• StorFot

Vägra föda

Tycker att de som kan tänkas bli gravida och kräva kejsarsnitt kan få betala det själva.... finns det inget medicinskt bakomliggande förrutom "det är läskigt och det kommer göra ont" så tycker jag att man skall få pröjsa själv... är ju faktiskt en operation då som egentligen är onödig,... däremot tycker jag att det borde finnas mer möjlighet istället till psykologer och kuratorer som kan prata om det här med förlossningsrädsla...

• StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 00:15:34 följande:
    Och hur många barn har herrn fött själv? tror du skulle tänkt annorlunda om ett bowlingklot snart skulle pressas ur ditt urinrör....månne?
    Hrm, har för mig att rätt många kvinnor genom årtusenden gjort det utan att snittats... har vart med vi 3 förlossningar... det är det häftigaste som finns, grät varje gång... Men jag menar som sagt, inget medicinskt bakom betala själva... varje snitt kostar väll runt 10-30 tusen kronor, räkna på hur många det görs som inte är medicinska så har du en del vårdplatser eller dagisplatser istället...
  • StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 00:25:49 följande:
    Spelar ingen roll hur många som klarat det innan mig. För nu är det just MIG och min muff och framtida samliv som står på spel. Dessutom dog fler förr också innan läkarna tog fram nifarna ...... sen är det lite skillad att stå brevid och vara tårmild och rörd jämfört med att pressa ut en människa genom ett hål som i vanliga fall kan tillfredställa en smaaal varmkorv! tror även att de flesta förlossningsrädda skulle punga ut 30 000 för sitt snitt om det behövdes. men varför skulle de? i så fall ska alla rökare bekosta sin lungcancervård sen.... och är man totalt livrädd för att föda så KAN komplikationer under förlossningen inträffa. bla låsning...att mamman faktiskt inte öppnas. då kommer det där snittet bli ännu dyrare än vad det hade behövt bli! samt eftervård i form av psykologer som mamman kan komma behöva pga påtvingat truma. kanske vill mamman inte heller ha sitt barn pga förlossningsdepp som kan uppstå pga påtvingad förlossning.....
    Din muff? Ditt samliv, blir väll inte värre av att föda barn...

www.niomanader.se/content.asp

du kan ju läsa där, det är mycket vanliga med depressioner EFTER SNITT än annars...

"En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr."

Jag tycker samhället kan lägga pengarna på annat, finns det inget medicinskt betala själva.. om inte, skit i att skaffa barn... och som sagt, kurator och liknande skall finnas till hans bra bit innan förlossning, men inget medicinskt så tycker inte jag (observera JAG tycker) att då kan man betala själv...
  • StorFot
    WAmamma skrev 2009-08-05 00:29:18 följande:
    Men då kanske man skall betalningspröva all sjukvård som inte direkt räddar liv? Det görs väl mycket "onödigt" inom sjukvården egentligen varje dag som folk borde få betala själva isåfall... Vi kanske skall utvärdera all sjukvård och göra prislistor så får folk välja hur bra de vill må i relation till sin ekonomiska situation. Det finns ju goda möjligheter till att prata om sin rädsla men om man fortfarande är rädd trots terapi tycker jag att det är fel att man antingen skall betala själv eller tvingas föda rädd och med panik.
    Men skit i att skaffa barn då, blir man gravid ingår det en förlossning i paketet....
  • StorFot
    Mopsan skrev 2009-08-05 00:39:18 följande:
    ditt framtida samliv??? så du tror på fullaste allvar att man blir vad?? förslappad därnere? och sen vadå hålla igen? lycka till säger jag bara då har du ett större helvete än att faktiskt föda fram barnet.
    WORD!
  • StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 00:41:51 följande:
    Jag VET att man inte blir det. men jag VET också hur man kan tänka innan man varit där.
    Hur många barn har du egentligen?
  • StorFot

OK, lite sent nu, har tagit hand om min sjuka fru idag och min dotter 4 månader... så kanske missade det, men som sagt vi har olika åsikter, men det är ju samtidigt det som är härligt med ett forum... man FÅR HA OLIKA ÅSIKTER.... kan faktiskt säga att med barn nummer två med exet så hade hon grym förlossningsskräck... med första barnet så tappade hon 3 liter blod och fick sys invändigt och utvändigt... hade Hb 49 efter förlossningen och fick blod i dropp, 6 påsar... sängbunden en vecka...

Hon var livrädd inför andra barnet, men vi var till kurator 3 ggr, många tårar och skräck... men hon fick säga exakt hur hon ville ha förlossningen och det skrevs upp på papper och skickades upp till förlossningen från MVC. Det fanns snittberedskap, smärtlindring som hon hade valt från början mm... Allt gick galant, tog 3 timmar... JAG KLARADE DET skrek hon efter barn 2...

Så visst finns det hjälp...

• StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 00:52:31 följande:
    Vilken hemsk förlossning! stackarn . Skönt att hon fick sin revansch! Toppen! Men om hon nu hade velat snittats.....hade det inte varit taskigt om hon fick en räkning på 30-40 000 för det?
    Mellanskillnaden isåfall 15tkr...
    Hade vart värt det faktiskt...

Men såhär tänker jag också, förstföderska tycker jag man skall "övertalas" till vanlig förlossning, för om man aldrig vågade hade vuxna haft stödhjul på cyklarna,... sen visst där vart det medicinskt också, hennes livmoder är/var så dålig på att dra ihop sig efteråt så det var som ett stort sår sa de...

Men har du fött en gång och är rädd, så visst kejsarsnitta på... för då vet man vad det är iaf.. men att vara rädd för något man aldrig upplevt är illa, som ett barn skulle vara medfött rädd för ormar/spindlar... det är något man lär sig vara rädd för... när man var liten lekte man ju med alla konstiga småkryp... det gör man inte idag inte..
  • StorFot
    WAmamma skrev 2009-08-05 01:02:29 följande:
    Men det är ju så det skall vara tycker jag. Att alla kvinnor skall få kunna påverka sin förlossning, vara delaktiga i hur den skall se ut, bli lyssnade på och bli tagna på allvar. Sen spelar det ingen roll för mig om det sker vaginalt eller med snitt. Din fd fick ju möjlighet att vara delaktig. Det är ju den delaktighet och möjligheten du vill ta bort för en del kvinnor om de inte betalar för den... Tycker att alla kvinnor skall ha denna rätt för min del, utan att behöva betala för den. Men vi tycker ju alla olika som du själv skrivit.
    Nej hon fick ju hjälp av kurator mm... det skrev jag att det är ju det som är det viktiga... att förstföderskor går in med inställningen med snitt istället för vaginal förlossning är det jag menar är så fel...
  • StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 01:06:25 följande:
    Är man tillräckligt rädd är man villig att betala oavsätt kostnad...om man kan Man kan vara rädd för barnets hälsa, då spelar det ingen roll om det är barn nr 1 eller barn nr5. Kanske är man rädd pga tidigare våldtäkt? alltså känslan av maktlöshet och smärta? Alltså man kan vara extremt rädd på olika sätt och vissa rädlsor kan övervinnas medan andra känslor inte går att ruckas på. Så vilka ska betala och vilka får snittas gratis?. Det skulle bli väldigt svårt att avgöra. Vilket liv det skulle bli med överklagningar och sånt haha Sen, vem har makten att avgöra om mina känslor är tillräckliga för ett snitt? Förstå vad med kränkningar.... Detta ämne är väldigt svårt och känsligt. Därför tror jag på personliga möten och samtal med kuratorer....det är ju så inviduellt. Och vissa rädslor kan faktiskt övervinnas. Är man livrädd för barnets hälsa så finns CTG med skalpelektrod. Vissa sjukhus har tom STAN. Personligen var jag så förtjust i min vaginala förlossning att jag var beredd att föda vaginalt efter 2 snitt!
    Instämmer, visst skall allt tas i beaktande, men har man aldrig fött barn och kräver snitt för man är rädd. Då är frågan vad är man rädd för? Det är ju det som är frågan, att det skall göra ont? Det är meningen, det hjälper kroppen producera endorfiner mm.

Jag tycker detta ämne också är känsligt... men att ha en inställning som förstföderska att jag vågar inte för att det kommer göra ont, då är frågan hur var det förstå gången den hade sex, det var ju också ett hinder som man kom över... och gör väll ont för de flesta första gången...

Nu är det dags för mig iaf att sova, för nu ser jag själv att jag börjar få osammanhängande meningar... har vädrat min åsikt klart :)
  • StorFot
    WAmamma skrev 2009-08-05 01:24:29 följande:
    Jag jobbar med kvinnor utsatta för sexuella övergrepp, de kan ha jättesvårt för en vaginal förlossning trots att de aldrig provat. En förlossning kan kännas som ett övergrepp för en kvinna med trauma. Så rädd kan man vara trots att man inte provat...
    Men hur har dessa kvinnor sex??? Måste ju vara ett ännu värre problem att komma dit, måste ju påminna bra mycket mer om övergreppen än vad förlossningen gör...jag anser fortfarande att det ingår i paketet en förlossning när man skaffar barn och kan man sära på benen för det ena så kan man nog sära på benen för det andra... sen visst, allt skall ses genom invididens ögon också, men tror att kuratorer och liknande hjälper mycket mer än vad man tror, finns ju en del skriverier också om att barn som föds vaginalt får rätt "kickstart" som de som födds med snitt inte får...

Sen tycker jag att om kvinan blivit t.ex gravid genom en våldtäkt så skall hon stöttas och få exakt som hon vill, men en vanlig graviditet med en fullt frisk kvinna som är förstföderska, varför skall hon få snittas?
  • StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 09:41:07 följande:
    Ja precis!Ett annat ex. Om en syster har fött barn och förlossningen inte gick bra. Kanske att barnet fastnade och fick syrebrist. Det är ju klart att den andra systern kan bli livrädd och tänka "hellre ett ärr på magen och frisk bäbis". Det spelar ju ingen roll om det är hennes första barn?Ibland kan det säkert vara lättare att ha fött barn innan för då vet man ju iaf att man KAN föda även om det gör skitont.
    Hrm, en kompis till mig omkom i en bilolycka, så jag har slutat köra bil nu, tar enbart bussen... för tänk om jag krockar... eller tänk om, tänk om..... tänk om allt går fel imorgon, skall nog nte gå ut idag, för jag läste att det var en som halkade på trappan och dog.... För om det gick illa för min kompis så måste det ju göra det för mig... så jag är livrädd för bilar...
  • StorFot
    SötFlöt skrev 2009-08-05 15:34:51 följande:
    Ja, tänkte dock inte på att man försöker att inte låta det hända..jag ville ju föda och lät det ha sin gång haha, men min krystvärkar var brutala och krystade bara i 20 min innan hon var ute så för min del hade oddsen varit rätt kassa..
    Senaste barnet var det krystning i 5 min enligt pappren från förlossningen, då gick det undan... 3 krystningar och plopp
Svar på tråden Vägra föda