Syra skrev 2009-08-05 01:06:25 följande:
Är man tillräckligt rädd är man villig att betala oavsätt kostnad...om man kan Man kan vara rädd för barnets hälsa, då spelar det ingen roll om det är barn nr 1 eller barn nr5. Kanske är man rädd pga tidigare våldtäkt? alltså känslan av maktlöshet och smärta? Alltså man kan vara extremt rädd på olika sätt och vissa rädlsor kan övervinnas medan andra känslor inte går att ruckas på. Så vilka ska betala och vilka får snittas gratis?. Det skulle bli väldigt svårt att avgöra. Vilket liv det skulle bli med överklagningar och sånt haha Sen, vem har makten att avgöra om mina känslor är tillräckliga för ett snitt? Förstå vad med kränkningar.... Detta ämne är väldigt svårt och känsligt. Därför tror jag på personliga möten och samtal med kuratorer....det är ju så inviduellt. Och vissa rädslor kan faktiskt övervinnas. Är man livrädd för barnets hälsa så finns CTG med skalpelektrod. Vissa sjukhus har tom STAN. Personligen var jag så förtjust i min vaginala förlossning att jag var beredd att föda vaginalt efter 2 snitt!
Instämmer, visst skall allt tas i beaktande, men har man aldrig fött barn och kräver snitt för man är rädd. Då är frågan vad är man rädd för? Det är ju det som är frågan, att det skall göra ont? Det är meningen, det hjälper kroppen producera endorfiner mm.
Jag tycker detta ämne också är känsligt... men att ha en inställning som förstföderska att jag vågar inte för att det kommer göra ont, då är frågan hur var det förstå gången den hade sex, det var ju också ett hinder som man kom över... och gör väll ont för de flesta första gången...
Nu är det dags för mig iaf att sova, för nu ser jag själv att jag börjar få osammanhängande meningar... har vädrat min åsikt klart :)