• NinniNinna

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej
    Jag är ny här på Familjeliv. Gick faktiskt med efter att jag sett den här tråden.... Jag har inte haft tre missfall, men har definitivt åldern inne... är 35 år. Jag har nu haft två ma under 2009, ett i januari och ett i juli. Jag slutade med p-piller för 2,5 år sedan. I början måste jag erkänna att det kanske inte var riktigt seriösa försök, utan vi trodde att det skulle vara bättre att "ta det som det kommer". Efter ett tag insåg vi att det inte skulle bli så och när vi väl började med ägglossningstest, så tog det inte allt för lång tid innan det tog sig. Men, som sagt, så har det slutat med ma båda gångerna.

Nu när det är dags att börja försöka igen känner jag att jag behöver stödet här inne på FL. Alla mina kompisar har haft lätt att bli gravida och ingen har haft missfall. De är mycket bra vänner, men kan liksom aldrig förstå...

Nu blev det här långt... Ha en bra dag tjejer!

• NinniNinna

Tack Icka! Det värmer verkligen!

Vad tråkigt att du också gått igenom två ma. Vet hur jobbigt det är! Det är verkligen tråkigt att läsa i tråden och se hur många av oss som måste gå igenom
    det här.

Nu ska jag iväg till jobbet, men tittar in senare.

• NinniNinna

Icka: vad tråkigt med din kompis. Har också fått höra en och annan konstig kommentar. Det vanligaste är nog att jag ska "vara glad som i alla fall blir gravid"... och detta kommer från vännerna som alla haft lätt för att bli gravida + har haft helt felfria graviditeter. Tror bara inte att de kan förstå.

• NinniNinna

Bettan: Tack för de uppmuntrande orden till oss med "bara" två missfall. Det känns faktiskt skönt att höra det, även fast det kan vara svårt att tro på ibland. Vad tråkigt att du drabbats av flera missfall! Är som sagt ny här, men jag ser att du får kämpa hårt för att få rätt vård. Det är verkligen hemskt att det ska vara så! Fortsätt stå på dig!

• NinniNinna

Får jag fråga vad TSH är?

• NinniNinna

Gravida kompisar är ett kapitel för sig... jag har två kompisar som blev gravida nästan exakt när jag fick missfall förra gången och nu ska båda två föda om ca en månad. Det ghar inte alltid varit lätt att vara glad för deras skull...

Monchichi: känner igen att få gravidsyptom, trots att man egentligen tror att det kanske inte gått vägen. Håller tummarna för att du är gravid! Som alla andra också säger; det är tidigt ännu.

Icka: det låter tufft! Hoppas verkligen att din tur vänder! Vi ska också söka hjälp privat, eftersom vanliga vården inte utreder efter 2 missfall. Har ni fått tid för utredning?

• NinniNinna

Tack för svaren och förklaringarna TantTingeling och Bettan ;)

Solen: välkommen, men jättetrist att du gått igenom allt det. Hoppas också att vi alla lyckas 2010!

• NinniNinna

Jag har också mycket dåliga erfarenheter från vården efter mina ma. Ibland har jag undrat om de verkligen förstår att det är en människa de har att göra med... det hör skulle kuna bli ett hur lpngt inlägg som helst, men jag slutar hör för den här gången ;)

Monchichi: Om sexet... ja, herregud, vem känner inte igen sig i det! Det är jättesvårt att inte fastna i ÄL-stressen efter man har hållit på med det här i ett par år. Ett tag träffade jag en kurator på KK och hon sa att i princip ALLA som har kämpat med att få barn ett tag får problem med sexlivet. Men hon sa också att de allra flesta hittar tillbaka till varandra när situationen har "löst sig" (och det måste vi ju fortsätta tro att det ska göra för oss). Jag tror det handlar lite om att inte vara för hård mot sig själv, utan inse att situationen är oerhört pressad och att alla hade blivit påverkade av detta.

Monchichi: jag hoppas innerligt att det ska gå över snart och att du ska få bli dig själv igen! MA är jobbigt nog som det är...

• NinniNinna

Vill bara titta in och säga att det är så skönt att ni finns! Förstå mig rätt, jag önskar såklart att ni skulle slippa gå igenom det här, men det är otroligt skönt att "möta" människor som varit med om samma sak och vet vad man pratar om.

• NinniNinna

Monchichi: Håller med. Efter sista ma har vi faktiskt, bissart nog, haft det bättre än på länge. Min kille, som är fin annars också, har nu varit otroligt omhändertagande och gullig. Vi har pratat mer än vanligt och kommit varandra närmare. Detta hade faktiskt också den trevliga bieffekten att sexlivet blev bättre ;) Det hjälpte säkert också att vi struntade i ägglossningstest osv också... Men nu är det dags igen. Ska börja "testa" på fredag. Tror jag har ägglossning typ på måndag, men det är svårt att veta efter mf/ma. Förra gången var menscykeln oregelbunden i 2-3månader efter mitt ma. Ja, vi får se hur det går.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet