• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Viktoria: Har du kollat med varberg. De har en fertilitetsklinik där som jag tror samarbetar med Carlanderska om jag inte minns helt fel. Ring och hör med dem.

SanneS: Har du funderat på gasmask Annars är det nog bara handtvätt som gäller och att inte sitta för nära någon som är förskyld. Ha en liten flaska handsprit i fickan och smörj in dig när du tagit i handtag, småpengar och dyl. Det är svårt att skydda sig till 100%, tyvärr. Hoppas ni får en kul fest på lördag.

• icka76

Hm, här var det öde. Var är alla? Själv sitter jag och väntar på att sambon ska ringa så att jag kan åka från jobbet. Ska möta honom vid ica Maxi. Ses sen, hoppas jag.

• icka76

God morgon i tråden!

Bettan: Håller tummarna för ett vettigt bemötande och att du får några svar på dina frågor idag. Kram.

Pillan: Ibland har man sånna dagar där man inte orkar ta sig för någonting.

Ninni: Jobbigt det här med gravida. De två som blev gravida strax efter mig i vintras har nu fått sina små, den ena förra veckan och den andra i onsdags Ska tillbringa helgen med den enda gravida jag vill umgås med frivilligt nu. Men det känns helt ok. Förra helgen var vi ju uppe i Dalarna hos sambons kusin med familj. De har 2 döttrar, en på 2,5 och en på 5 månader. Båda två är helt underbara. Jag satt med den lilla hela tiden och bytte blöja och kånkade runt, det enda jag inte gjorde var att amma Jag har upptäckt att jag mår bra av att vara med bebisar, det är magarna jag inte riktigt gillar.

EGO: Började få spottings igår, hoppas det är mensen som är på g. Hade lite ångest igår, funderade mycket på om jag verkligen är redo att börja försöka igen, jag är livrädd rent ut sagt att det ska bli som sist och att det ska bli för många foster. Sen är det det här med det nya jobbet (många det, det blev ) Känns som jag vill komma in i det innan jag blir gravid igen. Men sen tänkte jag lite till och kom fram till at vi kan ju börja med några småförsök, inget riktigt allvarligt. Visst kommer jag tempa och så, mest för att se om jag får äl men jag tror inte vi kommer att vara lika hysteriska riktigt än.

• icka76

Pillan: Tempen kan gå upp under tiden du knaprar pego, hände alltid för mig. Om du kollar på mina kurvor ser du att tempen stiger lite i början för att sedan gå ner igen.

• icka76

TT: Jodå, med mig är det bra. Var hos en riktigt bra osteopat med min rygg i onsdag så nu kan jag sitta igen, vilket underlättar en del i tillvaron Håller tummarna att du inte ska behöva börja tempa, men annars är det en bra metod för att ha koll på äl och cykeln. Kännt av några biverkningar av pergon?

Bettan: Har hon ringt?

Nu har jag insett att all PMS/falska gravidsymtom endast är en inbillning. Denna gången har jag ju varit helt 100 på att inte vara gravid och jag har inte haft ett enda symtom, inte ens lite molvärk nu innan mens. Annars har jag alla symtom man kan tänka sig. Så nästa cykel när vi har börjat försöka lite smått, ska jag försöka att inte känna efter alls, tror ni det går? Försöka kan man alltid

• icka76

Pillan: Visst är det. Nackdelen är bara att tempen ger utslag efter äl, så gå inte efter den när det gäller det utan där är det mer de andra symtomen som äggviteflyt och HSO-tapp. Vet att du inte vill vara där och pilla men då vet man när butiken är öppen sas Börja ha sex varannan dag ett par dagar/en vecka innan förmodad äl som vanlig och sluta (om ni inte vill fortsätta) när du fått ett kryss i kurvan.

• icka76

TT: Håller tummarna att testarna blir tydligare och att de visar plus. Jag har inte haft mer biverkningar än att vikten ökat ca 15 kg!!! under det 1,5 år jag mumsat dem.

Pillan: Äggviteflytningar är flytningar som ser ut som äggvita helt enkelt vilka föregår äl, alla har det inte så det är inte helt säkert. Tappen drar sig uppåt (hög=H) mjuknar (Soft=S) och öppnar sig (Open=O) vid äl. Det blir som ett litet hål på toppen som man kan sticka in fingret i lite. Mysigt, eller hur?? Om du tar pregnyl och ägget släpper så blir det ju äl och då stiger progesteronet och tempen ökar. Tre höga tempar i rad=ett kryss i kurvan. Blev det lite klarar eller krånglade jag till det ännu mer?

• icka76

Pillan: Tempdippen kommer oftast innan äl, inte efter. En dipp efter äl kan iofs tyda på graviditet en s.k. implantationsdipp. Kommer vanligt vis runt dag 8 i så fall. Jag har inte haft nån sån vid någon av mina graviditeter.

Ninni: Skönt att höra att du mår bättre, det är nog inte någon av oss som har några positiva graviditetsminnen än.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet