StorFot skrev 2009-08-05 00:33:20 följande:
Din muff? Ditt samliv, blir väll inte värre av att föda barn...
www.niomanader.se/content.asp kan ju läsa där, det är mycket vanliga med depressioner EFTER SNITT än annars..."En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr."Jag tycker samhället kan lägga pengarna på annat, finns det inget medicinskt betala själva.. om inte, skit i att skaffa barn... och som sagt, kurator och liknande skall finnas till hans bra bit innan förlossning, men inget medicinskt så tycker inte jag (observera JAG tycker) att då kan man betala själv...
Ja, men det är väl efter ALLA snitt? Det är högre risk efter ett akutsnitt tror jag eftersomdet ofta är traumatiskt och man inte får den förlossning man tänkt sig. Efter planerade snitt visar forskningen att de mammorna ofta är lyckligare och mer nöjda med sin förlossning. Det finns en tidigare tråd under "kejsarsnitt" om detta.
Men för de flesta handlar det inte om muffen, utan omen stor rädsla för smärta och rädsla för att något skall hända med barnet. Många som lider av förlossningsrädsla är riktigt rädda. Själv får jag panik av en vanlig förlossning, jag är säker på att jag kommer att dö och att barnet kommer att dö. Men jag har skaffat barn ändå med snitt och jag är en jättebra mamma med fina barn så det vore synd omjag bara skitet i det pga av förlossningen. Föräldraskapet varar hela livet och mäts för min del i hur man tar hand om sina barn. Därför är det synd om kriteriet till att få bli föräldrar enbart borde ligga i om man föder vaginalt eller ej.
Men jag skulle gärna betala mellanskillnaden på mina snitt om andra med betalar vad deras sjukvård kostar. Som jag skrev ovan, all sjukvård borde behovsprövas om man skall betala för sina egna snitt och då borde bara den mest nödvändiga ingå, resten kan folk få ta själva eller avstå från ett fullgott liv med samma rättigheter som andra.