• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Jemena: Stämmer helt in i Pillans svar ovan. Hon är klok hon

Ninni: Ja, jag har ägglossat ostimulerad denna månaden. Kan vara så att pergoeffekten hänger kvar eller så är det p.g.a rosenroten, vet ej.

Vi hade aldrig sex i går, fråga mig inte varför men när vi la oss så hade ingen av oss nån tanke på det, inte jag i allfall. Kanske kan få till det idag, men det kanske är försent. Fick en liten temphöjning idag.

• icka76

Bettan: Vad fint du beskrev det för Jemena, det är ju precis så det är, ibland vitt ibland svart och ibland grått.

Idag var det en som klappade mig på magen och sa att jag ser att det är på det viset Nej svarade jag, jag är bara fet. Nej du skojar nu svarade hon och fortsatte klappa på magen. Nej jag ÄR fet. Då skämdes hon lite och fortsatte med att säga att hennes systerdotter varit så "stor" som jag vid tre graviditeter och förlorat alla barnen. Då kontrade jag med att jag har förlorat 5 bebisar uppdelat på två gånger. Då ville hon snabbt byta samtalsämne. Så nu mina vänner är det slanka linjen som gäller för mig med början i morgon för jag var bara tvungen att ta ett vaniljhjärta i eftermiddags

• icka76

Tack tjejer! Det var som tur är ingen väninna utan en tjej jag träffade genom mitt jobb.

Jemena: Ska vi ta varandra i handen och kämpa tillsammans för att lyckas med det nya livet?

• icka76

SanneS: Förstår att du är orolig och det låter ju jättebra det Bettan skriver. Håller tummarna att det går bra i morgon och att du får tid snabbt för operation.

Jemena och Bettan: Har tyvärr inga söta smileys att bjuda på men nu jäklar ska jag ta tag i det här..... i morgon, för nu har sambon fått för sig att steka pannkakor och vispat grädde o grejer, men i morgon.... då jäklar

• icka76

SanneS: Vilka underbara nyheter! Gratttis! 1/12 är ju snart.

Ninni: Känner så väl igen mig i dina tankar. Jag tänker alltid när jag köper kläder att jag även ska kunna ha dem när jag blir gravid och vågar inte planera in resor och andra tillställningar för tänk om... Jag planerar t.o.m. min behandling av ryggen utifrån det. Jag fick både antiinflammatorisk och starka värktabletter utskrivna idag men jag kan inte börja ta dem förens efter BIM ifall det mot förmodan har tagit sig. Sen kan jag bara ta dem i 2 veckor så att de hinner gå ur kroppen innan nästa äl. Man är ju helt skadad.

Jemena: Har liite träningsvärk i högerarmen efter pannkaksätandet men annars känns det ok Jag är avundsjuk på er som faktiskt kan träna. Jag kan knappt promenera längre p.g.a. ryggen och all annan träning är otänkbar p.g.a. lederna Förr var jag en riktig träningsnarkoman som hängde på gymmet 6 dagar i veckan. Jag får kämpa med kosten istället.

EGO: Kom precis från läkaren ang. ryggen. Hon trodde inte att det kom från kotrna utan från bäckenet. Jagär otroligt överrörlig i bäckenet vilket är en av orsakerna till att jag måste snittas. Jag var även skev. Hon trodde att den sista graviditeten gjort att det sneda i kombination med foglossning hade gjort det värre och att det även var en kraftig inflammation. Hon vågade inte skriva remiss till röntgen för hon kunde inte avgöra vilken röntgen som skulle passa bäst utan jag ska ju till ortoped den 17/11 då får han ta det beslutet. Jag fick iallafall starkt inflammationdämpande (orudis retard) i kombination med panodil och tiparol. Men som jag skrev ovan till Ninni så kan jag inte börja ta dem förens om 2 veckor efter BIM. SÅ det är bara till att stå ut.

• icka76

PP: Fin presbild Hoppas den ger dig den kraft och styrka du behöver för att orka fortsätta. Kramar till dig

• icka76

Jemena: Oj, då vet jag inte om jag vill ta de tabletterna. Man tycker ju att läkaren borde veta det innan hon skrev ut dem för hon vet ju att vi försöker. Men o andra sidan ska vi endå göra IVF så kvittar det då är det ju sak samma om jag får äl eller inte nu. Har iofs bara tänkt ta dem till inflammationen gett med sig lite, kanske ett par veckor inte mer. Tiparol har jag ätit vid behov i många år. Är jätterädd att fastna i ett beroende vilket är lätt när man lever med sjukdomar som ger mycket värk. Jag går istället med värk alldeles för länge många gånger vilket inverkar på hela min omgivning.

• icka76

Läste precis i FASS och där står det ju klart och tydligt att orudis retard kan hämma fertiliteten och även öka risken för missfall så där rök den behandlingen Tack för att du uppmärksammade mig på det Jemena.

• icka76

Bara jag igen Ni som kan mer om läkemedel. Tror ni att tex, Voltaren/Diklofenak är bättre. Läste i Fass om dem oxå och där står ingenting om hämning av fertilitet utan mer om att man inte ska ta dem när man är gravid. Så här står det.

Under den första och andra trimestern av graviditeten skall Voltaren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Voltaren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Kanske jag ska be att få detta istället för orudis.

Fasen vad sur jag blir på läkaren nu, när hon vet hur vi har det. SKa ringa på måndag och tala om dt för henne. Tänk om inte du Jemena gjort mig uppmärksam på detta , då hade jag glatt tuggat i mig pillrena. *ARRRGGGHH* Varför ska allt vara så jävla krånglig`?

• icka76

Hej tjejer!
    Tack för ert stöd ang. medicinen. Jag har stött och blött frågan om hur jag ska göra med den och än så länge har jag kommit fram till att min rygg är viktigare än plus i dagsläget för som den är nu kan jag aldrig genomgå en hel graviditet utan att bli ordentligt handikappad. Jag har ju bara tänkt äta medicinen tills inflammationen läkt ut och inte en dag längre. Så det kanske bara blir en månad som offras. Nu vet jag ju inte hur länge du, Jemena åt medicinen men ett par veckor bör väl inte slå ut fertiliteten under en längre tid. Det är ju inte ens säkert att jag kommer att ägglossa nästa månad ändå. Jag tror att jag ägglossat denna månaden p.g.a. att jag har rester från pergon kvar i kroppen. Anledningen till att jag trots allt är beredd att ta medicinen är att den är stark och att jag vill bli bra snabbt. Voltaren kanske tar längre tid. Kanske är kroppens sätt att säga åt mig att tänka på den nu för en gångs skull, har ju inte gjord det på 2 år nu och att vi ska vänta in provsvar och IVF.

Pillan. Men det vet du väl och om du bara slappnar av och är positiv så kommer du att yngla av dig som bara den Vissa människor är bara för mycket. Jag är trött på den dåliga kunskap som finns ute i landet ang. fertilitet och missfall. Jag "skällde" ut en tjej i en annan tråd för ett tag sen när hon försökte trösta en nygravid med orden att "tänk så här, blir det missfall så är det alltid för att det är fel på barnet" Bullshit! Svarade jag. Det är p.g.a. detta som så många får upprepade missfall och inte söker hjälp för det, för de har ju ingen aning om att det faktiskt kan vara nått fel på dem själva som gör att de får mf. Jag vägrar tro att det skulle vara "fel" på alla mina 5 foster, det finns ju inte.

Ninni: Jag kan tyvärr inte träna p.g.a. av min sjukdom men jag hade nog tagit det mycket lugnare om jag hade en mf-historia bakom mig. Simning och promenader påverkar nog inte med löpning och tuffa pass skulle jag undvika, i allafall i början.

Hur mår ni andra?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet