• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej vännen!
    Du är så välkommen. Som du ser finns det en till från "vår" gamla tråd här inne.

• icka76

Jodå, det går upp och ner. Just nu är jag fokuserad på att läsa så mycket som möjligt inför besöket på Carlanderska på torsdag annars tar jag dagen som den kommer. Väntar på äl nu så att jag kan börja planera mitt "liv" igen. Vi startar nog fr.o.m. nästa månad om inte läkaren säger nått annat. Läkaren från repro ska ringa på torsdag oxå, då ska jag gnälla lite över den tomten jag hade när ma:t konstaterades, han nämnde inte ens för mig att det fanns tre hinnsäckar, vilket jag anser är av värde när jag gången innan väntade tvillingar. Han var även så nochig när jag frågade om trombyl, han ansåg att jag lika gärna kunde köpa det receptfritt på apoteket, utan att tala om vilken styrka jag skulle ta. Jag ska även fråga läkaren som ska ringa om jag ska testa en halv pergo denna gången och följa upp med VUL bara för att minska risken för fler en ett ägg. Sen kan ju alltid det dela sig men risken borde vara avsevärt mindre.

Hur går det själv med allt, en del skrev du ju om men du får gärna berätta igen om du vill.

• icka76

Ninni: Nej det är jag som vill avvakta utredningen för jag känner att det är ganska meningslöst att bli gravid igen om det är nått som är fel. Bättre då att ta reda på det först så man kan behandla för det inför nästa graviditet.

Appropå sex så har vi faktiskt haft massor av spontan sex nu under uppehållet. Annars är vi som er och istort sett bara har maratonsex under äl. Jag älar runt dag 15-23 så det blir ett ganska långt maraton då.

• icka76

Bettan: För det första klart som f*n att det är en otur, för det är ju inga fel på dig enligt Dr MM, eller vänta nu gav han inte med sig till sist han och Dr SE kan slå sig ihop och starta eget tycker jag, undrar hur länge de hade kunnat hålla öppet? Är så glad att jag fick en telefontid med BE hon är det enda vettiga jag träffat där än, har iofs bara träffat de tre.

Liss: Välkommen hit. Synd att du ska behöva sälla dig till vår skara men det finns sämre ställen att återhämta sig på. Du får stanna så länge du vill, tanken är att denna tråden ska hålla länge så att vi kan följa varandra.

Nu vill jag blanda mig i vänta eller inte vänta diskussionen. Jag tror att läkare säger att man ska vänta ett par cykler dels för psyket och dels för att det ska vara lättare att räkna ut ny graviditetslängd, det är vad jag hört. Kroppen är redo igen när den börjar ägglossa. Innan det är det hormoner och annant skit kvar i kroppen. Jag har t.o.m. ätit pergo denna månaden och har ännu på dag 22 inte fått äl, så min kropp är inte redo än.

• icka76

SanneS: Jag känner det samma faktiskt, skrev även det till Pillan. Det är ju i stort sett bara vi som inte lyckats än. SKönt att den här tråden finns där vi ALLA är i samma sits.

Ninni: Ja du, börjar själv undra varför jag äter det nu men läkaren ville att jag skulle göra det för att få ordning på hormonerna snabbt. Ska prata med den andra läkaren i morgon ang den första läkaren.

Jag blir så jäkla trött när jag läser mf-trådarna. Allt man läser är att alla tidiga missfall beror på att det var fel på fostret, hör även det IRL. Vill bara skrika till dem där inne att det inte stämmer. Är oxå så förbannat trött på oturs-snacket. Det är väl ingen otur att vi på 2 gravidteter har förlorat 5 "bebisar"!! Otur är att inte få alla rätt på lotto. Enligt "bibeln" så är kvinnans kropp konstruerad så att den ska klara en gravidietet och blir det mf så är det nått som gått fel i den mekanismen.

Nu börjar jag bli lite nervös inför i morgon, eller ja, mer spänd kanske.

• icka76

Tjejr, håll tummarna för mig kl 13.00 då vi ska till Carlanderska och sen vid 15.30 när läkaren från repro ska ringa.

• icka76

Oh, glömde ju att önska dig välkommen Älvan, vilket ohyfs! Välkommen är du och jag vill beklaga allt du fått vara med om.

• icka76

Hej flickor!
    Hann inte med fl igår efter läkarna och idag har jag varit på sjukgymnastik på morgonen, men nu är jag här.

Ja vad ska jag säga, kanske ska varna för att detta blir ett lååångt inlägg.

Carlanderska.... Kan inte rekommendera det, tyvärr. Det första hon frågade var vad vi förväntade oss av dem, ja en ordentlig utredning svarade vi. Hon frågade då vad jag trodde var fel och jag berättade då om mina teorier ang. immunförsvaret. Det fanns inga vetenskapliga studier på det svarade hon då och jag kontrade med att det finns det visst och jag har läst ett antal av dem. Det som ingick i deras sk. mf-utredning var spolning (har gjort den redan), spermaprov (oxå gjort) samt några få blodprover. Jag sa att jag vill ha en ordentlig immunologisk genomgång och då skulle hon prata med repro ang remiss till endokrinolog. Men hon sa att tänk om du gör allt detta och inte hittar några fel. Ja men tänk om de hittar några fel då svarade jag, det kunde hon inte svara på. Det enda hon hakade upp sig på var att det blev så många foster varje gång och enligt henne var det primära att bara få ett foster som skulle ha plats att växa sig stark och frisk. Hon rekommenderade då IVF. Jag började stortjuta av ren uppgivelse, då tittar hon på mig och säger att jag ser att du är arg men vi har inte tillräckliga kunskaper om missfal utan det vi är bäst på är IVF. Varför i helvete går dom då ut på hemsidan och säger att de gör mf-utredningar???? Sa inte detta men önskar jag gjort det. Det hela slutar med att hon i allafall gjorde ett VUL för att se om jag svarat på pergo denna omgången och då upptäcktes att det var minst 2 blåsor som var redo att släppa vilken minut som helst. Tack och adjö sa vi och vi båda, jag och sambon var mycket besvikna och ledsna öven den "hjälp" vi fick där.

När jag kom hem var jag helt slut och kände bara för att skita i allt och ge upp men då ringde telefonen och i andra änden var Dr BE, denna underbara läkare från repro. Hon höll med om att Dr SE hade gjort fel som dels inte informerat mig om trillingarna och dels skrev ut ny omgång pergo utan att blinka. Sen sa hon helt appropå att, har vi tagit några prover på dig? Nej, inga mer än prog.proverna svarade jag. Då sa hon att hon ville utreda varför jag får mf!!!! Helt utan att jag sagt nått innan. Jag sa då att hon på Carlanderska rekommenderade IVF, det kan jag oxå tycka är bra sa hon då MEN det är ingen behandling för mf utan först ska du utredas och sen tar vi den diskussionen. Hon skulle även ta upp mitt fall med andra läkare samt expert, experten som hon sa ang. hur vi ska komma tillrätta med mina multipla äggblåsor. Sen berättade jag om vad Dr SE hade sagt när jag bad om Trombyl, det att jag kunde köpa dem på apoteket. Då svarade hon att jag skriver ut trombyl så börjar du med dem imorgon. Så nu ser planen ut som följer. Jag hämtar ut trombyl idag, nästa vecka ska jag till SU för provtagning och sen ska hon ringa under nästa vecka när hon diskuterat mig med kollegorna. De prover som ska tas är Thyreodeaprover, kol....antikroppar???? och lite annat smått och gott. Ingen pergo iallafall nästa cykel utan jag funderar på att testa rosenrot och akupunktur då. Åt rosenrot den pergofria månaden innan min axelop i våras och fick äl på den, den är ju ingen stimulering i den bemärkelsen så då kanske det bara blir ett ägg.

Dr BE sa även att om de hittar indikationer på att nått är galet med immunförsvaret så skulle jag få remiss till reumatologen INTE endokrinologen. Hon sa även att skulle det vara nått fel skulle jag även få prednisolon utskrivet.

Hoppas ni orkat ta er igenom min roman och att ni förstått vad jag skrivit. Kan bli rörigt när man försöker återberätta så mycket.

• icka76

Skrev precis det till dig i utredningstråden, ja inte namnet utan att du kunde inboxa mig

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet