra och sedan lustgas däremot epidural kan hämma värkarbetet och att man inte känner värkarna och att det drar ut på tiden och ibland avslutas det med sugklocka. Min syster tog epidural med första barnet och då fick de avsluta efter en mycket lång förlossning med sugklocka. Jag tror att jag tänker börja med akupunktur och lustgas som det ser ut nu i alla fall, sedan får man ju se.

Bette

• Bette
    Emmylou skrev 2009-10-15 20:31:17 följande:
    Hej på er! Bette, jag fick akupunktur. Det gav ingen som helst effekt. Det är så olika hur det funkar, från person till person. Jag gillade inte lustgasen heller. Jag kände mig helt drogad av den, det var en känsla som jag inte alls tyckte om. Jag ville "vara med" om min förlossning. Med lustgasen flöt jag i väg till mitt eget lala-land. Så den tog jag bara när BM skulle lägga de sterila kvaddlarna. För mig var epidural det bästa alternativet. Det funkade jättebra- när det funkade.. Tyvärr låg slangen fel från början & jag hade värk på olika sidor i omgångar ändå. Men, de stunder den tog som det skulle var toppen. Jag hade en tanke innan om att inte ta epidural, men efter 3 sömnlösa dygn varav 2 med värkar hade jag ingen kraft att hämta för att klara av smärtan. Både jag & min livmoder var SÅ trötta. Adam föddes med hjälp av sugklocka, 2 personer stod & hängde på min mage. Jag blev klippt & sydd. & jag ser ändå tillbaka på min förlossning som något fantastiskt. I vår MVC-grupp var det 4 par som blivit förlösta med sugklocka, 2 av dem hade epidural. Amelie S- Härligt att allt är bra! Kom på ett tips till- Ta med ett par tofflor som ni kan slänga sen. Jag hade med ett par billiga från IKEA. Man är inte sugen på att mysa runt med dom hemma sen. Ta även med badtofflor till duschen. Kram alla!
    Bra tips det där med Ikea tofflor och badtofflor till duschen. Men på BB-hotellet behöver man väl inte badtofflor, det är väl typ som hotell med eget badrum eller?

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2009-10-15 22:49:43 följande:
    Tusen tack för alla tipsen Emmy! Jag är öppen för alla former av smärtlindring. Tar gärna akupunktur och sterila kvaddlar i början. Sedan späder vi på med lustgas och blir det för jävligt så går vi på EDA:an... Får man som du en tre dygns förlossning så förstår jag att epiduralen är helt underbar. Bara för att man tar det behöver det inte betyda att man behöver sugklocka...bara man är tillräckligt öppen innan den läggs. Funderar på att köpa ett par skabbiga tofflor att ha med mig. Har man otur så får nog tofflorna stå ut med både det ena och det andra. Då är det rätt skönt att bara kunna kasta dem. Fritt sinne har jag nu och jag hoppas jag har det då oxå. Det är första gången som smärta är positiv. Jo jag har förstått att amning kan ta en hiskelig tid i början. Framför allt innan både barn och mamma fått in vanan. Är nog inte helt fel att familjen är hemma själva ett par dagar innan man invaderas av familj, vänner och släkt. CD har jag tänkt att bränna i flera dagar...ska ta mig i kragen i morgon. Om inte annat har jag två favoriter i bilen, så då åker de i varje fall med till förlossningen. Bette: Skönt att allt såg bra ut, förutom njurbäckenet då. Min krake låg också på + 15 på det sena ul. Skönt att de har lite att ta av. Amelie: Skönt att se hjärtat för andra gången. Bara till att grattulera. När har du bf? Just nu har bebisen hicka...annars är allt som vanligt. Den bökar och buffar där inne. När ska du komma ut? Snart har vi avverkat vecka 38 också. Det närmar sig.... Ha en skön fredag! Kram till er alla
    När vände sig din bebis med huvudet nedåt? Jag är ju i vecka 32+3 idag och han ligger i säte. Läkaren sade att i vecka 35-36 brukar de fixera sig. Jag har sagt till parveln att han skall vända sig nu.

Jag satte lite krav hos doktorn, bland annat att jag inte vill gå över tiden, så ett planerat kejsarsnitt är inbokat den 7 december men förhoppningsvis har lillkillen redan kommit då. Han skall fixera sig nu tycker jag.

Bette{#lang_emotions_smile}
  • Bette
    plupp06 skrev 2009-10-16 08:31:41 följande:
    Vågar inte riktigt ta emot tacket, men tack ändå för tacket! Har testdag i morgon, sedan så kan mycket gå snett såhär tidigt jag vågar inte riktigt tro på detta än. Men visst är jag fantastiskt glad att jag ens kommit såhär längt, nu ska jag föröka ta en dag i taget och bara njuta. Ha en skön helg tjejer!
    Stort stort grattis, det ska gå hela vägen för er. Vad härligt.

Bette
  • Bette
    geten skrev 2009-10-18 18:10:40 följande:
    Grattis Estra!! (här också) Har ju själv precis testet neg men nu vant mig vid den tanken och ser framåt mot FET, funderar lite på hur stora chanserna är att man lyckas vid äd?? Någon som hört några siffror, större chans en vanligt ifv???
    Det beror på var någonstans du gör ÄD beh. I Riga på den kliniken vi var på är chanserna 60-70% om man sätter tillbaka bra embryon.

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2009-10-19 12:09:48 följande:
    Hej allihop! Estra- symtomen kommer tids nog. Var glad så länge du slipper. Men, jag vet att det gör det mer verkligt när man känner av graviditeten på olika sätt. Jag blev extra hungrig i början. Verkligen jätteroligt att du har ett växande pyre Adam har åkt på sin första förkylning 2 dagar efter 3 månaders-dagen. Snorig. hade lite feber i går, men inte i dag. Fått Iliadin näsdroppar, NaCl- pipetterna räcker inte till. Iliadin hade god effekt. Tips att köpa på Apoteket til bebis- ffa NaCl (renässans). A är lite småledsen som han aldrig brukar vara. Kan man förstå när han är sjuk, min goa lilla son. Kram på er!
    Har du näsfrida, det har jag hört skall vara bra för de små liven.

Bette
  • Bette
    geten skrev 2009-10-19 16:01:11 följande:
    Hej igen! Låter trevligt det där med att man får + om man hänger i eran tråd då måste jag absolut ta och göra det och hoppas på att ni inte delat ut alla + nu utan att det finns kvar till mig också Bette: Jag gör äd på RMC i Linköping.
    Det är klart att det finns plus över till dig i massor.

Kram

Bette
  • Bette
    AmelieS skrev 2009-10-20 17:35:35 följande:
    Hej alla, Idag när jag var på toa hade jag fått en liten liten svagt rosa flytning i trosan. Det kom inget på pappret. Det är första gången jag har något som liknar blod sedan sista mensen i augusti. Vet inte vad det kan vara, men hoppas det finns en naturlig förklaring. Har ännu inte börjat trappa ner på hormonerna. Lite orolig blir man men hoppas allt är lugnt. Pricken, vi vill inte heller ta reda på könet, om vi kommer så långt. Jag ska absolut skicka igångsättningstankar till ert barn! Emmy, förstår att det är svårt att klä bebisen rätt. Har ofta funderat på hur man gör, men att känna i nacken låter smart. Ha en skön kväll alla!
    Ta extra progesteron vaggis det brukar fungera, det är vanligt med spottings precis i början av grav. Men om du är jätteorolig åk in och gör ett vag ultraljud.

Bette
  • Bette
    plupp06 skrev 2009-10-20 18:55:00 följande:
    Även jag har idag harf lite brunaktiga flytningar idag, men som Bette säger är det vanligt i början.
    Jag hade bruna spottings första veckorna, extra progesteron är bra att ta då.

Bette
  • Bette
    AmelieS skrev 2009-10-21 17:30:32 följande:
    Hej på er! Idag är inte en bra dag för mig. Har fått en pytteliten mörkt röd flytning igen, och sedan känns det som att symtomen har försvunnit. Nu är jag orolig på riktigt, fastän jag har lovat mig själv att jag inte ska reagera så här. Har också nåt som liknar svag mensvärk. Jag har ringt och fått en tid för kontroll på fredag så det är bara att härda ut tills dess, om inte det kommer en störtblödning, då får jag ju åka in direkt. Hoppas er dag varit bättre!
    Tag extra progesteronvagitorier, progesteronet är gulkroppshormonet som stöttar upp graviditeten i början, du kan inte ta för mycket av de, kroppen tar upp det den behöver. Jag gjorde det och jag hade spottings i början.

Bette
Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5