• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej!

Finns det fler än jag i denna situation? Här kan vi stötta varandra genom utredningar, nya graviditeter och annat som kan dyka upp.

Anledningen till att jag inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet
  • icka76

Min historia ser ut så här.
    I januari konstaerades mitt/vårt första ma i v.11. Tvillingar, de hade gett upp redan i v. 8+5. Blev gravid igen nu i juni, igår fick jag en blödning och efter 7 timmars väntan på gynakuten konstaerades sannolikt ett nytt ma. Enligt mina beräkningar så är jag idag i v.9 (8+0) men på VUL såg man inget foster och heller ingen tydlig fostersäck, det såg mest ut som ett suddigt 3-klöver med svart prickar i. Ska tillbaka för nytt VUL den 17e. Om det ser likadant ut då eller om missfallet startat av sig själv ska jag be om att få fragmin utskrivet.

• icka76

Be om att få fragmin utskrivet inför nästa graviditet skulle det stå, var lite för snabb där.

• icka76

Hejsan BettanB, så du hittade "min" tråd

Jag kände att jag ville ha en tråd för oss 30+ för det känns som att vi har lite annat att noja oss över förutom dessa jäkla mf/ma. Jag är 33 år nu och börjar få lite ålderspanik, speciellt då flera av vännerna redan har både 2 och 3 barn. De som är yngre har ju mer tid på sig med utredningar och försök och kan även ta det "lugnt" ett par månader efter mf/ma. Jag skulle nog behöva en längre paus men tror att jag skulle bli mer stressad av det som det ser ut nu.

Hoppas vi blir fler i tråden, vet ju att iallfall TT är 30+

Har du föresten ringt till C? Jag fick hem info därifrån i fredags, men jag blev mest irriterad. Fick 2 broschyrer om IVF!! Ingen info om hur mf-utredningen går till. Antar att det är ett allmänt infoutskick som alla som söker dit får. För mig kändes det lite som ett slag i ansiktet. Vi kan ju faktiskt bli gravida, det är inte där skon klämmer. Ha det gott så länge.

• icka76

Håller med om SU. Vad jag inte fattar är att de som du säger lägger en massa krut på IVF och att göra folk på smällen men de är noll intresserade av hur det går efter befruktningen. De läkaren jag hade Dr S. verkade inte tro på de immunologiska teorierna alls. Han ville ju inte skriva ut trombyl till mig utan sa att det gick att köpa receptfritt på apoteket i form av albyl, inget om hur stor dos eller så. Ser fram eomt mitt besök på C och den läkaren vi ska till som enligt sambons kusin då skulle vara jättebra.

Ja, Irma får oxå komma över, är hon över 30? Jag kan oxå känna att det är extra tufft när man inte har barn sen innan. Jag kan faktiskt tänka lite avundsjukt på de som fått mf efter att ha fött 3 barn innan, att du har ju iallafall barn. Vet att det är lite förbjudet att tänka så men det gör jag.

• icka76

BettanB: Jag ska dit den 10/9.

Monchichi: Så möts vi igen Har du haft det så jobbigt sedan sist, din stackare. Ja min historia kunde du ju läsa om ovan. Kram

Humlan: Fy, vilken resa du varit med om Undrar som BettanB om ni ska få en ordentlig utredning nu. Förstår om du rädd för att försöka igen men som du säger så är ju längtan efter en liten så stark så på något sätt så vågar man igen. Du skrev att det hade tagit tid att bli gravida, har ni fått någon hjälp på vägen? Jag har ätit pergotime nu under drygt ett år och med hjälp av dem lyckats bli gravid 2 ggr på 7 ägglossningar. Men jag känner nu att jag vill inte börja försöka igen förens utredningen är klar. Även om de inte hittar några fel så kommer jag liksom Monchichi att äta albyl. Men du, vi får inte ge upp. Man hör dagligen historier om 40-åringar som får barn.

Hur gamla är ni?

Ja, jag och Monchichi verkar vara lika gamla om man går efter våra signaturer.

• icka76

Hej Tingeling!! Kul att även du hittat hit. Nu är vi ett litet gäng.

Jag känner som TT även skriver att åldern och givetvis psyket har gjort att jag vägrar vänta på ett tredje ma/mf innan det görs någon utredning. Jag har därför sökt mig privat till Carlanderska för att få en utredning. Vi vill inte försöka igen innan utredningen är klar för om de nu hittar nått fel så känns det bara onödigt att riskera både den fysiska hälsan och den psykiska en gång till. Vill helst undvika en tredje skrapning. Jag är nästan övertygad om att mina ma beror på överaktivt immunförsvar då jag nästan alltid får ta om leukocytprovet för det är för högt + att jag har några kroniskt förstorade lymfkörtlar. Ska bli intressant och se om de på CA är mer öppna för nya teorier än vad de på SU är. Enligt Bm som jag pratade med där så är de inte lika fyrkantiga.

• icka76

Monchichi: Absolut ska här plussas och inte bara det, det ska bli friska, fina och levande bebisar av plussen oxå Jobbig när det inte finns några privata alternativ utan att man tvingas tillgå det som finns (landstinget). Men som sagt en fjärdedels albyl ligger väl på ca 60-65 mg, kommer inte ihåg styrkan på hel tablett, och det ska ju vara ofarligt. Det retar mig lite att läkaren sa att jag kunde köpa det på apoteket och självmedicinera, men han sa inte att jag skulle dela upp tabletten. Tänk om man inte vetat det och tryckt i sig en hel/dag. Jag blir bara argare och argare på läkarna på repro *grr*

BettanB: Skrev ett långt inlägg till dig i en av de andra trådarna, orkar inte kopiera över det hit.

• icka76

Monchichi: det är flera som ätit det fram till förlossningen just av den anledningan att de inte vågar sluta. De som äter trombyl och/eller tar fragmin verkar få fortsätta med det hela graviditeten, vad jag läst. Så då borde man även kunna fortsätta med albyl hela vägen oxå?

• icka76

Monchichi: De första månaderna efter mitt första ma hade jag alla gravidsymtom jag kunde ha. Var hlet säker åtminstånde två av gångerna att det tagit sig, men inte då. Den gången jag blev gravid igen hade jag bara ömma bröstvårtor och lite yrsel. Men visst sjutton kan du vara gravid igen, vi får hålla tummarna för det. Har du börjat med albylen än?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet