• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

PP: Gå på din egen känsla, du vet hur du mår när du testar för tidigt och får minus. Hela din helg blir förstörd, får du inte mens så testa när du tror att BIM är.

Sanne: Trodde läkaren att den milda formen av blödarsjuka kunde påverka så att du får mf? Trodde bara killar kunde få blödarsjuka men vi tjejer kanske får just den milda formen.

Bettan: Det är ju sjukt att de inte tar din mens på allvar våra kära doktorer. Att du trots provera inte fått den än verkar konstigt, det måste väl t.o.m. Dr MM tycka. Finns det andra sätt att få igång den på utöver proveran, vet du det? Någon annan medicin tänkte jag på.

• icka76

Sanne: Tror att proggen i sig kan göra vävnaderna mer lättblödande, du vet men blir ju känsligare i slemhinnorna vid graviditet och då har man högt progvärde. Bra att du får en ordentlig utredning av blödarsjukan så att du kan få rätt behandling.

Pillan: Cellprovs tas väl vart tredje år efter 25 om jag inte minns fel?

• icka76

Ninni: Grattis till mensen

Pillan: Skit för din mens

Bettan: När var det du hade tid med läkaren?

Hoppas helgen varit bra. Själv har jag varit i Avesta hos sambons kusin. Jättetrevligt. I lördags åkte vi Siljan runt och kusinens sambo hade tt mission. Att köpa en vit dalahäst till sambons systerson i doppresent. Hon var promt tvungen att göra detta i Nusnäs. När vi äntligen kom fram dit vid tretiden var det stängt. Stängde redan kl 13.00! på en lördag. Men hon är påhittig den tjejen så hon ringde först till nr.upplysningen och försökte ragga tag på numret till nån som ägde butikerna men misslyckades. Sen gick hon helt sonika fram till en man som satt i en trädgård i ett hus bredvid och frågade om det var de som ägde butiken. Det var det, så hon fjäskde ett tag och fick dem att öppna igen bara för oss. SÅ nu är även jag en vit dalahäst rikare Igår var vi på auktion. Jösses vilken skillnad i pris mellan loppis/auktion i dalarna och i GBG. Köpte en jättfin kanna med tillhörande skål för 20 kronor. Hittade även ett slitet bord med en låda för 95 kr, som jag INTE köpte. Ångrar mig så mycket ska ni veta. Sånna bord, om de går att få tag på här kostar nog runt 500kr. Nästa gång ska jag inte låta mig övertalas av snålheten.

• icka76

Pillan: Jag vet att du är lite emot tempning men testa det en månad så du kan se exakt hur lång lutealfas du har, kanske den blivit för kort, kanske har du inte alls äl när du tror.

• icka76

Bettan: Visst kan pergo kicka igång systemet. Men frågan är ju vad som orsakat att mensen blivit så jäkla sen. Tycker att du först och främst ska kräva en undersökning av det och sen även diskutera vidare behandling med ev. pergo. Du borde ju inte haft äl om du inte fått mens.

Tänkte väl att du skulle hålla med mig ang. mitt råd till Pillan, oss tempfreak emellan

• icka76

Bettan: Jodå, jag tänkte som du. Ingen äl=ingen mens. MEN varför ingen äl/mens, det är ju den stora frågan. Hoppas att läkaren lyssnar på dig på fredag

• icka76

Jag kan muttra ihop med dig om du vill *mutter, mutter* O så kan jag svära en förbannelse över vad det nu är som bråkar i våra kroppar.

• icka76

FF= Fertility friend en webbaserad tempsida. där man fyller i sin temp + symtom och när man haft äl får man ett fint litet älkryss. Ett superhjälpmedel för att se när äl är och hur kroppen funkar genom cykeln. Jag har tempat i 1,5 år nu och jag tycker det är super. Kan rekommendera att man införskaffar sig en termometer med 2 decimaler, det ger mer exakta kurvor.

Bettan: Inte vet jag vad man ska undersöka men nått "fel" måste det vara och du kan väl egentligen inte kalla Dr MM för Dr noggrann direkt, vet inte om man ens kan kalla honom doktor. På VUL kan man ju bara se om slemhinnan börjar tjpcka på sig och om äggen börjat mogna. Tror att man måste ta blodprov för att se mer ingående om du fått nån hormonrubbning eller så. Visst att mensen kan krångla efter ett mf men inte så här länge. Usch, man är så maktlös som patient. Om läkaren bestaämmer sig för en sak så är det stört omöjligt att göra sig hörd. Håller båda tummarna hårt att hon du ska tala med på fredag för det första förstår vad du menar och för det andra tar dig på allvar.

• icka76

PP: Du ska inte ta tempen nu, visar inget som helst tillförlitligt resultat. Utan man ska ta den det första man gör på morgonen, alltid vid samma tid. Jag tar min mellan 6-6.30 lite beroende på när jag behöver gå upp. En halvtimma hit eller dit gör inget. Fyll även i dina symtom vid och efter äl. Kul att läsa i efterhand om inte annat. Även äl-slem och hur tappen känns fyller man i. Det är en hel vetenskap, men det finns flera bra temptrådar här på fl. Den jag ocj Bettan är med i är bra och det är flera aktiva tempare där. Den andra jag är med i, pergopinglornas så finns det bara ett fåtal tempare kvar. Alla andra har antingen blivit gravida eller gått vidare till IVF.

• icka76

Ninni: det gör oerhört ont ibland när alla andra lyckas och utan problem oxå. Men vår dag kommer, vi måste tro på det. Efter mitt första mf hatade jag alla gravida. Jag mådde illa så fort jag såg en gravidmage och tänkte att så stor skulle jag oxå varit etc. När jag ändrade mitt tankesätt till att, snart ser jag oxå ut så där eller åh, vad mysigt det ser ut istället, ändrades även mitt humör. Tror det stämmer att tankarna styr ens känslor mer än vad vi tror.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet